Rok: 2005

Réžia: Courtney Solomon
Scenár: Brent Monahan, Courtney Solomon
Kamera: Adrian Biddle
Hudba: Caine Davidson
Hrajú: Donald Sutherland, Sissy Spacek, James D’Arcy, Rachel Hurd-Wood, Matthew Marsh, Thom Fell

Americká kliatbaV roku 1999 začal Šiesty zmysel novú vlnu duchárskych filmov, na ktorej sa vezie aj Americká kliatba. Podobných filmov odvtedy vzniklo viac ako dosť, no nie je práve typické, aby boli takéto filmy inšpirované skutočnými udalosťami, ako je to v tomto prípade.

Dej sa odohráva niekedy okolo roku 1820 v Red River, v štáte Tennessee, kde si na jednej usadlosti šťastne nažívajú John Bell (Donald Sutherland) s manželkou Lucy (Sissy Spacek) a ich deťmi, až kým nevznikne spor medzi Bellovcami a ich susedou, ktorú miestni obyvatelia považujú tak trochu za čarodejnicu. Tá prisahá, že uvalí na rodinu, no zvlášť na Johna a najstaršiu dcéru Betsy, kliatbu. Onedlho nato sa začínajú v ich dome, hlavne mladej Betsy, diať čudné veci, ktoré si racionálne nedokáže vysvetliť ani miestny učiteľ. A práve ten zanechal o tomto nezvyčajnom prípade svedectvo pre ďalšie generácie.

Film ťaží hlavne z atmosféry a celkovej vizuálnej stránky. Veľmi vierohodne reflektuje dobu, v ktorej sa dej odohráva, a tak trochu v tomto pripomína Shyamalanovu Osadu. Kostýmy, výprava a kamera sú veľkým plusom. Všetko, vrátane samotného príbehu a chovania postáv, je natoľko realistické, že sa naplno ponoríte do doby, kedy postavy žili tento príbeh.

Svoj podiel na tom majú aj ústrední hereckí predstavitelia Donald Sutherland a Sissy Spacek, pre ktorých nebýva zvykom vystupovať vo filmoch takéhoto žánru, aj keď Sissyn prvý úspech je spojený s hororom Carrie. Obaja naplno využili svoje skúsenosti z množstva dramatických rol, ktoré stvárnili, najmä tých v historických filmoch a tomu zodpovedá aj výsledok. Celkom dobre im sekunduje aj mladá Rachel Hurd-Wood, ktorá nemala jednoduchú úlohu, keďže jej postava sa musí neustále vyrovnávať s prenasledovaním rôznymi duchmi a silami zla.

Americká kliatba Americká kliatba

Ale aby z tej mojej chvály nevznikol dojem, že ide o druhý Šiesty zmysel, poďme aj na tie horšie stránky. Medzi tie určite patria efekty, na ktorých je vidieť nízkorozpočtovosť filmu. Najväčšou slabinou je však neoriginalita. Je to taký mišmaš viacerých úspešných hororov posledných rokov a v niektorých momentoch mi dokonca pripomenul aj klasiku Vyháňač diabla. O neoriginalite svedčí aj samotný záver, ktorý sa práve v štýle filmov Šiesty zmysel a Tí druhí snaží prísť so šokujúcou pointou, no tá je na rozdiel od spomínaných dvoch filmov zúfalo nepodarená a dosť kazí výsledný dojem z filmu.

V konečnom dôsledku ide len o ďalší priemerný duchársky príbeh, ktorý vo vás nezanechá hlboké stopy a pravdepodobne už na druhý deň si naň ani nespomeniete. No ak vás zaujme atmosféra amerického vidieka na začiatku 19. storočia, tak budete odchádzať z kina aspoň čiastočne spokojní.

/