El Camino: A Breaking Bad Movie © 2019 Netflix El Camino: A Breaking Bad Movie © 2019 Netflix

Bez väčších a pompéznych fanfár prišla (nie tak dávno) do sveta informácia o tom, že tvorcovia Breaking Bad pripravujú celovečerný film. Ten mal priamo nadväzovať na udalosti na konci seriálu. Že sa niečo také uskutoční, očakával zrejme len ten najoptimistickejší fanúšik, ktorý už tušil, že niečo nie je v poriadku kvôli oneskoreným novým častiam spin-offu Better Call Saul. Snímka s názvom El Camino (v českej verzii El Camino: Film podle seriálu Perníkový táta) je na svete, ponúka ju streamovacia služba Netflix.

El Camino: A Breaking Bad Movie

akčný, dráma
2019 / 122 min. / MP 15

Vince Gilligan
Vince Gilligan
Film sa začína tam, kde Breaking Bad (u nás známy aj ako Perníkový tatko) skončil. Heisenbergov parťák Jessie (Aaron Paul) je na úteku, ide po ňom polícia. Vďaka Waltovi, ktorý bol na sklonku života a rozhodol sa ho zachrániť, sa dostal zo zajatia, no stále nemá vyhraté. Obracia sa na starých kamarátov, ale aj na starých nepriateľov, aby dostal svoju druhú šancu, ktorú naozaj nedostane každý. V dvojhodinovom príbehu stretávame známych zo seriálu, ktorý to vytiahol na 5 sérií a stal sa celosvetovým fenoménom. Viac ako na dej sa sústredíme na akúsi nostalgiu za dobrými časmi, ktoré sú nenávratne preč a Jessie v snahe zachrániť si krk dáva starému životu zbohom. Ostatne, nemá ani na výber.

Na výber však mali tvorcovia. Seriálové finále z roku 2012 bolo jedno z najlepšie hodnotených zakončení seriálu vôbec. Zhodli sa na tom kritici aj fanúšikovia a uspokojivému zakončeniu ságy svedčal spin-off, ktorého sa seriál dočkal. Vyrukovanie s filmom tak mnohých zaskočilo. Objavili sa aj obavy, že postavy, o ktorých sme si mysleli, že sú definitívne na druhom svete zázračne ožijú. To je obvykle zúfalý ťah, ku ktorému sa však tvorcovia neraz uchyľujú v snahe nalákať divákov na staré postavy. V El Camine sa tomu našťastie vyhli, nebožtíkov oživujú len v početných flashbackoch.

Po pozretí filmu sa však zdá, že práve flashbacky boli jediným dôvodom spraviť tento film. Netflix dal peniaze na stretávku po rokoch, tvorca Vince Gilligan zavolal starú partiu a užili si ešte spoločné nakrúcanie.

Nechápte ma zle, El Camino je určite jeden z tých lepších filmov Netflixu. Pôsobí ako 2 spojené časti Breaking Bad, ktoré majú jeho priemernú kvalitu. Tí, ktorí videli seriál pritom vedia, že aj priemerná časť bola kvalitatívne na vysokej úrovni. To najlepšie zo seriálu si Gilligan vzal aj do filmu. Tradične zaujme kamera, tu a tam sa mihne silný dialóg, nešetrí sa emóciami či uveriteľnými hereckými výkonmi. Potiaľto dobre.

El Camino: A Breaking Bad Movie © 2019 Netflix

Dej filmu je však predvídateľne nudný, nezachránia ho ani spomínané flashbacky, pretože sú až nepríjemne dlhé. Dobré momenty sú v ostrom kontraste s klišé a s nepochopiteľným konaním niektorých postáv, emocionálna stránka tak predbieha kvalitu scenára. Akoby sa pri scenári rozhodli tvorcovia len ťažiť zo značky. Na jeden večer sa vrátiť k starému dobrému Perníkovému tatkovi, len bez Heisenberga, Saula Goodmana či Gusa. Zostal im Jesse Pinkman a možnosť napínať divákov, či a ako sa ešte Walter White objaví. Do toho melancholická nálada a komorný príbeh s jedinou dejovou líniou.

S dátumom premiéry vyvstal aj ďalší problém. Sedem rokov od konca seriálu je už naozaj dosť. Niektoré postavy či udalosti jednoducho z hlavy vyfučia. Jasné, keby sa urobil celovečerný film k seriálu Priatelia, určite by toto nebolo problémom. Partička šiestich ľudí je zapamätateľnejšia, navyše, seriál sa vysielal podstatne dlhšie než Breaking Bad. Tu je však postáv o dosť viac a aby toho nebolo málo, dej filmu začína ešte v ten večer, hádam aj v tú hodinu, kde skončil dej seriálu. Ak nemáte sloniu pamäť, môže vám rozpamätúvanie sa spôsobiť značné problémy.

Tak si to teda zhrňme. El Camino (aj s pomerne nešťastným názvom) nie je zlý film, ktorý vytiahol veľa dobrých vecí zo seriálu Breaking Bad. Skalných fanúšikov poteší, tých menej skalných neurazí. Neprináša však nič nové, chýba mu moment prekvapenia a miestami sa topí v nostalgii. Vzhľadom na slušné finále spred siedmych rokov tak pôsobí skôr zbytočne.