Annette © 2021 ASFK Annette © 2021 ASFK

Tohtoročný filmový festival v Cannes otvorila snímka Annette a prinesla Leosovi Caraxovi cenu za najlepšiu réžiu. Carax je známy nielen svojou trilógiou o Alex Keď chlapec stretne dievča (1984), Zlá krv (1986) a Milenci z Pont-Neuf (1991), ale aj schopnosťou podnietiť zvedavosť. Na nový film obdivovatelia režiséra čakali dlhých deväť rokov. Oplatilo sa? Určite. Carax nakrútil pochmurný a nenáhlivý film, plný prekvapení a kvalitnej hudby. Okrem toho, Annette je jeho prvým muzikálom. Leos Carax tu však nie je jediný dôležitý tvorca. Autormi scenára a piesní vo filme sú členovia americkej kapely Sparks, bratia Ron a Russell Maelovci.

Annette

muzikál, dráma
2021 / 141 min. / MP 15
Francúzsko / Belgicko / Nemecko / USA / Japonsko / Mexiko / Švajčiarsko

Leos Carax
Ron Mael, Russell Mael
Hlavný hrdina filmu Henry (Adam Driver) je úspešný komik. Jeho vystúpenia sú cynické, niekedy až drsne. Hovorí, že svojim humorom sa snaží zabiť publikum. Henry je zaľúbený do opernej speváčky Ann (Marion Cotillard), ktorá sa svojim hlasom naopak usiluje zachraňovať životy divákov. Z ich silnej lásky sa narodí mysteriózne dievčatko Annette v podobe bábiky. Rodičia si to nevšímajú a správajú sa k nej ako k obyčajnému dieťaťu. Šťastie v Caraxových filmoch však netrvá dlho. Henryho úspešné obdobie sa skončí a závisť ho zavedie na cestu ničenia si vlastného života.

Muzikál je tajuplný a skoro až stiesňujúci. Hudba nás neopustí ani na sekundu. Hrdinovia spievajú o vlastných pocitoch na scéne, počas sexu, vraždy, či tanca pomedzi búrky. Na čudnosti filmu pridávajú aj fantazijné prvky. A najväčšou záhadou je Annette. Prečo je bábikou? Na prvý pohľad vieme nájsť paralely s klipmi kapely Sparks, v ktorých sa objavujú podobné hračky. Ale možno je všetko jednoduchšie a podoba Annette zhmotňuje Henryho túžbu využívať dcéru na svoje vlastné zámery.

V tomto filme je podstatný vzťah dcéry a otca. Henry ničí nielen svoj život, ale aj svojich blízkych. Diváci môžu očakávať, že na konci filmu príde zmier a odpustenie. Lenže Leos Carax je nepredvídateľný a neľútostný. Vytvoril príbeh, ktorý diváka jemne udrie do srdca práve svojou pravdivosťou. Bez hocijakej milosti. V poslednej scéne vidíme premenu dieťaťa. Annette sa konečne odpúta od otca. Má šancu stať sa obyčajným dievčaťom, ale nie cez očakávané odpustenie všetkých otcových hriechov. Carax aj tu ničí zaužívané matrice vnímania a morálky. Oslobodenie sa nie vždy prichádza pomocou pochopenia toho druhého.

Annette © 2021 ASFK

Okrem silného príbehu snímka prináša zážitok aj zo samotného sledovanie hercov na plátne. Vysoký Adam Driver s hlbokým hlasom a krehká Marion Cotillard vyzerajú spolu ako antipóly. Popravde si ani neviem predstaviť niekoho iného na ich roly. Driverovi sa podarilo vytvoriť neočakávanú a hrubú postavu, ktorá je zároveň stratená v živote. Cotillard očarí schopnosťou premeny s citlivej na pomstychtivú ženu. Nesmieme zabudnúť aj na Simona Helberga, ktorý dostal úlohu pianistu a dirigenta. Ako fanúšička Teórie veľkého tresku som nevedela, či sa mi podarí odpútať sa od obrazu Howarda. Helberg ma však prekvapil. Sledovať ho v dramatickej úlohe bol nezvyčajný a príjemný zážitok.

Annette je podarený experiment. Vie odradiť diváka miernou zdĺhavosťou na začiatku a temnou náladou netypickou pre muzikály. Film však vytvára originálnu atmosféru hudbou a samotným príbehom. Určite stojí za to, aby ste mu dali šancu.