Asterix a tajomstvo čarovného nápoja © 2018 Magic Box Slovakia Asterix a tajomstvo čarovného nápoja © 2018 Magic Box Slovakia

Osada udatných Galov celé roky odoláva rímskemu impériu vďaka čarovnému nápoju, ktorého presnú receptúru ovláda iba ich starnúci druid Panoramix. Strážca tajomstva sa však zraní po páde zo stromu, čo ho privádza k myšlienke, že sa musí o svoje umenie podeliť s niekým ďalším. Nepatrí už k najmladším a bez jeho vedomostí by celá osada bola vydaná napospas nepriateľskému dobyvateľovi. Tak sa Panoramix vydá so svojimi vernými priateľmi Asterixom a Obelixom hľadať nasledovníka, ktorý bude hoden tajomstva čarovného nápoja. Mladých druidov je po celej krajine neúrekom, no ich zručnosti pripomínajú talentové súťaže z dnešných obrazoviek. Keď sa o prebiehajúcom hľadaní dozvie záhadný podivín Sulfurix, dávny Panoramixov sok, zacíti šancu na svoju pomstu.

Astérix: Le Secret de la potion magique

animovaný
2018 / 85 min. / MP 7
Francúzsko

Alexandre Astier, Louis Clichy
Alexandre Astier
Animovanú novinku podľa komiksovej predlohy René Goscinnyho a Alberta Uderza napísal scenárista a režisér Alexandre Astier. Spolu s kolegom Louisom Clichym sa zároveň ujal réžie, podobne ako tomu bolo pri predchádzajúcom dobrodružstve Asterix: Sídlo bohov (2014).

Spôsobom rozprávania sa evidentne cielilo na mladšiu veková kategóriu. Ubralo sa na politickom humore, ktorý výborne fungoval pre dospelejšie publikum a pridalo sa na okatých zvieratkách. Hlavnou postavou sa stal Panoramix. Dozvieme sa viac o jeho minulosti a nazrieme o niečo hlbšie do tajomnej kultúry potmehúdskych druidov. Asterix s Obelixom v tomto príbehu iba sekundujú.

Nezabudlo sa na tradičné sprievodné prvky ako večné škriepky medzi Galmi, neustále ku dnu smerujúcich pirátov či monokle inkasujúcu rímsku armádu. V centre diania však ostáva odveký spor hlavných druidov. Zlovestný Sulfurix nie je veľmi známa postava, pripomína skôr falošného veštca zo staršieho Asterixovho dobrodružstva. Príbeh je vyrozprávaný pomerne vláčnym tempom a až vo finále dupne viac do koní. Nebudete cítiť svoju bránicu, ale výrazne nudiť sa tiež nebudete. Sklamaný by mohli byť milovníci rímskych reálií a Cézarovych podlých stratégií. Z tohto súdka sa do deja veľa nedostalo.

Bystrému oku diváka neuniknú odkazy na Transformerov či Disneyho Vaianu. Podľa môjho názoru však nie je v tomto tradičnom európskom svete nutné požmurkávať na americké popkultúrne prvky. Beriem to ako pokus priblížiť trošku francúzskej kultúry zaoceánskemu divákovi.

Asterix a tajomstvo čarovného nápoja © 2018 Magic Box Slovakia

Rád by som pochválil slovenský dabing. Peter Marcin je v úlohe Asterixa po dlhej dobe znesiteľný a jeho hlas odhodlanému galskému bojovníkovi sedí ako uliaty. Ťažkopádnemu hromotĺkovi s dobrým srdcom, Obelixovi, prepožičal hlas Jozef Vajda a Panoramixa nadaboval skvelý Dušan Kaprálik. Jeho hlasový prejav sa k trochu popletenému druidovi perfektne hodí.

Najnovší Asterix dostal rozumnú plochu 82 minút a vytvorený je vo vycibrenej digitálnej animácii. Je škoda, že jeho hrané filmové dobrodružstvá disponujú čoraz horšou kvalitou. Animované filmy s galskými hrdinami porážajú tie hrané na plnej čiare a rovnako dopadlo aj Tajomstvo čarovného nápoja. Moderná klasika sa síce z neho nestane, k tomu má oveľa bližšie minulé Sídlo bohov, ale v ponuke tohtoročných animákov prachom nezapadne. Je však isté, že z neho väčšiu radosť budú mať tí najmenší diváci.