Krajina: USA, Austrália

Réžia: Gary McKendry
Scenár: Ranulph Fiennes, Gary McKendry, Matt Sherring
Kamera: Simon Duggan, Alain Duplantier
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Hrajú: Jason Statham, Robert De Niro, Clive Owen, Yvonne Strahovski, Dominic Purcell, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Michael Dorman, Grant Bowler, Ben Mendelsohn, Kristy Barnes-Cullen a ďalší

Elitní zabijaci (Killer Elite, 2011)Jason Statham ako stálica súčasného akčného filmu je známy snáď každému priaznivcovi tohto žánru, či už v kladnom alebo zápornom zmysle. Avšak isté je, že jeho meno stihlo za niekoľko rokov nabrať punc komercie, a tak nie je veľmi na začudovanie, že mu tento rok zaplnilo diár hneď päť projektov. Najnovšie prichádza ako primárna, zadky nakopávajúca zložka prvého celovečeráku režiséra Garyho McKendryho.

Stvárňuje elitného zabijaka Dannyho, ktorý dostáva zákazku od dožívajúceho ománskeho šejka. Ten skôr, ako natiahne kopytá, chce dôkazy o smrti troch vojakov, ktorí zabili jeho synov. Ako odmenu mu ponúka šesť miliónov dolárov a prepustenie jeho učiteľa Huntera (Robert De Niro), ktorého drží ako poistku. Pre vraha od prírody ľahká práca, ale háčik spočíva v tom, že dané trio je z britskej SAS – elity špeciálnych síl. K tomu sa pridáva aj Spike (Clive Owen), bodyguard z tajnej mocenskej organizácie, ktorá chráni svojich vojakov. Stret záujmov špičky oboch strán barikády číha za rohom.

Skutočné príbehy majú vo filmovej brandži vždy veľký potenciál a nebolo tomu inak ani v tomto prípade. Ako predloha poslúžil knižný bestseller The Feather Men britského autora Ranulpha Fiennesa. Spojitosť príbehu s realitou však bola a stále je spochybňovaná. Plejáda hercov a dynamický trailer sľubovali akčnú kanonádu dávali možnosť vzniku mierne nadpriemernej zábavy. Keďže sa film volá Elitní zabijaci, tak sa očakávala istá miera inteligentcie daných profesionálov. Zrejme opačný názor mali scenáristi, a tak film postavili skôr na ich amatérskom riešení situácií a vytváraní jedného epického zlyhania za druhým, čo sa dá ťažko chápať ako profesionalita. To sa však netýka Dannyho, ktorý správaním vybočuje z tohto konceptu a je na ňom pozorovateľné isté znechutenie z vyčíňania svojich parťákov.

Elitní zabijaci (Killer Elite, 2011) Elitní zabijaci (Killer Elite, 2011)

Príbeh sa prvoplánovo sústreďuje na systematickú likvidáciu trojice hľadaných vojakov a vzájomné prenasledovanie oboch zainteresovaných strán, čím vytvára prekvapivo nenútený a prijateľný štandard okorenený občasnou akciou a kriminálnou dávkou napätia. Ale vlastnou nemohúcnosťou sa scenáristi dotlačili do vytvorenia zbytočnej prekombinovanej šablóny príbehu a neschopnosti dotiahnuť ho ako logický celok. V druhej polovici skúšajú experimentovať a tým zlikvidujú aj ten sebemenší nadpriemerný dojem z prvej polovice. Prichádza príšerná nuda a ani chudák režisér nedokáže akčnou snahou zachrániť zvyšok filmu. Záver sa snaží silou mocou šokovať a priviesť príbeh do „nečakaného“ finále, no divák buď už rezignoval na túto hru v polovici filmu, alebo skrátka vie čo sa udeje a priebeh ho prestane zaujímať tak či tak.

Akčné prevedenie nie je ničím výnimočné, nakoľko sa stráca v danej príbehovej nude a tak jediné, čo mu vypomáha potešiť dušičku je strieborné plátno. Ukážka prepadu z úvodu filmu je priam učebnicová a do istej miery pripomína Neľútostný súboj (Heat,1995), kde hral aj De Niro. Lenže latka ňou bola nastavená vysoko a ostatné akčné prvky ju od toho momentu len podliezajú, i keď bitky Stathama a Owena sú oku lahodiace („stoličkové“ salto). Od samotného Stathama sa nedá očakávať lepší herecký výkon, ale v tejto polohe je proste doma, k čomu určite prispela aj spomínaná lobotómia ostatných postáv. Dominic Purcell (seriál Prison Break) chytá svoju postavu za ten správny koniec a jeho hlasový prejav je veľmi potešiteľným prvkom. Síce s nie veľkým priestorom, no beztak najviac zaujme Robert De Niro. Už z predpremiérových plagátov je zrejmé, že s riadnym kanónom v ruke mu to na plátne stále svedčí, zatiaľ čo Clive Owen je hlavne v druhej polovici stratený a scenár mu vo vedľajšej úlohe nedáva dostatok príležitosti.

S využitím svojho potenciálu sa Elitní zabijaci zaraďujú medzi typický priemer. Majú svoje svetlé stránky – vkusne zvládnuté bitky, obsadenie a dávku akcie, ale nevyváženosťou príbehu a následnou nudou ich krásne „zabíjajú“. Ale pri potrebe neviazanej akcie bez potreby zamýšľania sa nad konaním postáv a scenáristov je film vhodnou voľbou na najbližšie upršané dni.