Minutáž: 100 minút

Réžia: Todd Phillips
Scenár: Alan R. Cohen, Alan Freedland, Adam Sztykiel, Todd Phillips
Kamera: Lawrence Sher
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Robert Downey Jr., Zach Galifianakis, Michelle Monaghan, Jamie Foxx, Juliette Lewis a ďalší.

DeadlineOd komédie Deadline sa očakávalo veľa. Možno až príliš veľa, ale pri kombinácii Todd Phillips (režisér Hangover), Robert Downey Jr. a Zach Galifianakis sa to zrejme inak ani nedalo. Každý z nich na poli komédii už svoj úspech dosiahol. Aj viac ako raz. Phillips sa už stihol pevne etablovať ako skúsený režisér komédii a Galifianakis je pre tento žáner ako stvorený. Čo originálne sa však dá čakať od road movie komédie?

Mne osobne sa zdá, že nič. Každopádne veľa toho nebude. A to je zrejme najväčší kameň úrazu tohto filmu. Nie je zlý, aj sa pri ňom zasmejete, ale nič viac. Deadline je typická road movie komédia. Dvaja ľudia sú sériou nešťastných náhod nútení spolu cestovať autom cez polovicu krajinu do Los Angeles. Peter Highman (Robert Downey Jr.) musí kvôli nevhodnému správaniu Ethana Tremblay (Zach Galifianakis), ktorého v podstate ani nepozná, opustiť lietadlo a obaja dostávajú navyše aj zákaz lietať. Pre Petra je to o to ťažšie, že si nestihne z lietadla vziať ani svoje veci, a tak ostáva bez dokladov a bez peňazí. Ešte, že je tu Ethan so svojim psom a ponukou na odvoz. Obe postavy sú veľmi rozdielne a majú aj iné dôvody na cestu. Ethan je rojko, nepripravený na reálny život a do LA cestuje preto, aby sa stal hercom. Peter je úspešný architekt, ktorému sa má každým dňom narodiť dieťa a chce byť pochopiteľne pri tom. Navyše sa vie príliš ľahko naštvať.

Príbeh sa odvíja podľa očakávaní. Mnoho situácii vytvára už samotná výrazna odlišnosť oboch hrdinov a roadtrip prináša viacero odbočení a zážitkov. Dôjde aj na možno už trochu klišé skamarátenie sa aj cez prvotnú nenávisť (v tomto prípade smerom od Petra k Ethanovi) a vzájomné ovplyvnenie si životov. Pre Galifianakisa to bola veľmi podobná postava ako v Hangover. Nemal s ňou teda najmenší problém. Vidieť, že je v tomto žánri ako doma. Robert Downey Jr. nám v Tropickej búrke ukázal, že to vie aj s humorom, ale komédia je pre neho len spestrenie popri tradičných úlohách. V tomto prípade to až tak nevyšlo. Rola mu zrejme nesadla. Jeho snaha je citeľná, ale rovnako je očividné, že mu to v mnohých scénach nejde. Ako by mal problém vôbec s poňatím postavy ako takej. Škoda, lebo práve on priláka na film nemálo divákov.

Deadline Deadline

Pre Todda Phillipsa to bola už druhá skúsenosť s road tripom. Jeho celovečerným hraným debutom bola v roku 2000 práve dobrodružná komédia Road Trip. Na prvý pohľad tradičnú tínedžerskou komédiu dokázal Phillips dostatočne osviežiť a odlíšiť od zástupu mnohých podobných snímok. Pri Deadline sa to v rovnakej miere nepodarilo. Zrejme aj preto, že situácia sa aj vďaka nemu v posledných rokoch zmenila a do kín sa dostalo množstvo skvelých (alebo aspoň veľmi dobrých) komédii americkej, či britskej produkcie. Popri nich je Deadline len bežným filmom.

Snímka je však umne vystavaná, príbeh sa príjemne odvíja. Humor funguje tam kde má. Niekto sa na tom zabaví viac, iný menej. Záleží na osobnom vkuse a na tom, aké komédie ste videli v poslednom čase. Zlý pocit by ste však z tohto filmu nemali mať. Záhadou ale ostáva „slovenský“ názov filmu. Koho napadlo nahradiť anglický názov Due Date, iným anglickým Deadline?