Equalizer 2 (The Equalizer 2, 2018) © Ita Film Equalizer 2 (The Equalizer 2, 2018) © Ita Film

Prvého filmového pokračovania vo svojej kariére sa po šesťdesiatke dočkal aj oscarový herec, Denzel Washington. Na druhom diele vydareného akčného kúsku spred štyroch rokov pracoval rovnaký víťazný tím zložený zo scenáristu Richarda Wenka a režiséra Antoinea Fuquu.

The Equalizer 2

akčný, krimi, triler
2018 / 121 min. / MP 15

Antoine Fuqua
Wenk má na svojom konte druhých Expendables, remake Siedmych statočných či dvojku Jacka Reachera. Fuqua s Washingtonom spolupracujú už po štvrtýkrát. Zrod nenápadného pomstiteľa z miestneho Baumaxu máme zdarne za sebou, v novinke sa pozrieme ako Robert McCall (Denzel Washington) pokračuje vo svojom tichom ťažení.

Z oddelenia pre domácich majstrov sa presunul za volant a momentálne rozváža zákazníkov ako šofér Lyftu, čo je niečo ako Uber. Nové zamestnanie mu poskytuje možnosť dostať sa bližšie k tým, ktorí potrebujú pomoc. Škoda, že to tak nevidel aj hlavný scenárista. Dejová línia je o niečo chudobnejšia ako naposledy. Vystačila by na jeden priemerný diel NCIS či ľubovoľnú seagalovku, navyše bystrejší divák odhalí záporáka behom pár minút.

Nesúvisiace akčné výpady sú skvelým oživením trochu mdlého deja. Turecká čistka v úvode dokonale navodí atmosféru, na ďalšiu akciu si však budeme musieť počkať. Denzel na to stále má, no dej mu akosi neuštedrí dostatočný priestor ako minule. Ochrana bezbrannej stážistky pred nemravnými zbohatlíkmi príde po kariérnom smerovaní mladého suseda vhod ako spásonosný dážď po dlhom období sucha.

To, čo robí Equalizera 2 pozerateľným, je charizma hlavnej hviezdy, ktorej zožerieme aj tisíckrát videné mentorské dohovory mladým vandalom. Z priemerných vôd televíznej tvorby vytiahne príbeh až finálna polhodinka, ktorá šliape ako švajčiarske hodinky. Blížiaci sa hurikán umocňuje neodvratné jatky, ktoré celé dve hodiny túžobne očakávame. V tomto prípade by vôbec nezaškodilo skrátiť čakanie minimálne o 20 minút. Ubudlo by z dejovej hlušiny a v konečnom dôsledku by filmový produkt pôsobil o niečo razantnejšie.

Equalizer 2 (The Equalizer 2, 2018) © Ita Film

Nedá sa zbaviť dojmu, že prvé McCallove dobrodružstvo bolo oveľa prepracovanejšie. Herci hrali oduševnelejšie, príbeh sa viac stupňoval a samotné terminačné techniky boli oveľa kreatívnejšie. Nadupaný záver v priestoroch Baumaxu doteraz nezhrdzavel a slizký gauner Martona Csokasa bol o dve triedy lepšie podanou postavou ako nenápadný agent Pedra Pascala, ktorého poznáme ako princa Oberina z Hry o tróny.

Veľmi by som sa divil, ak by v blízkej budúcnosti vznikol tretí diel. Equalizer jednoducho nie je John Wick. Postretol ho skôr osud filmovej série Jacka Reachera. Po výbornej jednotke prišla výrazne slabšia dvojka. Podobne starosvetských akčných hrdinov so svojským zmyslom pre spravodlivosť dnes v kinodistribúcii často nestretnete. O to viac zamrzí fakt, že Antoine Fuqua šliapal len na pol plynu. Dokonca aj soundtrack poľavil a neponúka žiadnu bombu ako minule Eminema so Siou.

Pre milovníkov žánru je vekom trošku pribratejší pomstiteľ Denzel Washington aj tak povinnou jazdou. Ako oldschoolová alternatíva k trikovým komiksom by mohol Equalizer 2 v pohode stačiť.