Minutáž: 90 minút

Réžia: Robert Ben Garant
Scenár: Thomas Lennon, Robert Ben Garant
Kamera: Thomas E. Ackerman
Hudba: Randy Edelman
Hrajú: Dan Fogler, Christopher Walken, George Lopez, Maggie Q, James Hong, Terry Crews.

40mmMáte radi filmy so športovou tematikou? Ja v celku áno, rád si vychutnám naozaj seriózny pohľad na šport alebo dramatický pohľad do zákulisia, v ktorom svetom športu hýbu peniaze a moc. Samostatnú kategóriu tvoria športové komédie, ktoré sa nesú naozaj vo vtipnom duchu, prípadne majú takzvaný rodinný charakter. Balls of Fury (u nás pod názvom 40 mm zúrivosti) sa vybrala ešte trochu iným smerom, smerom u mňa nazývaných uletených komédii alebo ak chcete paródii.

Film vyzeral zaujímavo už pri prvých informáciách, dokonca trajler bol v celku pozerateľný. Text distribútora tiež naznačoval niečo nové, nekonvenčné, veď kto by odolal možnosti pozrieť si na plátne konfrontáciu pingpongových mágov za zeleným stolom v štýle kung-fu? Príbeh začína v období, keď bol Randy Daytona (Dan Fogler) slávny pingpongový šampión, až kým sa nezrútil na olympiáde po smrti svojho otca, za ktorú mohol boss čínskeho podsvetia. Zo šampióna sa stal bezvýznamný kabaretný zabávač s veľkým pupkom a tupým výrazom, ktorý mu vydržal celý film. To nenarážam na postavu vo filme, ale skôr Foglerov herecký prejav. Vráťme sa ale k deju. Dostáva šancu od tuctového agenta FBI nastúpiť na turnaj, ktorý organizuje vrah jeho otca, čím mu svitá možnosť pomstiť otcovu smrť.

Takže z celku originálneho námetu vznikol veľmi plytký dej a film zaostal za očakávaniami bohužiaľ aj v mnohých iných smeroch. Moje rozčarovanie bolo pomerne dosť veľké a to nepatrím k veľmi náročným divákom, v podstate pri takýchto filmoch to ani nebýva potrebné. Kruté konštatovanie prišlo dosť skoro, a tak musím povedať, prečo tomu tak je. Námet je v celku podarený, ideálny ak sa chce banda hercov vyblázniť pod taktovkou režiséra. Okolo režisérskej stoličky však pobehoval Robert Ben Garant a to je asi najväčším problémom filmu. Ako scenárista alebo herec má určite viac skúsenosti, veď jeho výpočet režírovaných filmov sa začína a končí práve na čísle dva, pričom oba filmy majú rok výroby 2007.

40mm 40mm

Tým prvým je práve tento a tým druhým bola uletená komédia Reno 911!: Miami, ktorá dopadla za morom tesne nad priemerom, u nás vychádza len na DVD s dosť nelichotivými reakciami. Predtým režíroval televízny seriál, ale toto je predsa len asi vyšší level, ktorý tak dokonale ešte nezvláda. Nepodarilo sa mu hlavne zaujať diváka, ba dokonca čo býva účinnejšie, pokúsiť sa ho aspoň trošku šokovať a hlavne ho baviť. V žiadnom prípade netvrdím, že mi Garant nevykúzlil úsmev na tvári, ale bohužiaľ štyri, aj keď výborné gagy, nemôžu diváka za 90 minút uspokojiť. Problém bol v tom, že väčšina fórov v konečnom dôsledku vyznela trápne a kŕčovito.

Herci sa určite snažili, aj postavy boli celkom rozmanité, ale chýbala tomu originálna iskra v podobe niečoho, čo by diváka udržalo pri vedomí. Nedá mi trochu porovnávať. Zoberme si napríklad film Vybíjaná: Bež do toho na plne gule (2004). Banda úbožiakov v komických kostýmoch a v absurdných situáciách sa ohadzujú loptou, napriek tomu nadpriemerná zábava. Prispeli k tomu aj herci ako Vince Vaughn, či Ben Stiller, pretože im naozaj nechýba ten pravý komediálny šmrnc. To nie je jediný príklad športovej paródie, ktorá bola naozaj pozerateľná. Poznáte Blades of Glory (Ľadové ostrie) z tohto roku? Úchylný pohľad na tak elegantný šport ako je krasokorčuľovanie. Dvaja chlapi pretekajú v súťaží dvojíc a geniálna zábava najmä vďaka hercom ako je Will Ferrel. Keď už spomínam Ferrela tak si určite pozrite ďalší „parody“ film na športovú tematiku Ricky Bobby: Najrýchlejší jazdec a zažijete pohľad na automobilové závody ako nikdy predtým.

40mm 40mm

Ako som spomínal, Dan Fogler tú svoju úlohu akosi netrafil a viem si určite predstaviť niekoľko alternatív na jeho miesto. Sekundovať sa mu snaží Christopher Walken ( Oscar za Lovca jeleňov), ale v tej čínskej maškaráde pôsobí skôr smiešne ako zábavne, neviem s akým zámerom bral takúto úlohu. Na filme by sa v konečnom dôsledku dali nájsť dve pozitívne veci. Tou prvou sú pingpongové súboje, ktoré sú chvíľami naozaj efektné, bohužiaľ za to vďačíme najme trikárom a choreografom. Tou druhou je postavička Maggie Wong (Maggie Q), ktorá aspoň na chvíľu dokázala oživiť tento nezáživný filmový počin. Bolo sa na ňu naozaj radosť dívať. Keď sa zamyslím nad konštatovaním, že ona bolo to, čo mi najviac utkvelo v pamäti z tohto filmu, je to dosť na zamyslenie.

V záverečnom zhrnutí sa zmôžem len na konštatovanie, že z tohto originálneho námetu sa dalo ťažiť oveľa viac, takto z toho vznikla nudná, trápna a nezáživná zlátanina, na ktorú zabudnete ešte pred skončením jej titulkov a nezachránilo by ju ani hosťovanie Chucka Norrisa.

/