Minutáž: 91 minút

Réžia: David Koepp
Scenár: David Koepp, John Kamps
Kamera: Mitchell Amundsen
Hudba: David Sardy
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Dania Ramirez, Sean Kennedy, Kym Perfetto, Anthony Chisholm, Ashley Austin Morris, Wolé Parks, Kevin Bolger, Aasif Mandvi, Lauren Ashley Carter, Charles Borland a ďalší

Premium Rush (2012)Ak patríte medzi cestných cyklo-pirátov, ktorý neodolajú bezstarostnej jazde na dvoch kolesách, tento film je niečo pre vás. Hybký Willee (Joseph Gordon-Levitt) je najlepším newyorským cyklo-messengerom. Jeho deň pozostáva z vyhýbania sa rýchlym autám, nepriateľským taxikárom s pootvorenými dverami a ôsmym miliónom protivných chodcov. Ak chcete doručovať zásielky, musíte absolvovať špeciálny výcvik. Jazdí sa na fixie – ultra ľahkých bicykloch s jediným prevodom a bez bŕzd. Na to, aby ste v tejto profesii prežili aspoň jediný deň, musíte byť blázon.

Willee riskuje každý deň, no dostane sa do situácie, na ktorú nie je zvyknutý ani šialenec ako on. Bežná zásielka sa razom zmení na vražednú naháňačku ulicami Manhattanu. Keď Willee vyzdvihne svoju poslednú obálku, zistí, že tento balíček je iný. Tentoraz mu skutočne ide o život. Režisér a scenárista David Koepp sa nadchol pre nápad so širokým komerčným potenciálom. Napínavý thriller s cyklistickou tematikou skutočne žiadny filmár doposiaľ nenakrútil. Jednoduchá zápletka so svižným dejom však začína krívať pri absurdných únikoch hlavného hrdinu. Jeho vypočítavanie únikovej cesty je poriadne pritiahnuté za vlasy, no zároveň pôsobí úsmevne. Vydarená je práca s dejovými posunmi v čase a grafické GPS zobrazenia Manhattanu.

Premium Rush (2012) Premium Rush (2012)

Veľmi originálne pôsobia naháňačky ulicami rušného veľkomesta a nepoľavujúce tempo príbehu výborne dopĺňa hudobná zložka. O ústredný motív sa postarala britská kapela The Who. Dej však ku koncu vyústi do predvídateľného stereotypu. Motív skrachovanej lásky sa stráca v zápletke s čínskou mafiou. Tuctové finále ničím neprekvapí a vy sa nezbavíte trpkého pocitu premárnenej šance. Čo to z nevyváženého príbehu zachraňujú výborne zvolení herci. Joseph Gordon-Levitt predvádza svoj sympatický štandard. Skutočným tromfom kastingu je však vynikajúci Michael Shannon ako psychicky labilný policajný detektív Monday, ktorý je v jeho podaní poľutovaniahodný kriminálny živel, ktorý vám ostane nadlho v pamäti. Shannon ako keby sa narodil pre psychicky narušené postavy.

Herci išli do nakrúcania skutočne naplno. Gordon-Levitt sa pri jednej scéne takmer prizabil, keď nestihol zabrzdiť a preletel zadným sklom taxíka. Z na prvý pohľad hroznej scény bolo nakoniec 31 stehov na jeho pravačke. Mladá hviezda to našťastie brala športovo a s úsmevom. Tvorcovia scénu použili aj do filmu. Vidieť ju možno počas záverečných titulkov.

Premium Rush (2012) Premium Rush (2012)

David Koepp patrí medzi popredných hollywoodskych scenáristov. Podpísal sa pod megahity Jurský park 1 a 2, Mission: Impossible či Spider-Man. Z jeho režijných počinov ako Ozveny mŕtvych s Kevinom Baconom či Tajomné okno s Johnny Deppom, je však napriek nadpriemernej atmosfére cítiť istú dávku tuctovosti a tvorivej nedokonalosti. Podobne je na tom aj jeho aktuálne dielo. Premium Rush by zožal oveľa väčší úspech v deväťdesiatych rokoch, v časoch slávy Modrého pacifiku. Dnes patrí len k ľahkému nadpriemeru, ktorý sa nakoniec do našich kín ani nedostal.

Otázka smerovaná na distribútora – Prečo vlastne? V porovnaní s hrubozrnnými komédiami Adama Sandlera či Bena Stillera je toto ojedinelé dielo sviežim drahokamom. Pravdou však je, že vo zvyšku sveta veľa vody nenamútil. Horko ťažko na seba dokázal zarobiť. Komerčný divák by však nemal byť sklamaný a na skrátenie dlhého sychravého večera rozhodne poslúži. Milovníci cyklo-príbehov tak na svoj dokonalý film ešte musia nejaký čas počkať.