Minutáž: 127 minút
Krajina: Veľká Británia / Francúzko / Nemecko

Réžia: Tomas Alfredson
Scenár: Bridget O’Connor, Peter Straughan, John le Carré
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Alberto Iglesias
Hrajú: Mark Strong, John Hurt, Zoltán Mucsi, Péter Kálloy Molnár, Ilona Kassai, Imre Csuja, Gary Oldman, Toby Jones, David Dencik, Ciarán Hinds, Colin Firth, Kathy Burke, Benedict Cumberbatch, Stephen Graham a ďalší

Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011)Kinematografia starého kontinentu, špeciálne tá britská, ukazuje zúbky čoraz častejšie. Pre súčasnú vlnu európskych filmov, ktoré si to zamierili priamo do sveta, je typická koprodukcia a tvorivá spolupráca mnohých krajín, obsadzovanie svetovoznámych hercov a občas i režisérov. Snaha zaujať väčšie počty divákov je nespochybniteľná, ale ako nám dokazuje aktuálny špionážny thriller Jeden musí z kola von nemusí to znamenať pokles kvality a ani snahu čo najviac sa prispôsobiť divákovi.

Tento film totižto na diváka veľmi nemyslí. Švédsky režisér Tomas Alfredson zvolil pri zachytávaní príbehu taký postup, pri ktorom si kamera udržuje od deja i jednotlivých postáv značný odstup. To mu dovolilo sústrediť sa na mnohé detaily. Niektoré sú nosné, ako práca hercov s mimikou, iné skôr dotvárajú prostredie či atmosféru. Tá je pre celý tento subžáner veľmi dôležitá. Vyžaduje si to však veľmi pozorného diváka. Dôraz je na pomerne strohých dialógoch (vo filme cítiť silnú spätosť s románom) a akčnejšie scény takmer úplne absentujú.

Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011)) Jeden musí z kola von (Tinker Tailor Soldier Spy, 2011)

Divácky vysoko atraktívne je však obsadenie. Vo filme nájdeme zástupcov každej aktuálnej hereckej generácie britských mužských hercov. O ich kvalitách niet pochýb a inak by to ani nešlo. Príbeh sa odohráva v dvoch časových rovinách a na viacerých miestach. Postáv, ktoré by sme mohli označiť za hlavné, je pomerne veľa. Žiadna z nich tak nemá veľa priestoru. Herci museli byť teda natoľko zruční, aby dokázali vždy plnohodnotne stvárniť svoju postavu. To sa im podarilo viac ako dobre, a tak mohlo vzniknúť naozaj výnimočné dielo.

Ústrednou postavou je George Smiley (Gary Oldman), dnes už agent MI6 na dôchodku. Zástupcom vlády je však povolaný späť do služby vlasti, aby vypátral dvojitého agenta (krtka, moľu) v najvyššom vedení agentúry, z ktorej musel pred rokom spolu s jej vtedajším šéfom Controlom (John Hurt) odísť. Podozriví z poskytovania tajných informácii Sovietom sú štyria najvyššie postaveni muži agentúry. Súčasný šéf Percy Alleline (Toby Jones), Bill Haydon (Colin Firth), Roy Bland (Ciarán Hinds) a Toby Esterhase (David Dencik). Spúšťačom zmien v agentúre i samotného príbehu je pokazená operácia v Budapešti, ktorou sa Control pokúšal odhaliť zradcu vo vlastných radoch. Súvisiacich okolností a zainteresovaných ľudí je však ešte viac. V ďalších postavách sa tak predstavili aj Benedict Cumberbatch, Tom Hardy a Mark Strong.

Príbeh je zasadený do prvej polovice 70. rokov, teda do obdobia studenej vojny. Film je však viac ako o súboji so Sovietským zväzom o postavení Veľkej Británie v bipolárnom svete a o jej podradenosti voči USA, čo sú aktuálne témy aj dnes. Nechýba dobová výprava, za ktorú už film získal aj ocenenie, výborná hudba španielskeho skladateľa Alberta Iglesiasa (Volver, Che, The Kite Runner) a precízna práca s kamerou Holanďana Hoyte van Hoytema (The Fighter, 2010), s ktorým už Tomas Alfredson spolupracoval pri svojom doteraz najväčšom úspechu, romantickom horore Låt den rätte komma in (2008). Celá snímka je ladená do zemitých farieb a v tom sa skrýva i ďalšie poleno pod nohy pre nepozorného diváka. Obrazy prítomnosti i minulosti nie sú farebne odlíšené, a keďže je medzi nimi len ročný odstup, ani na postavách sa starnutie neodráža.

Jeden musí z kola von, resp. v lepšom originálnom názve Tinker Tailor Soldier Spy je bezpochyby jeden z najlepších filmov, ktoré boli nakrútené v posledných rokoch. Mnohí mu síce vyčítajú určitú divácku neprístupnosť a nudu, ale to, ako sme už uviedli, je silne zakorenené v prístupe diváka k filmu. Ak mu budete naozaj plne venovať dve hodiny, odmení sa vám napínavým príbeh, skvelou atmosférou a výbornými hereckými výkonmi, ktorým kraľuje Gary Oldman. Ten už, mimochodom, podobné postavy stvárnili, i keď v odlišných filmoch.