Prístupnosť: MP

Réžia: Vlasta Pospíšilová, Břetislav Pojar, Aurel Klimt, Jan Balej
Scenár: Břetislav Pojar, Aurel Klimt, Jan Balej, Jiří Kubícek
Kamera: Radek Loukota, Vladimír Malik Zdenek Pospíšil, Miloslav Spala
Hudba: Vladimír Merta
Hrajú: Jan Werich, Ota Jirák

Fimfarum2V roku 2003 do našich kín prišiel znova Jan Werich v celovečernom pásme rozprávok Fimfárum. Film mal u našich českých susedov obrovsky úspech a na animovaných festivaloch bodoval, v Moskve si na jednom z ich odniesol jednu z hlavných cien. Dnes prichádzajú do kín 4 ďalšie rozprávky – ne rozprávky, pod názvom Fimfarum 2.

Priznám sa povodne Fimfárum som nemal možnosť vidieť a po zhliadnutí ,,dvojky,, toho nesmierne ľutujem. Štyri rozprávky ma chytili za srdce, rozosmiali ma a zároveň sa mi dostali do hlavy. Je zvláštne a zároveň trosku zábavne ako veľmi sú tieto poviedky aktuálne a aplikovateľné v dnešnom svete.

Film začína rozprávkovým príbehom Jana Baleja o dvoch bratoch, s poetickým názvom ,,Moře, strýčku, proč je slané?” Kde sa ako ste iste uhádli, rieši otázka o jednom prírodnom ukáže. Príbeh sleduje chudobného Koubu a jeho čarovný mlyn ktorý dostal od Lucifera, keď ho jeho majetnejší brat poslal ,,k čertu,,. Keď však mlynček začal robiť pre mesto a brata zázraky, začal naňho žiarliť. Tak sa teda stalo, že ľudská závisť a žiadostivosť, spôsobila slanosť mora.

Nasledujú úsmevné ,,Tri sestry a jeden prsten“, režisérky Vlasty Pospíšilovej, v ktorom uvidíme sestry Tyldu, Marii Báru ako nájdu na ceste z jarmoku prsteň. Dohodnú sa že ktorá najviac zosmiešni svojho muža, prsteň získava. Nasleduje skeč plných vtipných a originálnych lotrovín a ako vo všetkých troch, ani tu nechýba klasicky humor majstra Wericha a okrem skutočne božskej zábavy prináša aj hlbokú myšlienku a láskavé pochopenie pre všetko ľudské na tomto svete.

Fimfarum2 Fimfarum2

V pribehu ,,Traja hrbáči z Damašku” v réžii Aurela Klimta, sledujeme osudy troch na nerozoznania podobných bratov- zbrojárov; Babekan, Syahuk a Inad. O tom ako sa museli rozdeliť a jeden z nich sa stal spolupracovníkom žiarlivca z Bagdadu. V rozprávke, kde sa dozvieme že aj Allah ma zmysel pre humor, dominuje Werichov komentár. Príjemná atmosféra pripomenie staré známe rozprávky Tisíc a jednej noci .

O trošičku tradičnejšia je záverečná rozprávka ,,Paleček”, ktorú si zobral pod palec Břetislav Pojar. Príbeh o bezdetnom manželskom pare, ktorým sa splnilo prianie a narodí sa im syn Palček určíte poznáte aj vy. Maličký prežije mnoho dobrodružstiev, bok po boku s cudzincom ktorého stretol a ktorý zhodou okolnosti je samotný pán kráľ, potom v družine lupiča s hrozivým menom Franta Jizva, v rodine obrov a obrýň Snehového žrúta a ich vládcu Snežného muža, ktorý ma v záľube zbierať miniatúry, aby sa nakoniec vrátil k svojim rodičom v sedemmíľových čižmách a už nie ako obyčajný chlapec, ale ako kráľovský posol. Palček disponuje klasickou myšlienkou že múdrosť môže premôct hrubú silu. Palček ako aj všetky ostatne poviedky je vrchovato okorenený Werichovou filozofiou a osobitým humorom.

Fimfarum2 Fimfarum2

Pri máloktorom filme sa mi stane že nechcem aby skončil. Do kina som išiel s veľmi malými očakávaniami, ktoré boli oplatene vrchovatým filmovým zážitkom. Jan Werich bol a vždy bude klasik slova, preto zamrzí niektoré očividné ,,osekávanie,, komentárov s charizmatickým hlasom, s už zosnulým hercom. Výtvarná stránka filmu je priam úžasná, čí už je to svojrázne peklo alebo orientom dýchajúca výprava Troch hrbáčov.

Fimfárum je, ako to povedať, no poviem to trošičku laicky. Skratka je to radosť a pastva pre oči. Popri všetkých Da Vinciho Kódoch, Pirátov z Karibiku či Miami Vice, prišiel do kín konečne film ktorý poteší každého. Či už staršiu generáciu, alebo mladšiu, každý si nájde niečo. Pocit s ktorým budete odchádzať z kina bude úsmev od ucha k uchu. A myslím že to dnes nedokáže hocijaký film.

/