Rok: 2013

Réžia: Roman Fábian
Scenár: Roman Fábian
Kamera: Ivo Miko, Rastislav Trizma, Roman Fábian
Hudba: David Kollár
Účinkujú: Ján Fábian, Milan Birka, Zuzana Birková st., Zuzka Birková, Štefan Boldi, Ján Doboš, Tomáš Gonos, Ján Kožár, Zuzana Kožárová, Ľuboš Lešták, Štefan Šimko

Roman Fabián si bez všetkých pochýb zvolil výbornú tému. Baníctvo po dlhé stáročia formovalo podstatnú časť slovenskej krajiny. Ľudí i prírodu. Jeho najmasovejšiu podobu, keď sa počas komunizmu ťažilo takmer všade a všetko, vzápätí vystriedal nepredstaviteľný úpadok a masové prepúšťania. Ťažiť bez štátnej objednávky a tučných dotácií sa na mnohých miestach už neoplatilo.

Či režisér Roman Fabián naozaj chcel zachytiť tento silný kultúrny a sociálny fenomén našich dejín, neviem. Vo výsledku snímka Banícky chlebíček o baníctve nič nerozpráva. Je „len“ sondou do života ľudí v jednom zabudnutom kúte Slovenska. Všíma si najmä obyvateľov jednej dediny na Gemeri. Dediny, kde ako v mnohých ďalších v regióne i v susednom Spiši, pracovala väčšina mužov v bani. Až kým neprišla revolúcia a od vtedy tam práca nie je.

To, čo väčšina protagonistov rozpráva, nemá s baníctvom v skutočnosti nič spoločné. Verím, že to isté by sme mohli počuť od bývalých zamestnancov ostatných veľkých a dnes zlikvidovaných štátnych podnikov. Alkoholizmus, chronický nedostatok práce, nostalgia za bývalým režimom. Nič nové, o čom by sme nevedeli.

Kamera si možno viac všíma mladých z dediny. Končia strednú, hľadajú sa a uvažujú, čo ďalej. Ostať na rodnej hrude, či odísť možno za lepším? Asi ako všade. Vidíme ako trávia čas, pijú po nociach a chodia na diskotéky. To, čo nám film o nich ukazuje, k nim nie je lichotivé, skôr naopak. Celkom dobre tak film podporí všeobecné predstavy o mladých dedinčanoch.

Plusom snímky určite je, že veľmi priiateľnou formou ukazuje na všetky neduhy veľkej časti slovenskej spoločnosti a problémy, ktoré ju trápia. Nanešťastie tým sa to aj končí a dokumentarista Roman Fabián nám neponúka nič nové. Nevyhol sa ani zaužívaným postupom tak typickým pre slovenskú tvorbu. Reprezentuje to najmä dievča stojace v kroji na kopci spievajúc ľudové piesne. Aj vďaka tomu pôsobí film trochu nekoherentne.

Banícky chlebíček je obyčajným a priemerným dokumentárnym filmom, ktorý niet prečo odporučiť.