Dragged Across Concrete © 2018 Summit Entertainment Dragged Across Concrete © 2018 Summit Entertainment

Nenápadný scenárista a režisér S. Craig Zahler patrí k vzácnym autorom, z ktorých sa pomalým až potmehúdskym krokom stáva medzinárodný poklad. V roku 2006 sa jeho westernový text The Brigands Of Rattleborge umiestnil na prvom mieste známeho hollywoodskeho Black Listu, ktorý predstavuje zoznam najlepších nerealizovaných scenárov. Dodnes je považovaný za jeden z najkvalitnejších autorských diel desaťročia.

Dragged Across Concrete

akčný, krimi, dráma
2018 / 159 min. / MP 18
Kanada / USA

S. Craig Zahler
S. Craig Zahler
Dieru do sveta filmu urobil Zahler už svojím prvým režijným zárezom v podobe neortodoxného westernu Kostený tomahawk (Bone Tomahawk, 2015). Pamätnú rolu si v ňom strihol čerstvo vzkriesený westernový veterán Kurt Russell. V roku 2017 nasledovala krutá dráma z väzenského prostredia Blok 99 (Brawl in Cell Block 99), kde sa Vince Vaughn konečne nadobro odtrhol z komických okovov. Pozornejší divák tu začína vnímať Zahlerov autorský rukopis.

Základné piliere jeho tvorby predstavujú brutálne zobrazované násilie, ktoré však nie je samoúčelné, ale v konečnom dôsledku navodí katarzný prežitok; siahodlhé konverzácie filozofického ba až meditatívneho charakteru, ktoré navyše oplývajú humorom suchším ako povestný Bondov drink vodka – martini; a v neposlednom rade absolútne nepredvídateľné vyvrcholenie spätne dodávajúce dielu punc kultovosti. Čierno-čierna alternatíva k prevarenému mainstreamu s áčkovými hercami, ktorú v bežnom multiplexe rozhodne nenájdete.

Tento opis do bodky sedí aj na novinku Dragged Across Concrete, u českého distribútora prekladanú ako Na špatné straně. Tretí Zahlerov režírovaný scenár išiel divákovi v porovnaní s predošlými dielami výrazne naproti, no mnohých odradí svojou prepálenou dĺžkou. 160 minút nekonečného rozboru vzťahov a sociálnych zázemí angažovaných postáv v jednej nevydarenej bankovej lúpeže skutočne išlo nakrútiť aj záživnejšie. V kocke ide o dvoch horlivých polišov, ktorí v nastoľovaní spravodlivosti veľmi nedbajú na dodržovanie politickej korektnosti, tobôž predpisov. Smolu majú v tom, že ich pri poslednom zákroku niekto nakrútil a dostávajú trest suspendovania na šesť týždňov bez nároku na plat.

Starnúci, čoskoro šesťdesiatnik, Brett Ridgeman (Mel Gibson) a ani jeho o 20 rokov mladší kolega Anthony Lurasetti (Vince Vaughn) si takúto neplatenú dovolenku nemôžu ekonomicky dovoliť a rozhodnú sa neprávosť systému trošku nakopnúť. Okradnúť zlodejov priamo po lúpeži im pripadá dostatočne morálne flexibilné na to, aby s tým dokázali žiť. Vyriešia si dlhodobú neblahú finančnú situáciu a zároveň napľujú do tváre disfunkčnému systému, ktorý ich k takto zúfalému činu dohnal. Taký bol aspoň prvotný plán.

Paralela s žoviálnou akčnou sériou Smrtonosná zbraň (Lethal Weapon, 1987 – 1998) je tu viac ako hmatateľná, no Zahler zasadzuje dvojicu policajných hrdinov svojimi cynickými pointami do artovejšieho rangu. S ich frustráciami sa divák ľubovoľnej krajiny oveľa ľahšie stotožní. Všetci sme občas nútení pre zabezpečenie rodiny robiť kompromisy, v horšom prípade skĺznuť k radikálnym riešeniam.

Dragged Across Concrete © 2018 Summit Entertainment

Mel Gibson podáva jednoznačne najlepší výkon svojej znovu oprášenej hereckej kariéry a v poslednej polhodinke vám z neho stuhne v žilách krv. Takto dobre napísaný a hlavne zahraný, životom priškrtený antihrdina, ktorého ženie snaha o navrátenie blaha rodine, tu dlho nebol. Ak vôbec. Nezaostáva ani dlháň so smutnými očami Vaughn či zopár ďalších postáv, ktoré si získajú vašu pozornosť.

Viac by som popracoval na hlavnom záporákovi a predsa len okresal veľkorysú minutáž aspoň o 20 minút. Možno by rozsiahly príbeh toľkých neuspal. Od momentu, kedy začne ísť v banke do tuhého, však Zahler nepoľaví ani na sekundu. Páči sa mi, akú scenáristickú opateru venuje čo i len kratučko zobrazeným postavám, viď pracovníčka banky neochotná ísť po materskej do práce s tvárou Jennifer Carpenter. Veľmi sa neohriala, ale zapamätáte si ju.

Dragged Across Concrete žije vďaka skúsenému a talentovanému S. Craigovi Zahlerovi skutočnými postavami, ktoré bojujú za svoje ciele do posledného ťažko lapaného nádychu. A kto to dotiahne do víťazného konca, ak vôbec niekto, je prinajmenšom neľahké odhadovať. Takýchto filmov je pramálo a o to sú cennejšie.