Diego Maradona © 2019 Continental Film Diego Maradona © 2019 Continental Film

Asi sa stáva už pravidlom, že takmer každý rok sa dočkáme nejakého viac alebo menej zaujímavého životopisu. Minulý rok to zavládli Bohemian Rhapsody, predtým sme tu mali životopis Steva Jobsa atď.

Asif Kapadia možno nepatrí medzi slávnych režisérov, ale o to rešpektovanejších tvorcov v Holywoode. Jeho najväčší úspech bol životopisný dokument zosnulej speváčky Amy Winehouse. Tentoraz sa rozhodol spracovať životopis Diega Maradonu – asi najpopulárnejšieho človeka vo futbale.

Diego Maradona

dokumentárny, biografický, športový
2019 / 130 min. / MP 12
Veľká Británia

Asif Kapadia
Asif Kapadia
Nemá príliš zmysel písať, prečo by mal vidieť Diega Maradonu futbalový fanúšik. Preto sa budem snažiť pokryť najmä dôvody, prečo na film oplatí ísť aj bez toho, aby ste boli nadšencom futbalu alebo Maradonu ako takého. Jeden z hlavných dôvodov je spôsob, akým je dokument spracovaný. Režisér totižto zozbieral 500 hodín archívnych materiálov Maradonu, jeho rodiny a rôznych televíznych záberov, aby vytvoril dokopy viac ako dvojhodinovú snímku. Práve toto považujem za najväčšie plus a výnimočnosť tohto dokumentu. Nenájdete v ňom ani jeden záber, ktorý by nebol z daného obdobia, všetko, čo na obraze vidíte, je teda autentické a neskreslené.

Zaujímavý je aj spôsob, akým sa odohrávajú jednotlivé udalosti. Nie je to chronologicky prerozprávaný príbeh. Napríklad pri ukážke konkrétnych zápasov sa zrazu autor rozhodne ukázať miesto, kde sa Diego narodil. Vytvára to tak pocit, že sláva, ktorá sa na tohto futbalistu nalepila bola naozaj vydretá a zaslúžená.

Práve tieto časti sú z môjho pohľadu veľmi príťažlivé aj pre nefanúšika. Na jednej strane zistíte, ako vyzerala Argentína a Taliansko v rokoch 1980 až 2004 a na druhej sledujete život dvoch osôb. Diega – mladého chlapca, ktorý chce hrať futbal a postaviť dom pre rodinu a Maradonu – takzvaného „boha“ futbalu, celebritu, drogovo závislého sukničkára. Nájde sa tu niečo zaujímavé pre obe strany publika.

Posledná tretina filmu je venovaná najmä jeho životným prešľapom, problémom a poukazuje na to, že žiadna sláva nie je zadarmo. Aj toto je niečo, čo ocenia ľudia, ktorí majú radi autentickosť. Pri minuloročnom Bohemian Rhapsody, čo samozrejme nebol dokument, sa mnohí ozývali, že to nie je autentické, pretože to neukazovalo, akým životom Fredie Mercury naozaj žil. Tuto vďaka tomu, že sa režisér nebojí kontroverzností a používal len archívne zábery, získate plný obraz o Maradonovi. So všetkým zlým aj dobrým.

Diego Maradona © 2019 Continental Film

Za pochvalu stojí aj fantastický soundtrack, ktorý v mnohých scénach veľmi dobre vystihoval atmosféru doby. Scény z ihriska pôsobili akoby ste boli priamo na mieste a videli Maradonu na vlastné oči. Jediné, čo filmu môžem vytknúť je predsa len trochu dlhá stopáž. 130 minút archívnych záberov je trochu veľa a cítiť to bolo najmä v poslednej tretine, keď dokumentu dochádzal dych.

Avšak posledných desať minút, v ktorých sledujeme Maradonu po odchode z futbalu a po jeho pokuse o liečbu z drogovej závislosti, vás ľahko chytí za srdce. Môže za to pocit, že ste tohto človeka behom tých dvoch hodín spoznali a pochopili, čo preňho odchod zo sveta futbalu znamená.

Životopis Diega Maradonu je poctivo odmakaná práca a jednoznačne najpôsobivejší životopis za veľmi dlhú dobu. Ponúka skvelý pohľad na to, čo stojí za všetkou tou slávou a pozlátkom. Či už ste futbalový fanúšik, alebo nie, baviť sa jednoznačne budete.