Che Guevara: Revolúcia / Che, el argentino, 2008 © SPI International

Fulgencio Batista vládne na Kube a tá na nás pôsobí ako americká kolónia (stačí si všimnúť ich policajné a vojenské uniformy). Pokým väčšina obyvateľov žije v nesmiernej chudobe a zdravotnícky i školský systém prakticky neexistuje, bohatá smotánka a Američania si užívajú luxus hotelov na pobreží tohto prekrásneho ostrova. V krajine sa teda stupňuje odpor a vzniká viacero odbojových skupín.

Che, el argentino

biografický, dráma
2008 / 127 min. / MP 15
Španielsko / Francúzsko

Steven Soderbergh
Peter Buchman
Jednou z nich je i Hnutie pod vedením Fidela Castra. 26. júla sa odohral ich dlho pripravovaný útok, ktorým sa mala začať revolúcia. Plán sa však nepodaril, a tak sa väčšina povstalcov dostáva pred súd a vzápätí na to do väzenia. Po udelení všeobecnej amnestie sú bratia Castrovci oslobodení a utekajú do zahraničia. V Mexico City sa stretávajú s argentínskym lekárom a zapáleným marxistom Ernestom Guevarom. A tu sa začína náš príbeh…

Dostávame sa do mexického bytu, kam Raul Castro privádza na prvé stretnutie s Fidelom Castrom a ďalšími členmi kubánskeho odboja doktora Ernesta Guevara. S touto dejovou líniou sa ešte párkrát počas filmu stretneme, ale tá hlavná sa začína na lodi Granma plaviacej sa na Kubu. Viezla 83 bojovníkov z Mexika, medzi nimi samozrejme bratov Castrovcov a Guevaru. Ten najprv pôsobí v povstaleckej armáde ako lekár, a tak máme dobrú príležitosť vidieť, aký človek to bol.

Postupne prechádzame spolu s Che (ako ho medzičasom začali prezývať) jednotlivými etapami revolučného boja, s víťaztvami a prehrami až do zvrhnutia Batistu. Pomedzi to sa preplieta ďalšia dejová línia, o niekoľko rokov neskôr, keď je už Che Guevara ministrom v kubánskej vláde a zastupuje ju na valnom zhromaždení OSN. Uvidíme aj jeho prejav, ale väčšinu tejto líne tvorí televízny rozhovor, ktorý s ním robí novinárka Lisa Howard (Julia Ormond).

Toto miešanie dejových línii môže zo začiatku na diváka pôsobiť mätúco. Zakrátko sa však všetko vyjasní, a to aj vďaka odlišnej vizuálnej štylizácii. Línia s rozhovorom a prejavom je čierno-biela. Kontrast s jasne žiariacou oblohou a farebnou prírodou Kuby je teda zrejmý. V Mexiku sa zasa všetko odohráva v tom jednom byte a je to tak trochu ponuré. Navyše, postavy sú inak – civilnejšie – oblečené. O kameru sa postaral samotný režisér, Steven Soderbergh (Traffic, Erin Brockovich), ktorý film poňal dokumentaristicky. V prípade biografické filmu určite prijateľná forma stvárnenia, aj keď mnohých to vďaka tomu bude občas nudiť.

© SPI International

Ako predloha v tomto prípade poslúžili Che Guevarove memoáre Reminiscencie Kubánskej revolučnej vojny a rozhovory s ľuďmi, ktorí s ním celé ťaženie prežili. A súdiac podľa reakcií ďalších účastníkov revolúcie, ktorí film videli na projekcii počas filmového festivalu na Kube, sa snímka z hľadiska vernosti nadmieru vydarila.

Steven Soderberg, mimochodom, nechcel pôvodne na tomto projekte participovať. Dotlačiť ho do toho musel Benicio Del Toro – predstaviteľ hlavnej, titulnej postavy. Dvojica spoločne pracovala už na filme Traffic – Nadvláda gangov. Podobnosť Del Tora so skutočným Guevarom je priam až zarážajúca. Nie je to však iba o tom.

Benicio Del Toro je vynikajúci herec a ani v tomto prípade nezaváhal. Na plátne sa tak dušou i telom objavuje Ernesto „Che“ Guevara. Ostatní herci dostávajú popri ňom už menej priestoru, ale zdatne mu sekundujú. Aj reakcie divákov a kritiky, ktorých táto snímka až tak veľmi neoslovila, sa zhodujú v tom, že Benicio bol vynikajúci.

Che Guevara: Revolúcia je iba prvý diel inak jedného filmu, ktorý však bol po prvotných reakciách rozdelený pre svoju dĺžku a zložitosť na dve časti. Druhá, s názvom Guerilla, sa odohráva 7 rokov po skončení prvej a zameriava sa na Guevarovo neúspešné pôsobenie v Bolívii, kde bol nakoniec aj zabitý. Kedy sa dostane do slovenských kín, zatiaľ nie je známe.