Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny © 2018 Warner Bros. Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny © 2018 Warner Bros.

Keď pred dvoma rokmi uzreli svetlo sveta prvé Fantastické zvery, diváci boli nadšení a ja tiež. Vrátiť sa do najobľúbenejšieho čarodejníckeho sveta bolo veľmi vtipné a záživné. Spoznali sme nové postavy a magické zvieratá, aké sme dovtedy nevideli. Pokračovanie však nadväzuje celkom netradičným spôsobom a začína novú éru čarodejníckeho sveta pre dospelých.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

dobrodružný, fantasy
2018 / 134 min. / MP 12
Veľká Británia / USA

David Yates
J.K. Rowling
Na konci prvých Fantastických zverov sme mali možnosť spoznať Grindelwalda, aj keď len na malý moment. Postaviť tak pokračovanie okolo tohto obávaného čarodeja bolo logické a môžem povedať, že aj strela do čierneho. Ide totižto o zápornú postavu, ktorá však nie je typický antihrdina, ktorý chce zničiť svet. Oproti Voldemortovi z Harryho Pottera má viac charizmy a podobne ako pri Thanosovi z Avengerov, aj tu viete pochopiť jeho úmysly. Aj keď Johnny Depp v posledných rokoch veľmi stagnuje ako herec, táto úloha mu bola ako šitá na mieru a na každú scénu s ním som sa vyložene tešil. Finále filmu je navyše jeho najlepší výkon za posledné roky.

O čo však v pokračovaní ide? Grindelwald sa úspešne dostane z väzenia a zhromažďuje čarodejníkov na svoju stranu. To sa nepáči ministerstvu mágie a začne naňho lov. Do celej tejto vojny nedobrovoľne padne milovník zvierat Mlok Scamander (Eddie Redmayne), ktorý dostane úlohu od Dumbledora zabiť Grindelwalda. Okrem toho sa vo filme objavuje plno ďalších postáv, ktoré majú slúžiť ako časti celku, no vo výsledku nedostanú veľa príležitostí prejaviťsa.

Hlavný problém je v samotnom scenári, ktorý napísala opäť J. K. Rowlingová. Počas celého filmu bolo vidieť, že chce urobiť radosť nielen fanúšikom, ale aj novému dospelému publiku. Celý film pôsobí dospelejším dojmom a nie tak hravo ako pôvodná séria. Vo filme je cez 15 postáv, ktoré Rowlingová považuje za dôležité, no väčšina z nich je na plátne minimum času. Do toho sa stále drží magických zvierat, ktoré sú síce krásne a majú svoj účel, no zbytočne zaberajú čas. Tomuto celému nepomáha ani to, že niektoré scény, ktoré sme mohli vidieť v ukážkach, vo filme nakoniec nie sú. Ak by boli Fantastické zvery knižná séria ako bol Harry Potter, napísať dobrý a ucelený scenár by nebol problém. Takto musí ale Rowlingová písať priamo za pochodu a budovať nový čarodejnícky svet rovno pre film a nie pre knihu, kde by toho mohla napísať oveľa viac.

Fantastické zvery: Grindelwaldove zločiny © 2018 Warner Bros.

Film má pritom pripravených mnoho prekvapení, no väčšinu z nich ocenia len hardcore fanúšikovia. Okrem známej postavy Grindelwalda sa vo filme objaví aj mladý Albus Dumbledore. Toho stvárňuje charizmatický Jude Law absolútne bravúrne a nie je nikto, kto by si túto postavu neobľúbil.

Veľa vecí vo filme pôsobí skôr ako snaha zavďačiť sa fanúšikom. Dostávame sa aj do Rokfortu, kde budeme môcť vidieť mladú McGonagalovú. Vo filme sa objaví aj slávny alchymista Nikolas Flamel a tiež sa dozviete pozadie hada Naginiho, ktorý patril Voldemortovi. Zdá sa vám toho príliš veľa? Nie ste sami. Aj pre mňa ako fanúšika pôvodných filmov bolo občas ťažké zorientovať sa. Na konci príbeh zapadne pekne do seba, no ostáva stále veľa nezodpovedaných otázok.

Rowlingová aj po rokoch stále dokazuje, že má na to budovať nové svety a zaujímavé postavy. Čo ale vyložene potrebuje je skúsený scenárista, ktorý by jej myšlienky vedel pretaviť v pevný scenár. Každý film z pôvodnej série vedel obstáť ako samostatný celok bez toho, aby potreboval ten ďalší. V prípade Fantastických zverov sa už teraz neviem dočkať pokračovania. Nie však preto, lebo by som sa tešil na ďalší diel ale skôr preto, lebo tu máme zatiaľ viac otázok ako odpovedí. A práve na tieto odpovede som veľmi zvedavý.

Ak sa to Rowlingovej podarí ustáť a spojiť Zvery s Potterom do logického celku, bude to ultimátny úspech.