Bajocero © 2021 Netflix Bajocero © 2021 Netflix

Pred pár týždňami sa na Netflixe objavil španielsky film Bajocero (v anglickom preklade Below Zero, v českom Pod bodem mrazu), ktorý mal ponúknuť mrazivý zážitok. Svedčil o tom nielen názov a plagát filmu, ale aj prvé zábery.

Bajocero

triler, akčný
2021 / 106 min. / MP 18
Španielsko

Lluís Quílez
Lluís Quílez, Fernando Navarro

Below Zero sa začína vo väznici. Nie celkom za mrežami cely, ale vlastne v tesnej blízkosti. Partia darebákov a dozorcov sa dôkladne pripravuje na prevoz niekoľkých odsúdencov do iného nápravného zariadenie. Po naložení šestice zločincov sa nákladné auto pohne v ústrety chladnej a hmlistej noci. V zadnej časti auta prebiehajú horlivé debaty o živote za mrežami a o plánoch na útek, ktoré sú, zdá sa, márne.

V jednej chvíli však auto z neznámych príčin zastaví. Prekvapení sú nielen zločinci, ale aj členovia policajného zboru. Niekto totiž na cestu nastavil ostnatú reťaz, aby sa auto prevážajúce odsúdencov zastavilo. Privolať si posily je nemožné, motív človeka, ktorý auto zastavil, je neznámy.

Neskôr sa však začne boj o holý život, ktorý sa dotkne nielen zločincov snažiacich sa o útek, ale aj členov policajného zboru. Dráma sa navyše odohráva nielen medzi útočníkom a posádkou auta, ale aj medzi zločincami a policajtom vnútri nákladnej časti. Atmosféra hustne a je jasné, že obetí šialenca stojaceho v susednom lesíku bude pribúdať a že napätie bude stúpať každou minútou.

Španielsky krimi thriller sa môže chváliť pomerne zaujímavou zápletkou. Iste, nie je úplne objavná, ale na zaujatie diváka a vytvorenie napätia však stačí. Ostatne, keď už sme pri tom napätí, to je zrejme najsilnejšia stránka celého filmu. Ak ju skombinujeme s veľmi originálnymi nápadmi v scenári, dostaneme pomerne zaujímavý zážitok z Pyrenejského polostrova. Všadeprítomnému napätiu pomáha okrem zaujímavého vrstvenia deja a scenára aj temný les či vnútro nákladného auta v kombinácii s poriadnou zimou.

Bajocero © 2021 Netflix

Tu by som sa však pristavil. Už z logiky veci mi príde zvláštne, že sa prevoz väzňov s veľmi pochybnou povesťou uskutočňuje v strede mrazivej noci. Jazda dodávky cez les vyzerá až smiešne, za hmlu vychádzajúcu z kríkov a stromov popri ceste by sa nemusel hanbiť ani Alfred Hitchcock a nevstúpili by do nej ani agenti Mulder a Scullyová. Trocha školáckeho zasnívania sa a návrat k atmosfére starých hororov by sa ešte dali odpustiť, ďalšie logické chyby však už nie. Tých je tu neúrekom, niektorých v úplnom závere je doslova škoda, pretože do veľkej miery dehonestujú napätie prítomné vo filme až do momentu tesne pred rozuzlením. Kým zvláštne nelogické detaily dovtedy až tak nevadia, z finálového rozuzlenia zostáva pachuť na jazyku.

Z technickej stránky v podstate nie je čo vytknúť, príjemné klaustrofobické šteklenie nervov pri pohľade na darebákov v uzavretej dodávke je fajn, zvlášť keď si tvorcovia dali záležať na psychológii postáv. Ich konanie nie je vždy úplne príčetné, ale ak na Below Zero nahliadame ako na akčné béčko, dá sa prižmúriť jedno oko aj preto, že jednotlivé postavy sú zahrané veľmi dobre a celé je to vďaka nim dobre pozerateľné.

Keby som tvorcom vytkol nedostatok snahy, hanbil by som sa sám pred sebou. Okrem zaujímavých nápadov v scenári sa usilujú aj o rôzne zvraty a pomerne úspešne sa im na veľkej ploche filmu darí vyhýbať aj klišé. Svieže idey však zakopávajú pod zem spomínané logické nedostatky. Ak teda neočakávate prevratný film, ktorý zmení históriu kinematografie, možno vám to bude stačiť.