Rok: 2008

Réžia: Mathieu Kassovitz
Scenár: Mathieu Kassovitz, Eric Besnard
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: Atli Örvarsson
Hrajú: Vin Diesel, Michelle Yeoh, Gérard Depardieu, Charlotte Rampling, Mark Strong, Mélanie Thierry, Lambert Wilson, Jan Unger, Radek Bruna

Babylon A.D.S viac ako ročným oneskorením sa k nám dostáva snímka Babylon A.D. z francúzsko – americkej produkcie od režiséra Purpurových riek Mathieu Kassovitza. Na tomto projekte pracoval päť rokov a je i spoluautorom scenára. Podľa jeho vlastných slov nedopadlo všetko tak, ako si predstavoval. Zámorská kritika film priam roztrhala v zuboch. Bol však na to skutočný dôvod?

Babylon A.D. ma jasné predpoklady pre určitú predpojatosť. Vin Diesel nie je práve herec, ktorý by bol obsadzovaný do prevažne kvalitných filmov a aj režisér Kassovitz nepodáva konštantne dobré výkony, aj keď je veľmi talentovaný. A povedzme si úprimne, francúzske scifi nie je práve vyhľadávaný artikel, i keď zopár vydarených počinov by sme našli. Tento film bol nakrútený podľa novely Babylon Babies v Kanade usadeného francúzskeho spisovateľa Maurice G. Danteca. Pôvodný text je výrazne cyberpunkový, z čoho sa však do filmu dostalo len zopár veci.

Príbeh sa odohráva v budúcnosti vzdialenej niekoľko desiatok rokov od našej prítomnosti. Svet už nie je taký ako býval. Nie je jasné, čo a ako sa stalo, len sme hneď uvedení do krutej reality Ruska. Hlavný hrdina, žoldnier Toorop (Vin Diesel) je zvláštnym spôsobom najatý ruským mafiánom Gorskym (Gérard Depardieu) na prepašovanie jedného dievčaťa do Spojených štátov. Ako sa rýchlo ukáže o neobyčajné dievča (Mélanie Thierry) je veľký záujem, čo ešte viac komplikuje už aj tak ťažkú cestu.

Babylon A.D. Babylon A.D.

Svet, do ktorého je snímka zasadená, je veľmi zaujímavý. Nanešťastie sa nedozvedáme nič o dôvodoch tohto stavu (Rusko úplne v troskách, cesta do Kanady možná len na čierno cez veľmi dobre stráženú hranicu, vstup do USA len s pasmi OSN), len to ukazuje veľký potenciál tohto projektu, ktorý ostal nevyužitý. To zamrzí najviac. Problematickým momentom je aj to, že podobne nám chýbajú súvislosti okolo hlavného deja. O čo vlastne ide? Prečo je to dievča až tak dôležité? Chýba tu prepojenie mikrosveta hlavného hrdinu s dopadom na globálnu situáciu. Postupne sa síce dozvedáme určité veci, ale keďže stále chýba celkové pozadie, nemá to ten správny efekt.

O tomto projekte sme písali prvýkrát už v roku 2005 a oproti vtedajším informáciám je zjavné, že došlo k viacerým posunom. Niektoré boli pomerne očakávateľné, iné nie. Mathie Kassovitz výslednú podobu snímky zdôvodňoval rozsiahlymi zásahmi producentov počas celého nakrúcania aj pri záverečnom strihu. Mnohé plánované scény tak neboli nakrútené vôbec, či výrazne inak alebo ich vystrihli. Na DVD vyšla aj dlhšia verzia (režisérsky zostrih), má však navyše len 11 minút. Ťažko povedať, aj s ohľadom na Kassovitzové vyhlásenie, či to mohlo filmu zásadne pomôcť.

Babylon A.D. Babylon A.D.

Babylon A.D. napriek všetkému nie je zlý film. Teda v určitom zmysle. Podľa mnohých divákov a takmer všetkých kritikov je to úplne otrasný film, ale stále je viac než pozerateľný. Kassovitzovi sa totiž podarila jedna zásadná vec. Nech už boli podmienky pri nakrúcaní akokoľvek zlé, udržal všetky momenty a miesta, kde mohli vzniknúť neuveriteľne blbé, klyšeovité či gýčové chvíle na tej správnej hranici. To spolu s výbornou dĺžkou 90 minút vytvára ten správny základ na to, aby ste sa pri filme nenudili. Jednoducho ničoho tam nie je priveľa. Ani Vina Diesela. Keďže vo filme nie je až toľko akčných scén, nemohol sa naplno prejaviť spôsobom na aký sme u neho zvyknutí (a teda rozhodne to nie je film pre jeho fanúšikov). Na druhej strane nedostal tu ani toľko priestoru, aby sa prejavil po inej stránke (kto videl Multi-Facial vie, že na to má;), v tomto smere mu však pridáva práve druhá verzia.

Ak si chcete pri filme len oddýchnuť, Babylon A.D. bude voľbou, ktorú neoľutujete. Hlavné je nečakať od filmu nič hlboké. Videl som ho s odstupom dlhého času už druhýkrát a aj keď mi to samému pripadá zvláštne, ani tentoraz som nebol sklamaný.