Minutáž: 72 minút
Krajina: Slovensko

Réžia: Jaroslav Vojtek
Scenár: Jaroslav Vojtek, Tomáš Kaminský
Kamera: Jaroslav Vojtek, Noro Hudec, Janko Meliš, Tomáš Stanek

Cigáni idú do volieb (2012)Jaroslav Vojtek patrí medzi pozoruhodných dokumentaristov. Tak ako sa napríklad Pavol Barabáš snaží akoby o symbiózu s dobrodružstvom, tak sa Jaroslav vždy zžíva s látkou, na ktorej v danom momente pracuje. A väčšinou to bývajú ľudské osudy. Pobehuje s kamerou medzi nimi a sníma ich až do krajnej intimity, pričom citlivo napĺňa aj svoj pôvodný zámer. Tentoraz si vybral veľmi pútavú látku – zdokumentovanie pokusu Róma o presadenie sa v poslaneckých voľbách. Rómom je Vlado Sendrei, občiansky a kultúrny aktivista s ponurou minulosťou. V roku 2010 sa pripravoval na vstup do politiky v obci Kokava nad Rimavicou. Film Cigáni idú do volieb je nielen snímkou o tom, ako vyzeral celý proces prípravy a samotné voľby, ale je aj príbehom individualistu – Róma v súčasnej spoločnosti.

Vojtek je známy aj tým, že si nepotrpí na formálnu stránku spracovania. Interaktívne narábanie s kamerou priamo v centre diania navodzuje silnú autenticitu, avšak veľakrát mu unikajú možno aj podstatné detaily. Z objektívneho hľadiska to skôr kazí celkový dojem z filmu, autenticita sa dá navodiť aj inými prostriedkami. Chybičky ako mikrofón v zábere, doslova otrasný kontrast, roztrasená kamera a zopár nevydarených záberov by možno vyzneli v inom rozpoložení inak, lepšie. Lenže našťastie, niet veľa času na rozjímanie nad formálnymi prvkami, pretože tie obsahové vskutku excelujú a zanechávajú veľmi pozitívne pocity v duši diváka.

Cigáni idú do volieb (2012) Cigáni idú do volieb (2012)

Dokument sa sústreďuje na Vlada a na jeho volebný tím. Jeho postava rozdeľuje film na dve zložky, volebnú a súkromnú. V tej volebnej je načrtnutá stratégia, kampane a aj voľby, spolu s výsledkom. Je zaujímavé sledovať, ako si politicky angažovaná osoba vpustila kameru až prakticky do „kuchyne“ svojej stratégie. Lenže Vlado je človek otvorený a toto mu vôbec nerobilo problém. V tejto rovine je snímka veľmi hodnotnou, pretože ukazuje stav rómskej komunity, jej problémy a strasti. Tie sú podložené i životným príbehom Vlada Sendreia, ktorý býval bitkárom, teraz sa angažuje vo veciach verejných. Taktiež sa filmárom podarilo nakrútiť prvok rómskej zrady, presne v štýle dokumentárneho filmu – náhodne. Paradoxne je táto scéna vrcholom filmu a pekne tak prispieva do stupňujúcej sa palety postáv, snažiacich sa o dobrý výsledok vo voľbách.

Po stránke odľahčenia film ponúka množstvo vtipných situácií. Tie sú prítomné najmä v súkromnej rovine, ale aj keď sú chlapi vo volebnom „teréne“. Najvtipnejšou persónou je Vladova manželka Janka. Pri nej je aj samotný líder Vlado úplne bezbranný a nerobí jej problém poslať ho kade ľahšie. Súkromná rovina taktiež podtrhuje autentickosť snímky, nakoľko sa neštíti ukázať chúlostivé súkromie a postavy bez problémov používajú aj vulgarizmy. Vlado je profilovaný ako normálny človek. Na jednej strane burcuje polovicu svojho okolia, aby ho išli voliť za jeho zásluhy a veci, ktoré môže ešte zmeniť nielen pre Rómov. Lenže na druhej strane, doma už niekoľko rokov nevie opraviť pokazený sifón. Nie je kladným hrdinom, ale divák si ho obľúbi pre jeho úprimnosť a normálnosť, čím sa vôbec nelíši od bežného „gadža“.

Vážna obsahová rovina a vtip sú teda v správnej rovnováhe. Vo výsledku je film Cigáni idú do volieb pozoruhodným príbehom Vlada Sendreia – Róma v 21. storočí, ku ktorému sa oplatí vrátiť aj viackrát. Výpovedná sila je vskutku veľká. Formálne však nie je dokument takmer vôbec pútavý, ale v kontexte práce režiséra Jaroslava Vojteka je forma defacto nevýznamná. Cigáni idú do volieb je dokument o Rómoch, ktorý nie je len pre Rómov..