Rok: 2005

Réžia: Christian Carion
Scenár: Christian Carion
Kamera: Walther Van Den Ende
Hudba: Phillippe Rombi
Hrajú: Diane Kruger, Benno Furmann, Gary Lewis, Guillaume Canet, Dany Boon

Šťastné a veseléMožno nebudem jediný, keď poviem že na prvú svetovú vojnu sa vo filmovom svete trocha pozabudlo. Snáď aj to bol dôvoď, prečo ma vznik filmu Šťastné a Veselé! nesmierne potešil. Ba čo viac, na filme sa podieľali krajiny ktoré medzi sebou kedysi túto vojnu viedli. Režisér a scenárista v jednej osobe si zobral pod palec fantastický námet a v obsadení figuruje pár hviezdnych mien. Ale konajú sa skutočne Vianoce?

Dej filmu nám na plátne prerozprávajú štyri hlavné postavy. Idealistický vojak Audebert, dobrácky kňaz Palmer a duo operných spevákov-manželov. V úvode filmu sa nám naskytne krutý pohľad. Tri deti, z troch proti sebe stojacich krajín nám zarecitujú tri rôzne „národné“ piesne, ktoré sú až po posledný verš nabité nenávisťou voči tomu druhému národu. Okrem toho že sa jedná o skvelý úvod celého filmu, je to zároveň aj jedna z najsilnejších scén aké som vo vojnovom filme videl. Následné vidíme ako štyri spomínané postavy prežili ten osudný deň, ktorý odštartoval prvú svetovú vojnu.

Po časovom strihu sa ocitneme už v zákopoch. Je zima a blížia sa Vianoce. Vojaci zo všetkých troch táborov bojujú niekoľko dní v kuse a ozývajú sa prvé známky únavy. Nastal však deň, ktorý ich životy a chod vojny navždy zmenil. Štedrý deň. Na fronte je znepokojivé ticho, ktoré prehluší mocný tenor z nemeckého tábora, spievajúci Tichú noc. Po chvíli sa pridajú aj Angličania, až nakoniec nastane okamih, ktorý by na vojne nečakal ani ten najväčší idealista. Nemec, Angličan a Francúz odložia zbrane a na bojisku uzavrú s vrúcnym želaním Veselých Vianoc dočasnú mierovú dohodu.

Šťastné a veselé Šťastné a veselé

Tento film vo mne zanechal zmiešané pocity. Po technickej stránke sa mu nedá nič vytknúť. Výnimočné zábery krajín (za ktoré treba kameramana pochváliť), geniálna hudba od vynikajúceho skladateľa Phillippa Rombiho, alebo nádherná myšlienka zjednotenia. Toto všetko ale ide ruka v ruke z neskutočne odfláknutým scenárom, ktorý vyzerá akoby ho niekto nechal ležať na fronte v prvej línii. Cariot nedáva možnosť svojim postavám sa presadiť, pričom pri niektorých je to fakt škoda. Prečo ma jedna z najvďačnejších postav filmu, sopranistka Anna, sotva 10 viet? Na čo vôbec vsunul do optimizmom nabitého filmu motív pomsty, ktorý si všimne iba málokto?

K hercom. Francúzskeho vojaka Audeberta vynikajúco stelesnil Guillaume Canet (videli ste ho vo filme Pláž). Jednu z najlepších postav celého filmu, kňaza Palmera, stvárnil anglický herec Gary Lewis (Gangy New Yorku, Billy Elliot). Operný pár stvárnili na slovenskú neznámy Benno Furmann a nemecká superstar Diane Krugerova (Trója, Lovci Pokladov) , ktorej mdlý výkon ma na svedomí práve spomínaný scenár. No a na záver, Dany Boon. Tento prakticky neznámy francúzsky herec vo filme stelesnil tu najvďačnejšiu a najkrajšiu postavu, poslíčka Pocheta. Boon svojim výkonom zatieňuje takmer všetkých hercov, ktorí by mali byť v centre pozornosti. Osobne si neviem spomenúť, kedy ma naposledy vedľajšia postava tak uchvátila. O to viac zamrzí, že scenár Pochetovi dopraje ani nie 20 minút z celkového času…

Šťastné a veselé Šťastné a veselé

V tejto časti zvyknem film niekomu odporúčať. Ja sa netajím tým že, na filmy si kladiem obrovské nároky, preto si môžete k môjmu hodnoteniu pridať ľubovoľné plusové percento. Keď sa však nad tým zamyslím, cez všetky svoje chyby sú Šťastné a Veselé veľmi pekný film ktorý je skutočne veľmi podobný Vianociam. Je sentimentálny, miestami nudný, stereotypný a predsa veľmi pekný. Je to film o obyčajných ľuďoch, ktorý vo veľmi ťažkých časoch zistili, že keby ich neoddeľovala nepriateľská línia, boli by najlepšími priateľmi.

/