Rok: 2008

Réžia: Chris Carter
Scenár: Frank Spotnitz, Chris Carter
Kamera: Bill Roe
Hudba: Mark Snow
Hrajú: David Duchovny, Gillian Anderson, Amanda Peet, Billy Connolly, Mitch Pileggi

Akty X: Chcem uveriťNepatrím medzi skalných fanúšikov seriálu Akty X (tak poriadne som videl len prvé tri série), ale na druhý film som sa tešil už od jeho prvého riadneho oznámenia. Dôvod bol celkom jasný. Film totiž pripravovali páni Chris Carter a Frank Spotnitz, ktorý celý seriál vytvorili a napísali aj scenár pre prvý film. Keďže svoju účasť na projekte prisľubili aj protagonisti oboch hlavných úloh, očakávania boli veľké.

Hlavným tvorcom seriálu bol Chris Carter a ten sa rozhodol, že to bude práve on, kto zrežíruje druhý film pod názvom Akty X: Chcem uveriť. V tom by sme na úvod mohli vidieť hlavný zádrhel. Carter totiž nemá s réžiou mnoho skúsenosti. V skutočnosti režíroval iba desať epizód seriálu a potom až tento film. Réžia sa však ukázala ako celkom solídna, minimálne môžeme povedať, že filmu neuškodila. Základnú chybu urobil Chris Carter spolu s Frankom Spotnitzom niekde inde. Ešte v prípravnej fáze, pri písaní scenára.

Je to problém väčšiny seriálov, ktoré sa dostávajú do filmovej podoby. Nakoniec pôsobia len ako niekoľko spojených epizód. Dôležité v tom momente je, aké sú to epizódy. V prípade Akty X má divák určitú predstavu a z toho plynúce očakávanie. Vo výsledku je však tento film niečím iným. Azda krimithrillerom s drsnejšou zápletkou a istou atmosférou. Ale ani tá atmosféra sa nepodobá na tú zo seriálu. Chýba hlavne pocit sprisahania, existencie mimozemšťanov a paranormálne javy. Očakávania teda ostávaju nenaplnené. Názov Chcem uveriť tak dostáva úplne iný význam.

Akty X: Chcem uveriť Akty X: Chcem uveriť

Do deja sa dostávame v momente, keď prebieha pátranie po agentke FBI, ktorá vyšetruje sériu zmiznutí a vrážd. Sama sa stáva obeťou. Jediným svedkom v prípade je starý kňaz, pedofil. Je totiž médium, má videnia a privádza vyšetrovateľov k určitým stopám. Keďže si s tým nevedia poradiť, povolajú z výslužby späť do akcie dvojicu Foxa Muldera a Dr. Danau Scully. Obaja najprv odmietajú, ale nakoniec súhlasia. Muldrovi navyše sľubia za pomoc zastavenie vyšetrovania jeho osoby.

Hlavný nedostatok scenára by som videl už hneď na začiatku. Dôvod povolania do služby agenta Muldra mi príde dosť vágny. Až do konca filmu neurobil nič také, čo by nemohol urobiť niekto iný. Potrebujú ho kvôli jeho skúsenostiam, ktoré nabral počas práce na aktoch x, ale prípad zďaleka taký nie je. Mohli by sme ho prirovnať k niektorým častiam seriálu, ktoré sa nevenovali hlavnej dejovej línii, ale iným záležitostiam. Viaceré boli hororovo ladené. O to sa tvorcovia pravdepodobne snažili aj v tomto prípade, ale aspoň u mňa to nefungovalo.

Film z veľkej časti stavia na osobnom živote hlavných postáv. A to je ďalší kameň úrazu. Divákom, ktorí nevideli neskoršie série seriálu, to nebude veľa hovoriť. Našťastie nie je problém pochopiť základné súvislosti. Tvorcovia sú predsa len z televízie, kde je nutné, aby ste sa dostali do deja aj po desiatich, či päťnástich minútach. Jedna rovina príbehu sa krúti okolo doktorky Scullyovej, ktorá rieši svoju filozoficko-náboženskú krízu a názov “Chcem uveriť” sa týka práve nej.

Gillian Anderson zvládla svoj part veľmi dobre. Stále je to tá Dana Scully ako ju poznáme zo seriálu, ale zaťažená minulosťou, s ktorou sa nevie úplne vyrovnať. Horšie to už bolo v prípade Davida Duchovného. V mnohých chvíľach totiž pôsobí skôr ako Hank Moody zo seriálu Californication (mimochodom patrí do mojej osobnej seriálovej top 5) než ako Fox Mulder. Z ďalšieho obsadenia stojí ešte za zmienku Billy Connolly, ktorý je ako mierne švihnutý bývalý kňaz s veľmi pohnutou minulosťou nesmierne uveriteľný.

Snímka Akty X: Chcem uveriť vôbec nenaplnila očakávania a v mnohých ohľadoch výrazne zaostáva za prvým filmom. Napriek všetkým nedostakom to však nie je úplne stratené. Scenár prináša niekoľko zaujímavých momentov a dokonca i viacero vtipných situácií. Peknú prácu odviedol aj skladateľ Mark Snow a soundtrack tak vhodne dotvára atmosféru filmu. Počas sledovania to svižne ubieha a v podstate sa nebudete nudiť.

/