Rok: 2008
Prístupnosť: MP

Réžia: Frédéric Forestier, Thomas Langmann
Scenár: Frédéric Forestier, Thomas Langmann, Alexandre Charlot, Olivier Dazat, Franck Magnier, Franck Magnier
Kamera: Thierry Arbogast
Hudba: Frédéric Talgorn
Hrajú: Clovis Cornillac, Gérard Depardieu, Alain Delon, Claudia Cardinale, Benoît Poelvoorde, Santiago Segura, Michael Schumacher, Jean Todt, Gisele Bundchen, Nathan Jones, Michael Herbig, Zinédine Zidane, Jean-Pierre Cassel, Jean-Pierre Castaldi, Fernando Tejero, Jamel Debbouze, Adriana Karembeu, Kelly Rowland

AsterixOlympVyrobiť zábavný film z mnoho krát prevarených ingrediencií je vec ťažká a mimoriadne nevďačná. Svoje o tom vedia tvorcovia prvých dvoch hraných spracovaní Asterixa a Obelixa, ktorí po relatívnom neúspechu druhého dielu radšej prenechali miesto iným. Tí si asi mysleli, že urobiť film tak, aby sa vyrovnal zábavnosti pôvodného komiksu alebo animovaných filmov nemôže byť ťažké. Mýliť sa je ľudské.

Na výrobe scenára pre film Asterix a Olympijské hry sa podieľalo celkovo až šesť ľudí, ktorí ale obrátili na ruby príslovie “viac hláv, viac rozumu“. Scenár je divnou zmesou rôznych pseudo vtipných epizód, ktoré sú len horko ťažko pospájané dokopy hlavnou dejovou líniou. Tá by sa dala zhrnúť do jednej vety: Galovia sa zúčastnia Olympijských hier, pretože jeden obyvateľ ich dedinky Lovestorix je šialene zaľúbený do gréckej princeznej a výhra na hrách je potrebná na získanie jej ruky. Na túto príbehovú zápletku sú nabaľované scénky a gagy rôznej kvality a zábavnosti, čo spôsobuje, že scenár filmu potom vyzerá ako keby každý zo šiestich scenáristov si napísal po dve scénky na základný príbeh a takmer vôbec pri tom nerozmýšľal nad logikou a vhodnosťou daných scén.

Asterix a Olympijské hry Asterix a Olympijské hry

Asi každý divák pred zhliadnutím tohto filmu predpokladá, že hlavnými hrdinami filmu budú opäť Asterix, Obelix, Idefix, Panoramix a všetci ostatní ixovia z galskej dediny. Opak je však pravdou. Príbeh sa oveľa viac točí okolo nepriateľov hrdinských Galov, okolo Rimanov. Ide najmä o dvojicu Iulia Caesara a jeho neslávne známeho adoptívneho syna Bruta. Brutus je totiž druhý záujemca o ruku krásnej gréckej princeznej, a preto sa takisto zúčastňuje olympijských hier. Okrem toho je ale vo veľkej miere zamestnaný tým, že sa snaží nenápadne odstrániť svojho otca z povrchu zemského. Dôsledkom tejto jeho snahy je viacero scén vo filme, ktoré sú dosť samoúčelné a zbytočné. Celkový dojem zbytočného množstva epizód umocňuje ešte záverečná scéna plná cameo úloh na čele so Zinedinom Zidanom. Toto ukončenie príbehu je úplne zbytočné a navyše aj úbohé z pohľadu zábavnosti.

Scenár ale nie je vyslovene strašný a nudný, niektoré momenty vo filme sú veľmi zaujímavé a niektoré dokonca aj vtipné. Jedná sa však väčšinou len o jednotlivé gagy, ktoré sú len také svetlé chvíľkové momenty vo zväčša priemernom filme. V tomto žánri nesmú chýbať v poslednej dobe obľúbené parodické citácie známych diel. Vo filme je napríklad odkaz na už notoricky parodované Hviezdne vojny. Niektoré vtipné momenty zase vyplývajú z použitia prvku našej súčasnej kultúry v príbehu z antiky, napríklad športovci chcú použiť nezistititeľný zakázaný prípravok EPO na lepšie výkony. Jedna scéna filmu je na vysokej úrovni a to preteky na vozoch, ktoré odkazujú k podobnej scéne z filmu Ben Hur. V tejto scéne sa objaví najlepšie využité cameo filmu v podobe Michaela Schumachera a šéfa jeho tímu Jeana Todta, ktorí reprezentujú Germániu v pretekoch. Už len samotný nástup Schumachera a jeho červeného voza je skvelý a vtipnosť celého cameo je vygradovaná scénou v boxoch.

Asterix a Olympijské hry Asterix a Olympijské hry2

Herecké obsadenie filmu je vcelku rôznorodé. Ako dobrácky tučko Obelix sa opäť objavil Gérard Depardieu, ktorý tentoraz dostal nového hereckého kolegu na úlohu Asterixa v podobe Clovisa Cornillaca. Ako som už spomínal, obe postavy nemajú veľa priestoru na hranie, a tak je vcelku ťažké povedať, že či je nový herec v úlohe Asterixa lepší ako jeho predchodca Christian Clavier. Je jednoducho iný. Oveľa viac priestoru ale majú predstavitelia Ceasara a Bruta. Caesara si zahrala legenda Alain Delon, ktorý je v úlohe pyšného a narcistického Ceasara skvelý a jeho výstupy občas odkazujú na jeho staršie filmy. Bruta hrá belgický komik Benoît Poelvoorde, ktorý vcelku zvláda hranicu medzi zbytočným “pitvorením“ a normálnym herectvom, aj keď občas to poriadne prestrelí. Vo filme je vcelku veľké množstvo cameo úloh, okrem spomínaných je možne ešte vidieť Gisele Bundchen, Adrianu Sklenaříkovú-Karembeu, Kelly Rowland.

Zvuková stránka filmu je zaujímavá. Hudba Frédérica Talgorna je správne dobrodružná, hravá a v správnych momentoch aj burácajúca. Samozrejmosťou pri takomto type filmu je dabing, konkrétne v tomto prípade český. Vďaka lokalizácii filmu boli do filmu doplnené rôzne vtípky, ktoré súvisia s českou kultúrou, napríklad Brutus spieva princeznej Hapkovú skladbu Levandulová. Samotný Brutus bol dobre nahovorený hercom Josefom Cardom, ktorého hlas pasuje k grimasám a gestám Poelvoorda. Brutus ma aj dookola sa opakujúcu hlášku Ave oci, na ktorú mu odpovedá Caesar Ave já. Vtipná vec, ale po neustálom obmieľaní to až také vtipné nie je.

Asterix a Olympijské hry nie je úplne zlý film. Je vcelku zábavný, má dobrý vizuál (kamerové nálety a celkové spracovanie ukazuje, že ten obrovský rozpočet bol použitý viac menej umne) a pre nenáročného diváka je to ideálny film na pohodové strávenie dvoch hodín. Dôkazom toho je aj vysoká návštevnosť. Film ale svojím hrozným scenárom, ktorý by sa bez problémov dal skresať z takmer dvoch hodín na slabú hodinu a pol, výrazne znižuje kvality filmu pre diváka, ktorému nestačí zopár gagov a jedna výborná scéna. Bohužiaľ tento príbeh Galov je oproti pôvodnému komiksu, animovaným filmov a aj oproti prvému hranému filmu veľmi slabý a najmä nudný.

/