All the Old Knives (2022) © Prime Video All the Old Knives (2022) © Prime Video

S hercom Chrisom Pineom to mám osobne ako na horskej dráhe. Jeho akvamarínový kukuč mi nie vždy sedí k postave, ktorú práve hrá. Rodák z Californie hrá tento rok v dvojici snímok, ktoré vyšli veľmi rýchlo po sebe: v akčnom The Contractor dieru do sveta neurobil a to isté sa dá povedať aj o aktuálnom špionážnom trileri All the Old Knives. Napriek tomu divákovi ponúkol vďačný zážitok.

All the Old Knives

triler
2022 / 101 min.

Janus Metz Pedersen
Olen Steinhauer
Henry Pelham v podaní Pinea je členom Viedenskej pobočky CIA. Jedného dňa ho jeho šéf Wallinger (Laurence Fishburne) poverí úlohou prešetriť osem rokov starý prípad únosu lietadla, počas ktorého teroristi vyvraždili celé osadenstvo letu. Práve Wallingerovi, Henrymu a ich tímu sa nepodarilo onej katastrofe zabrániť. Wallinger má teraz informáciu, že zdrojom kolosálneho nezdaru bol dvojitý agent v jeho skupine. Henry tak vyráža navštíviť pár starých známych, medzi nimi aj jeho bývalú lásku Celiu v podaní Thandiwe Newton. Je odhodlaný zistiť pravdu, aj keby ho mala raniť.

Priebeh deja je presne tak obyčajný, ako sľubuje premisa. Režisér Janus Metz (Borg/McEnroe, 2017) je dostatočne kompetentný, aby mu remeslo neutieklo spod rúk. Príbeh vyrozprával s istotou a poctivosťou. Stereotypný scenár autora knižnej predlohy Olena Steinhauera viac ani nedovoľuje. Žánru znalý divák všetky zvraty vopred odhadne. Jednotlivé linky prezentované skrz flashbacky (a aj flashbacky v rámci flashbacku), ktoré sú chrbticou diania, nemajú čím prekvapiť ani uchvátiť. Je to škoda, no na druhú stranu to mohlo dopadnúť o dosť horšie.

Technická stránka zdieľa úroveň kvality s réžiou, takže dostávame síce rutinu, avšak poctivo skonštruovanú rutinu. Kamera to má o poznanie ťažšie vzhľadom na to, že dej sa odohráva väčšinou v interiéri, aj to na malom počte lokalít (reštaurácia, opustené budovy, priestory pobočky CIA…). Rozpočet bol očividne úsporný. Kto čaká akciu, bude sklamaný, toto nie je ten druh trileru. V All the Old Knives sa viac hovorí ako strieľa. Oveľa viac.

All the Old Knives (2022) © Prime Video

Jediným elementom, ktorý tak vytŕča z priemeru sú herci. Drvivá väčšina hereckého bremena leží na dvojici Pine – Newton. Títo onen nie nenáročný údel zvládajú s prehľadom. Divák im verí napätie ako aj romantické iskrenie a práve táto chémia medzi hlavnými charaktermi poháňa projekt napred a donúti vás držať pozornosť. Menšie role Fishburnea i Jonathana Prycea tiež potešia.

Špionážny triler s minimálnym rozpočtom, minimálnou dávkou originality nakrútili so srdiečkom. V rámci kinematografie ako takej sa jedná o mierny nadpriemer. V porovnaní s obdobnými kúskami pohybujúcimi zo sveta špionáže, tajných služieb a početných zvratov (napr. Jeden musí z kola von, 2011; Munich, 2005) hovorme skôr o číročírom priemere.

All the Old Knives by som odporúčal milovníkom daného žánru – na jedno pozretie je viac než fajn. Vhodný je i na daždivé popoludnie, keď má človek chuť uvariť si horúci nápoj, schúliť sa do deky a niečo si zapnúť, no nevie sa rozhodnúť, čo by to „niečo“ malo byť.