Bezruký Beckett beží, bohužiaľ bez baby. Beda, besné beštie barikádami blokujú brány. Barbari! Bodol by bunker, besiedka bo bar; bôľ bobtná.

Beckett

dráma, triler
2021 / min. / MP 15

Ferdinando Cito Filomarino
Kevin A. Rice
Bežcom sa vyhýbam, lebo na mňa pôsobia premotivovane a iritujú ich moje psy bez vodítka. Filmy, v ktorých hlavná postava beží, mám ale rád – väčšinou sú nenáročné a zábavné,  často s nejakou vtipnou akčnou invenciou (Lola, Crank). Druhý film Ferdinanda Citu Filomarinoa, Beckett, je tiež nenáročný. A nie je ani vtipný, ani zábavný.

Príbeh: Američan Beckett (John David Washington) je s priateľkou (Alicia Vikander) na dovolenke v Grécku. Havaruje a pri tom sa stane svedkom niečoho, čo z neho urobí nepohodlného človeka pre isté vplyvné kruhy. Začína sa lov na Becketta, ktorý uteká cez grécke kopce, vidiek i Atény, aby sa dostal na jediné bezpečné miesto – americkú ambasádu.

Nechcem hneď na úvod Becketta zostreliť. To sa, napokon, nepodarilo ani gréckym policajtom, hoci ho mali na pár metrov. Ak sú ale grécki policajti rovnako rýchli a šikovní ako napríklad grécki recepční, dá sa tomu ľahko uveriť. Fyzická odolnosť Becketta vás možno prekvapí či rozosmeje, najlepšie ale urobíte, keď ju odignorujete. Jednak nikto z nás taký útek ako Beckett nezažil, takže nevieme, čoho všetkého by sme boli schopní a jednak to nie je film o tom, ako zranený prežiť v prírode.

Beckett © 2021 Netflix

Film by sme mohli označiť ako poctu politickým thrillerom, v ktorých „obyčajný človek“ bojuje proti skorumpovanému aparátu a veľakrát pri tom naozaj beží. Tej politiky je ale v Beckettovi príliš málo – je zosobnená postavami, ale nie myšlienkou, takže vlastne nevieme, o čo ide. Akcia pokrivkáva ako samotný Beckett – pokým je komorná (bitka vo vlaku), je hutná a dusivá. Akonáhle príde na americké šupy (skoky z výšky na idúce autá), pôsobí smiešne. Alicia Vikander je naďalej najroztomilejšou (ale vlastne vôbec neviem, či dobrou) herečkou v LA a na Denzelovho syna si musím zvyknúť, lebo tu sa tvári ako niekto, kto uteká na Peloponézskom polostrove pred ktoviekým. Stále je ale fajn, že sa na tento projekt nechali herci nahovoriť; z kanála Netflix sa tak vyplavuje niečo, čo zapácha výrazne menej než zvyšok schematickej produkcie.

Tam, kde Beckettovi podráža nohy scenár, ho drží fajn kamera. Aj preto sa, napriek všetkému, na film dobre pozerá – ideálne v nedeľu poobede, keď vonku prší a gramofón je v oprave.