Minutáž: 87 minút

Réžia: Leslye Headland
Scenár: Leslye Headland
Kamera: Doug Emmett
Hudba: Andrew Feltenstein, John Nau
Hrajú: Kirsten Dunst, Rebel Wilson, Lizzy Caplan, Paul Corning, Isla Fisher, Andrew Rannells, Anna Rose Hopkins, Sue Jean Kim, Horatio Sanz a ďalší

Baby na ťahu (Bachelorette, 2012)Pozriete si trailer a myslíte si, že je vám všetko jasné. Ďalšia slušne obsadená svadobná komédia ťažiaca z úspechov série Vo štvorici po opici, ktorá je navyše už teraz v tieni jej o rok staršej predchodkyne so slovenským názvom Dámska jazda (Bridesmaides, 2011). Nič výnimočné nečakáte.

A tak sa so sklopenou hlavou musím priznať k predsudkom, s ktorými som vchádzala do kinosály. O to väčším prekvapením bola komédia Baby na ťahu scenáristky a debutujúcej režisérky Lesley Headland, ktorá sa vďaka známemu hereckému ansámblu prepracovala z americkej nezávislej scény do výberu filmového festivalu Sundance a odtiaľ aj do našich kín, ktoré to len zriedka risknú s nezávislou tvorbou.

Baby na ťahu je komédiou o nie celkom bežnej partii kamarátok. Každej z nich režisérka naložila kvantum osobných (a tak trochu aj psychických) problémov. Tie sa im čoraz menej darí udržať uzamknuté v kúte ich mysle, kam posledných pätnásť rokov strkali všetky nepríjemné a vtieravé myšlienky nespokojnosti. Do seba zahľadená Regan, prostoduchá Katie a cynická Gena tvoria ústrednú trojicu. Žijú ďaleko od seba, tváriac sa, že všetko je presne tak, ako má byť. Z každodenného balansu ich vyvedie svadba štvrtej členky ich stredoškolskej partie. Otvorene povedané, to, že sa ako prvá vydáva tá najtučnejšia z nich, ich pochopiteľne rozhodí.

Baby na ťahu (Bachelorette, 2012) Baby na ťahu (Bachelorette, 2012)

Keď trojica v predvečer svadby pri mnohých fľašiach šampanského, ktoré zostali po nevydarenej rozlúčkovej párty, roztrhne svadobné šaty, začne sa kolobeh kriku, zúfalých rozhodnutí a necenzurovanej úprimnosti. Napodiv, presne to tieto tri ženy potrebujú, aby si pripustili, že im dni za dňom utekajú bez kúska vášne a bez vízie a ich budúcnosť má od idylickej ružovej ďaleko.

V tejto chvíli je čitateľovi jasné, že film mieri výhradne na ženské publikum, čo sa dá považovať za veľký hendikep. Filmová tvorba sa však už nejakú tú jeseň borí s postmoderným štiepením publika. A keď sa ženy odhodlali chodiť do kina bez chlapa, treba robiť aj filmy, ktoré sa pasujú s výhradne ženskou problematikou.

Skutočnou otázkou je to, či ide o problémy relevantné pre našu zemepisnú šírku, pretože rekreačné šňupanie kokaínu či zjavné samovražedné sklony štíhlej a vnadnej krásavice sú trošku pritiahnuté za vlasy. Predsa len, ak sa pozrieme na pôvod ich frustrácie, ich problémy nám nemusia byť až také vzdialené. Za všetkým je moderná spoločnosť, ktorá vie vysvetliť vznik vesmíru a chemické zloženie lásky, no neponúka žiadne istoty a životný cieľ. Za ten si zodpovedáme sami. Ústredná ženská trojica v panike urobila životné rozhodnutia, ktoré viac či menej vedome ľutujú – záleží na promile alkoholu v krvi.

Z toho, žiaľ, vyplýva ďalšie oklieštenie publika. Ak ste sa narodili s prirodzeným šarmom a všetko vám odnepamäti ide ako po masle, asi si nebudete vedieť predstaviť, čím (anti)hrdinky komédie prechádzajú. Ani jedna z nich totiž ešte nedospela. Zastavili sa v tej nemotornej tínedžerskej fáze, v ktorej si každú minútu každého dňa želajú byť niekým iným, niekým lepším, krajším, blonďavejším, sympatickejším…

Baby na ťahu je filmom, v ktorom sa na pozadí blížiacej sa svadobnej katastrofy postupne menia hlavné hrdinky – nie nasilu ani búrlivo, ale v rámci výbornej dynamiky, ktorú medzi sebou Kirsten Dunst, Lizzy Caplan a Isla Fisher vytvorili. Na konci nie sú zázračne znovuzrodené, ale konečne aspoň vidia svetlo na konci tunela. A šlo to aj bez srdcervúcich výlevov. Veď, kto už naozaj prekonáva životné zmeny v hĺbavom zostrihu s dramatickou hudbou? Herečky pracovali s uštipačným a drsným scenárom, ktorý stroho odhaľuje odvrátené ba až hnusné stránky ich postáv a rovnako prirodzene vynáša na svetlo to pekné, čo sa v nich skrýva. Darí sa mu vykresliť plnofarebný portrét nešťastných žien

Scenár sa nezapodieva prílišným vysvetľovaním minulosti postáv a všetko ladne odhaľuje až v ten správny čas. Okrem niekoľkých nevkusných momentov je film napísaný svižne a sila dialógov tkvie – celkom prekvapivo vzhľadom na tému filmu – v premyslenosti postáv. Udalosti, ktoré sa v ňom odohrávajú nie sú našťastie absurdne eskalované do vulgárnosti, ako to bolo v prípade vlaňajšej komédie Dámska jazda.

Komédia Baby na ťahu ponúkne veľa príležitostí na úsmev, ale má okrem veľmi obmedzeného publika aj iné nepopierateľné nedostatky. Napríklad, postava povoľnej Katie v podaní Isly Fisher je až abnormálne hlúpa. Čo je však horšie, ako celok, je komédia málo úderná, a tak trochu sentimentálny koniec tomu veru nepomáha.

A čo námietka s nedostatkom romantiky? Tá by možno obstála, ak by autorka naozaj chcela naivne tvrdiť, že všetky problémy ústrednej trojice vyrieši vzťah. Našťastie, všetky negatíva veľakrát vyvážia výborné herecké výkony Kirsten Dunst a Lizzy Caplan.