Prístupnosť: MP

Réžia: Peter Hewitt
Scenár: Adam Rifkin, David Berebaum
Kamera: David Tattersall
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Tim Allen, Chevy Chase, Courteney Cox, Spencer Breslin , Rip Torn, Kate Mara, Michael Cassidy

ZoomPopularita témy super hrdinstva je v návale tsunami komixových adaptácii posledných rokov viac ako evidentná. Žánrové mixy spájajúce vyslovene dospelý žáner sciece fiction s rodinným filmom, sú trochu mimo môj záber. Logicky a zámerne. Aby bolo sci-fi pozerateľné aj pre mamičky v zástere a ich ratolesti, automaticky musí prejsť kastráciou, budiacou u fanúšikov žánru minimálne mdloby. Preventívny dešpekt, pred dvoma rokmi na márne kúsky rozbili geniálni Incredibles, ktorí jasne svetu ukázali, že pri šikovných ľuďoch nie je žiadny žánrový presah nemožný.

A tento úspech len popohnal lavínu spustenú začiatkom nového tisícročia. Téma hrdinu zo školskej lavice (Sky High, Stormbeaker, Spy Kids) je lukratívnym artiklom, ktorý si aj cez zväčša priemerné kvality na seba doposiaľ s prehľadom zarobil. A Zoom je ďalší prírastok do tejto famílie, ktorý zo zálohy útočí predovšetkým na peňaženky rodičov.

Svet je v ohrození a jediná záchrana je pozbierať nadané decká z ulíc a vychovať z nich poslušných superhrdinov. Hneď vedľa Area 51 má americká vláda základňu ešte tajnejšiu a ešte hlbšie zahrabanú. Area 52. Eh! V tomto sofistikovanom zariadení nájdete výkvet geniality sveta na čele s mantáckym Dr. Grantom (Chevy Chase) a roztržitou výskumníčkou Marshou Holloway (Courtney Cox). Ale čo tu chýba ako bryndza k haluškám je človek, ktorý poriadne rozumie komixom. Jediný vhodný adept na tento post je vyslúžilý kapitán Zoom (Tim Allen).

Bývalý superslávny superhero, ktorý už dávno povedal „good bye“ svojim schopnostiam (okrem prstíka mixéra, ktorým každé ráno mieša obľúbené kakao) a spokojne si bačuje ako mechanik. Zoom je pomerne rýchlo „presvedčený“ spolupracovať a spolu Dr. Grantom a Dr. Holloway v superstarovskom konkurze filtruje spomedzi mladých adeptov na hrdinov, tých naj naj naj. Inu s chlapcom robiacim dvojmetrové sopľové gule sa zle pracuje, takže sitom nakoniec prechádzajú štyria. Princess (Ryan Newman) je 6 ročný modrooký anjelik v rúžových šatôčkach, ktorá miesto barbín preferuje vrhanie betónových blokov. Megaboy (Spencer Beslin) zakomplexovaný cvalík schopný ľubovoľnú časť tela nafúknuť do obrích rozmerov. Wonder (Kate Mara) je nasratá 16-ka, šikanovaná cheerleaderkami zo školy schopná telekinezie (totálne vykradnutá Dark Phoenix). A konečne Houdini (Michael Cassidy) 17-ročný vzpurný adolescent, ktorý okrem toho že dokáže zmiznúť má ešte akési telepatické tretie oko. Ako vidno s vymýšľaním schopností si nikto veľkú hlavu nerobil, tak tu máme omšelé variácie nadľudskej sily, telekinezie a flexibility. Tak aby pochopili aj tí mini.

Zoom Zoom

Dej sa dá rozdeliť na dve prakticky úplne nezávislé časti. Prvé 3 a posledných 15 minút sa venujme záchrane sveta a stred tvorí vrávoranie po kobkách sterilných labákov. Výlet na denné svetlo sa koná až dva krát. Raz pôjdeme s UFOm na Big Mac a druhý krát sa vydáme na záchranu zemegule, o ktorej sa tu nemá moc zmysel rozpisovať. Nieže by nebolo o čom (spojlerov sa pri pohľade do kolónky žáner nemusí obávať nikto), ale asi by som odradil aj to 1% sť-ročných, ktorí sú stále rozhodnutí, že na Zoom vytiahnu aspoň jedného rodiča. Lebo práve pre nich je film určený.

Spôsob akým sa režisér Peter Hewitt (Garfield, Piadimužíci) ujal dvojstranového scenára, ktorý vyzerá skôr ako domáca úloha pre prvákov na tému „na čo myslím pred spaním“, je buď jasný tvorcovský zámer (focus na najmenšieho diváka), alebo obyčajná neschopnosť práce s materiálom. Ako náhle podrobíme film optike človeka, ktorý v kine nesedí prvý krát, automaticky sa musí dostaviť znechutený xicht plný otáznikov. WTF? Humor pozostáva z toho ako si niekto prdne, grgne, ako fagani robia zle Dr. Grantovy na tisíc a jedna spôsobov a ako sebou Dr. Hollowayová po x-tý krát práskne o zem. Decká sú neposlušné a do toho westernový navrátilec Zoom hláškuje životné pravdy o rodine. Moralitky sú fajn, a aby ich nebolo veľa, tak sú tesne po vyrieknutí „odľahčené“ nejakým tým prdom. Laťka nastavená presne na prvý stupeň ZŠ. Príbeh je lineárna čiara bez gradácie, striedajúca viac či menej trápne okamihy.

Zoom Zoom

Čo sa týka hereckého ansámblu, tak účinkovanie Tima „Pam, kde mám skrutkovač?“ Allena (Kutil Tim, Galaxy Quest, Santa Claus) ma vôbec neprekvapuje. Tento obstarožný komik totiž poslednou dobou berie jeden odpad za druhým a oproti poslednému filmu Náš otec pes aspoň znova behá po dvoch. Záhadou je mi účinkovanie Courtney Cox (Priatelia, Vreskot), ktorá na rozdiel od kolegynky Rachel, pre postfriedendovskú kariéru zvolila ľavú nohu. Za pozornosť určite stojí maličká Ryan Newman (žeby konečne konkurencia pre Dakotu Fanning?), ktorá je ako princeznička úplne k sežrání a snáď ako jediná nepôsobila kŕčovo. Úplne najhoršie to schytal chudák Chevy Chase ako fackovací panák, ktorý v tom najtrápnejšom momente dokáže vystrúhať nejaký debilný face. Zaujímavosťou je, že 17 a 16 ročný párik Wonder – Houdini si vystrihli ročníky narodenia 1983.

Ak to stručne zhrniem tak tu máme ďalší relikt (technicky zabudnutý v polovici devedesiatych rokov), ktorého nasadenie do kín mi je absolútnou záhadou. Podľa mňa je záhadou aj pre pána režiséra, ktorý si nakrúcal Zoom pravdepodobne s vedomím direct-to-DVD niekde do uslintanej poličky k piatemu pokračovaniu Bethowena. Tých 10% je môj skromný odhad percenta populácie, ktorým sa Zoom bude páčiť. Ide o špecifickú vekovú skupinu, ktorú by nebolo vhodné prehliadať. A práve preto, že sa táto skupina do kina nedostane bez dospelého doprovodu, navrhujem zaviesť zdarma vstupné pre rodičov. Zaslúžia si to.

/