Krajina pôvodu: Francúzsko/Dánsko
Prístupnosť: MP

Réžia: Stefan Fjeldmark, Jesper Moller
Scenár: Jean-Luc Goossens, Stefan Fjeldmark
Hudba: Alexandre Azaria
V českom znení: Pavel Trávníček, Ota Jirák, Lucie Vondráčková, Filip Švarc

AsterixVikingoviaV našej stredoeurópskej domovine komiksový hrdinovia spoza mláky ako Spiderman, alebo Superman nepatrili tak zásadne k základom detskej zábavy. U nás deti sa bavili skôr na kreslených príbehov hrdinov ako je Willy Fog, Rýchle šípy alebo nesmrteľné duo Asterix a Obelix o ktorom bude práve reč. Autori René Goscinny (textár) a Albert Uderzo (kresliar) prvý krát priviedli tieto svoje dve postavička v roku 1959 a postupne so podmanili netradičnými príbehmi celú Európu. Už od začiatku šesťdesiatych rokov vzniklo ma motíve pôvodných komiksov viacero filmových adaptácii, z ktorých posledné nie príliš kvalitne spracované dobrodružstvo pod názvom Asterix dobývá Ameriku sme mohli vidieť v roku 1994. Medzitým Francúzi vyprodukovali dve trochu nemastné-neslané hrané verzie, ktoré asi najviac zaujali Gerardom Depardieu ako Obelixom. No a teraz k nám prichádza ďalšie filmové spracovanie komiksu, ale našťastie iba kreslené.

Kedysi dávno žili raz veľkí zlí (a blonďaví) bojovníci pre ktorých boli ich rodné fjordy malé a tak sa rozhodli, že pôjdu na skusy trochu vykántriť a vyplieniť iné národy. Dejiny ich poznajú pod menami Vikingovia, alebo Normani. Ale v dobe, keď sa náš príbeh odohráva už sa im nedarí tak ako za starých časov. Všade kam prídu ich čaká len veľmi slabá korisť, ktorá oproti starým dobrým časom je až na zaplakanie. A tak sa vikingský náčelník rozhodne nežným spôsobom (pod hrozbou smrti) zistiť od veštca, ako by mohlo prinavrátiť svojím nájazdom zašlú slávu. Ten im ponúkne zaujímavú myšlienku, že na dobrú korisť potrebujú vedieť lietať a že najlepšie vie lietať jeden majster, ktorý lieta pomocou strachu. A kde asi bude žiť podľa veštca tento majster? No predsa v našej starej známej galskej dedinke.

Naši starí známi Galovia ale majú zase iné problémy. Nie žeby im ich spôsobovali Rimania (tí sa radšej dedinke vyhýbajú), ale Asterix a Obelix dostali za úlohu vycvičiť starostovho synovca, ktorý prišiel na vidiek zo vzdialeného Parisia a pre ktorého je dedinský život niečím otravným, keďže je zvyknutý žiť životom zlatej mládeže. Miesto klasickej galskej zábavy má tento vychrtlý mladík radšej moderné trance diskotéky. K jeho povinnej výbave patrí vtáčik SMSix, ktorého úloha (ako z jeho mena vyplýva) je podať správu od odosielateľa spôsobom, keď adresátovi SMSix jeho správu vyryje do dreva. A tohto mladíka majú naši dvaja hrdinova naučiť ako byť správnym mladým mužom, čo ale nebude také ľahké ako sa na prvý pohľad zdá. Medzitým sa pri dedinke objavia Vikingovia…

Fimfarum2 AsterixVikingovia

Tento animák je v dobe 3D animácie trochu ako závan starých časov, čo je ale v tomto prípade pozitívna skutočnosť, nie negatívna. Klasické dvojrozmerné postavičky v jednoduchom spracovaní pôsobia napríklad na mňa pekne nostalgicky. Ale nedá sa povedať že by sa tvorcovia na čele s dánskymi režisérmi (čo je v súvislosti s témou tohto Asterixa veľmi zaujímavá voľba) vykašlali na hocijaké moderné postupy v animácii a tak sa dočkáme vo filme aj viacerých záberov, ktoré sú viditeľne vylepšené pomocou digitálnej techniky. Ale našťastie je to urobené veľmi vkusne a nebije to až tak veľmi do očí.

Ako sa zmodernizovalo spracovanie, zmodernizoval sa aj príbeh. Už som spomínal SMSixa, takisto aj zobrazenie diskotéky. Do filmu sa dostalo viacero narážok na popkultúru, čiže by sa mohlo zdať, že sa autori snažili priniesť filmu úspech pomocou spôsobu ako uspel napríklad Shrek, čo sa ale nemusí každému páčiť. Tu potom ale záleží na tom, či ste ochotný prijať tieto zmeny do starej dobrej klasiky, alebo to zavrhnete ako znesväcovanie legendy. Mne sa to vcelku páčilo, veď napríklad scéna výcviku za doprovodu hudby z Rockyho patrí k tým lepším častiam filmu.

AsterixVikingovia AsterixVikingovia

Takže si to zhrňme. Asterix a Vikingovia nám prináša našu starú známu dvojicu, ktorej príbeh sa ale trochu modernizoval. Záleží len na divákovi, či nechá tvorcov aby posunuli sériu trochu dopredu, alebo bude trvať na pôvodnej verzii príbehu. Mne sa napríklad tá zmena páčila a s radosťou by som si pozrel aj ďalšie dobrodružstvá Asterixa a Obelixa spracované takto modernejšie. A preto dávam 80%. Zároveň ale chápem tých, ktorí repcú na moderné prvky v starej dobrej klasike. Ale pokrok nezastavíme.

/