Creed III © 2023 Continental film Creed III © 2023 Continental film

Keď vyšla správa, že tretí diel boxerskej trilógie o Adonisovi Creedovi si hlavná hviezda Michael B. Jordan zrežíruje sám, zniesla sa očakávaná vlna nedôvery v jeho schopnosti. Po premiére však treba nahlas skonštatovať, že bola neopodstatnená. 36 ročný Afroameričan pôsobí za kamerou rovnako suverénne ako pred ňou. Tretí diel navyše pracuje oveľa lepšie ako predošlý práve v civilnej rovine rodinných vzťahov.

Creed III

dráma, športový
2023 / 116 min. / MP 12

Michael B. Jordan
Zach Baylin, Keenan Coogler

Adonisa vidíme odchádzať do športového dôchodku, kde sa venuje manažérskej príprave mladých boxerských talentov. Prenikneme hlbšie do dynamiky väzieb s jeho manželkou Biancou (Tessa Thompson), matkou Mary-Anne (Phylicia Rashad) či hluchou dcérou Amarou (Mila Davis-Kent). Hrozbu predstavuje bývalý najlepší kamarát Damian (Jonathan Majors), ktorý po 18-tich rokoch vyšiel z väzenia a dožaduje sa svojej životnej šance. Kedysi patril k najlepším boxerom a sníval o titule majstra sveta v ťažkej váhe, no osud ho zaviedol inam. Dnes v Adonisovi vidí, čo všetko mohol mať on a pokúsi sa ho o to pripraviť.

Jordan je ako režisér prekvapivo silný v dramatickej rovine, vynikajúco buduje napätie z očakávania prelomu priateľstva v boj o všetko. Silnou zbraňou tretieho dielu je herecká posila v podobe Jonathana Majorsa, z ktorého nespustíte oči. Predviedol celú hereckú škálu emócií, vďaka ktorým s ním diváci dokážu súcitiť, fandiť mu i báť sa ho. Adonis v ňom našiel dôstojného protivníka.

V čom Michael B. Jordan trochu sklamal, je intenzita boxerských zápasov. Nie je ich veľa, pôsobia skromnejšie a vo finále strácajú potrebnú osudovosť. Ako režisér vniesol do súbojov vítanú dávku kreativity, vidíme spomalené zábery pripomínajúce boje v gangsterkách Guya Ritchieho, či dokonca izolovaný zápas, v ktorom vnímame iba bojovníkov, ich údery a dych. Avšak ako celok vychádzajú súboje ako nutné atrakcie, ktoré bolo potrebné ukázať, no zaslúžili by si poctivejšiu pozornosť. Rockyho zápasy šli vždy až na kosť, diváci cítili každý Stallonov úder, či ho rozdal alebo zinkasoval. V závere vždy vyzeral ako by ho zrazil nákladiak. Adonis Creed aj po finiši bratovražedného zápasu s Damianom stále pôsobí prílišne uhladene ako playboy po dvoch kolách v bazéne s exotickými tanečnicami.

Creed III © 2023 Continental film

Až na drobné nedostatky, skratkovité finále a upozadené športové vyžitie nakrútil Michael B. Jordan veľmi slušný prírastok do boxerskej série. Svojmu bývalému mentorovi nerobí vôbec hanbu. Je až zarážajúce ako ľahko sa tretí Creed obišiel bez prítomnosti legendárneho Sylvestra Stalloneho. Ten sa v trojke neukázal kvôli pretrvávajúcim nezhodám s produkciou.

Rodinný odkaz Creedovcov je však dostatočne tematicky silný i na tretí film a bude zaujímavé sledovať, čo sa s boxerskou značkou stane do budúcna. Nateraz sa uvažuje o spin-offe s mladým Dragom, no vôbec by som nebol prekvapený, ak by rodinné žezlo po Adonisovi prebrala práve Amara. Po otcovi, či dedovi Apollovi zdá sa, čo-to podedila. Zájdite si na Creeda III na veľké plátno. Ak patríte k fanúšikom série, nebudete ľutovať.