Krajina pôvodu: UK/Francúzsko/Belgicko

Réžia: Franćois Ozon
Scenár: Franćois Ozon, Martin Crimp
Kamera: Denis Lenoir
Hudba: Philippe
Hrajú: Romola Garai, Sam Neill, Lucy Russell, Michael Fassbender, Charlotte Rampling, Jacqueline Tong

AngelŽivot si nevyberiete. Alebo predsa len áno? Angel Deverellová vám rozpovie svoj príbeh o vzostupe a páde ženy, ktorá akosi pozabudla na to, že život nie je komerčná kniha pre jednoduché paničky. Film Angel je natočený podľa novely Elizabeth Taylorovej z roku 1957. Ja len dodávam, že nejde o známu hereckú legendu z Kleopatry, ale o úspešnú britskú spisovateľku 20. storočia.

Francúzsky režisér François Ozon je známy najmä citlivým výtvarným stvárnením filmovej látky. Presvedčil nás o tom vo filme Osem žien, v ktorom sa 8 hrdiniek navzájom obviňuje vo všakovako farebných a nápadne zladených kulisách. Dve ženy si Ozon preniesol aj do Bazéna. Mladšia z nich si užívala života a bola príkladom pre staršiu, ktorá sa utápala v písaní kníh, do ktorých vkladala svoje hanblivé túžby. Angel je voľne prepojenou zmesou spomínaných filmov Françoisa Ozona. Ústredná žena zostala tento raz len jedna, čím sa primárne vytráca istý očakávaný vonkajší konflikt postáv. V tomto filme sa ale konflikt vytvára „de facto“ vnútri hlavnej postavy samotnej, ktorá žije svoj úspešný život bez toho, aby si uvedomovala pocity iných.

Angel je už na prvý pohľad životopisný film. Nesie so sebou všetky rysy, klady i zápory biografických filmov. Na jednej strane očakávame istý koniec, na strane druhej sa nechávame vtiahnuť do osídiel komplikovanej cesty za snami. Hoci je postava fiktívna, cez jej vnímanie sveta sa možno odraziť i k reálnemu človeku ako takému a pýtať sa napríklad, či je pravda, že peniaze menia charakter človeka. Paradoxne, Angel je už od začiatku ženou, ktorú poznačilo nudné detstvo. Životné bolesti sa potom len nabaľujú jedna na druhú, až kým ich nestopne dramatický pád.

Angel Angel

Angel je natočený akoby v štýle zlatých hollywoodskych časov. Herci sa svojim patetickým hraním nápadne ponášajú na generáciu kolegov z 30. až 50. rokov 20. storočia, ktorí už poväčšine dávno nie sú medzi nami. Spomeniete si možno na Julie Harris z Na východ od raja, či na Vivian Leigh z klasiky Odviate vetrom.

Úlohu Angel si s radosťou zahrala Romola Garai, ktorá nedávno zahviezdila v atmosféricky a dobovo príbuznom Pokání. Úlohy navonok tvrdej, no vnútorne zraniteľnej Angel, sa britská hviezdička zhostila na výbornú. Dvojtvaré herectvo, ktoré vychádza z jej postavy, má ale za následok fakt, že si ju nikdy definitívne neobľúbite.

Vráťme sa však ku klasickým hollywoodskym časom. Čo sa týka formálnej stránky, nemožno opomenúť využívanie zadnej projekcie (jazda autom, cestovanie), ktorou Ozon očividne nadväzuje na klasické snímky, v ktorých sa svet hýbal, len herci boli na mieste. A to nie je všetko. V rámci gýča zachádza Ozon oveľa ďalej. V ktorom filme ste naposledy videli bozkávajúci sa pár v búrke? Na pozadí najgýčovejší západ Slnka, aký si viete predstaviť a ozrutne veľká dúha, ktorá sa vyníma cez celé plátno? Veru, Angel je miestami ako pohľadnica pre zamilovaných. Scény, ktoré majú byť na základe skúsenostných konvencií automaticky romantické, sú gýčové až sa vám to začne páčiť. Zábery sú sem-tam dlhšie ako by bolo zdravé, absentuje tu rýchly strih, ktorý by zdynamizoval zaspatú, ale výtvarne vnímavú kameru Denisa Lenoira. Gýčové farby filmu dotvára citlivá muzika Philippa Rombiho (Bazén, 5×2), ktorý zrejme veľmi dobre vie, kedy pridať a kedy ubrať z majestátnosti hudby.

Angel Angel

V konečnom dôsledku môže byť gýčovosť (asi zámerná) výhodnou, ale i kontra produktívnou vlastnosťou. Ak sa do kina vyberiete s pocitom, že si dnes chcete pozrieť taký malý úlet plný odkazov na doby minulé, tak je Angel určený práve vám. Pre tých ostatných bude tento film stratou času, umeleckou fraškou, ktorá je nevkusne gýčová, až sa budete hanbiť za to, že ste si kúpili lístok.

Angel je film, po ktorom budete zrejme zmätení. Zodpovedne prehlasujem, že sa ho oplatí vidieť najmä vďaka istým osobitostiam, ktoré len tak skoro v novovytvorenom filme neuvidíte.

/