Minutáž: 116 minút

Réžia: John Hillcoat
Scenár: Nick Cave, Matt Bondurant
Kamera: Daniel Mindel
Hudba: Adam Peters
Hrajú: Shia LaBeouf, Tom Hardy, Jason Clarke, Guy Pearce, Jessica Chastain, Mia Wasikowska, Dane DeHaan, Chris McGarry, Tim Tolin, Gary Oldman a ďalší

Zem bez zákon (Lawless, 2012)Film Zem bez zákona je ďalšou spoluprácou austrálskeho tandemu, režiséra Johna Hillcoata spolu s hudobníkom a scenáristom Nickom Caveom. Títo dvaja majú na svedomí aj snímky ako Ghost… of the Civil Dead (1988), či Vražedný návrh (Proposition, 2005), ktoré okrem toho, že získali niekoľko austrálskych filmových cien, zaznamenali úspech aj na mnohých festivaloch.

Snímka je zasadená do roku 1931. Do obdobia, keď v USA platil zákaz výroby, predaja a dovozu alkoholu, teda tzv. prohibícia. V týchto časoch si však mnohí, aj hlavní hrdinovia snímky bratia Bondurantovci začali vykladať zákon po svojom a vo výrobe alkoholu videli príležitosť, ako do rodinného rozpočtu vniesť trochu viac peňazí. Všetko funguje v podstate bez problémov, korupcia je stará známa vec, bratia sú prevádzkovateľmi vychýrenej „nalievarne“ široko ďaleko a obyvatelia malého mestečka sú spokojní, pokiaľ môžu zmáčať zobák v dúšku opojného moku.

Problém nastáva, keď do tejto idylky zavíta prohibičný agent Charley Rakes, ktorý tiež uvažuje, že si k svojej finančnej situácii prilepší. Bratia sú však neústupčiví a nenechajú si kafrať do svojho remesla. Od tohto momentu sú karty rozdané a ide len o to, kto bude mať posledné slovo v tomto súboji charakterov. A keďže sú bratia „chlapi od rany“ a agent nebezpečný „psychouš“, bude to tvrdý boj, v ktorom sa údermi, krvou a guľkami strelných zbraní nebude šetriť.

Zem bez zákon (Lawless, 2012) Zem bez zákon (Lawless, 2012)

Na filme sú zaujímavé predovšetkým postavy. Prím tu hrá predovšetkým trio bratov, ktorí sú charakterovo veľmi rozdielni. Najstarší Forrest predstavuje patriarchu rodiny a najtvrdšieho z nich; prostredný Howard, ktorý svojou výbušnou povahou dáva na zreteľ svoju agresiu; a najmladší Jack, ktorý chce najmä bratom dokázať, že je rovnocenným hráčom v rodinnom biznise. Aj herci na nich sú vybraní veľmi vhodne a typovo. Z Toma Hardyho ako Forresta sála rešpekt; Jason Clarke alias Howard si strihol neotesanca, ktorý však dokáže rozdávať tvrdé rany a Shia LaBeouf sa v úlohe Jacka snaží silou mocou vylúpnuť zo škrupiny a vytrieť všetkým zrak.

Ako protipól k nim figuruje agent Rakes s tvárou Guya Pearca a treba podotknúť, že ten stvárnil jednu z najslizkejších postáv, ktoré sa za posledné roky objavili na filmovom plátne. Svojim úchylným zjavom a spôsobmi je to postava, ktorá je naskrz záporná, i keď by mala predstavovať zákon. Väčšina postáv predstavuje kriminálnikov a výnimku netvorí ani gangster Floyd Banner v podaní Garyho Oldmana. K nemu mnohí (a najmä mladý Jack) vzhliadajú ako k „rockovej hviezde“ tej doby. Skrátka, najbohatší chlapík, ktorý má moc a užíva si svoju prácu i štatút, ktorý mu na základe toho prináleží.

Ženský element filmu, v ktorom sa to len hemží tvrdými mužmi, predstavuje ryšavka Maggie, bývalá striptérka, ktorá začne pracovať v bare bratov Bondurantovcov, v podaní Jessicy Chastain. Ešte je tu aj Bertha, dcéra miestneho farára, ktorú s nevinným pohľadom stvárnila Mia Wasikowska a ktorej nesmelo začne dvoriť najmladší Jack.

Zem bez zákona zaujme aj svojou výpravou a to najmä citlivým výberom lokácií, v ktorých sa film odohráva (mestečko, miestna príroda, chatrče). Pozadu neostáva ani celková štylizácia – od napomádovaných účesov, starých automobilov až po kostýmy a celú módu tej doby. Vo filme je krásne reflektovaná zmena v použitých tkaninách po tzv. „obchode snov“ a nadobudnutí väčšieho množstva peňazí, čo smeruje k honosnejšiemu a luxusnejšiemu oblečeniu, do ktorého sa navlečie mladúch Jack. Tým dráma v rámci gangsteriek pripomína snímku Verejní nepriatelia (Public Enemies, 2009, r. Michael Mann), či nedávno uvedený seriál Boardwalk Empire (z produkcie Martina Scorseseho). Vo filme však badať aj silné prvky westernu, či už vďaka postavám špinavých pištoľníkov, tematikou, či často využívanou „country hudbou.“ O tú sa postaral scenárista filmu Nick Cave s ďalším hudobníkom Warrenom Ellisom.

Podobne, ako pri predchádzajúcom filme Vražedný návrh, i tu je vidieť fascinácia režiséra Johna Hillcoata špinavým prostredím a najmä postavami, ktoré nie sú práve stelesnením tých najcnostnejších ľudí pod slnkom. Je otázne, do akej miery to je aj zásluhou scenárov Nicka Cavea. Ten pri písaní vychádzal z predlohy, ktorú napísal jeden z príbuzných bratov Bondurantovcov, o ktorých film pojednáva. Isté je však, že si v takýchto hrdinoch našli zaľúbenie a zobrazujú ich s naturalizmom, bez zbytočných príkras. Ako keby chceli zaznamenať realitu presne tak, ako sa nám naskytá.

Preto môže film pôsobiť v mnohých momentoch istým oddramatizovaným dojmom. Tým nemám na mysli, že sa vo filme nenachádza dostatok dramatických scén. Práve naopak, tie prichádzajú často. Tu však je ten klam, ktorý nastáva pri sledovaní klasickej výstavby amerického filmu – vo filme je mnoho scén, v ktorých po sebe postavy strieľajú a vidíme aj prvú guľku, ktorá môže hlavného hrdinu zasiahnuť. To je však v kontraste s očakávaniami diváka o nezraniteľnosti hlavnej postavy.Zem bez zákona s týmto faktom pracuje, takže aj zaobchádzanie so zbraňami býva často grambľavé. Film síce vychádza z reality, ale aj tá je v tomto svete magických obrazov prikrášlená. John Hillcoat si so scenáristom povedali, že sa pokúsia čo najvernejšie zobraziť príbeh bratov Bondurantovcov, vďaka čomu vznikla do istej miery štylizovaná gangsterka miešajúca sa v pálenici s rodinnou drámou čakajúcou na vašu ochutnávku. Tak na zdravie!