Žáner: komédia/dráma
Minutáž: 92 minút

Réžia: Wes Anderson
Scenár: Wes Anderson, Roman Coppola, Jason Schwartzman
Kamera: Robert Yeoman
Hrajú: Owen Wilson, Adrien Brody, Jason Schwartzman, Irfan Khan, Barbet Schroeder, Camilla Rutherford, Bill Murray, Anjelica Huston, Natalie Portman

DarjeelingNakrútiť v súčasnosti originálnu komédiu je úloha priam nemožná a aj napriek tomu sa občas vyskytne žánrový príspevok, ktorý sa len horko-ťažko dá s niečím predošlým porovnať. Výnimočným príkladom tohto je tvorba netradičného režiséra Wesa Andersona, ktorého filmy sa väčšinou označujú nálepkou komédia, ale značná časť ich stopáže ani zďaleka nepripomína bežnú komédiu. Ak ste videli niečo tohto autora (napríklad Taká zvláštna rodinka, alebo Život pod vodou) tak viete, o čom hovorím. Minimalistický humor, bizarné situácie, ešte divnejšie postavy a netypické spôsoby rozprávania príbehu. Napriek tomu sa ide o mimoriadne zaujímavé filmy, pri ktorých sa však musíte naladiť na svojskú vlnu Andersona, čo platí aj pre jeho najnovší film.

Darjeeling s ručením obmedzeným je film veľmi zvláštny a pre aspoň základné pochopenie istých vecí vo filme je priam nutné vidieť krátky film Hotel Chevalier, ktorý sa premieta pred filmom (možno ho vidieť aj na internete). Hlavní hrdinovia filmu sú traja bratia, ktorý sa spolu už rok nerozprávajú z rôznych dôvodov, a preto sa vyberú na cestu po Indii vo vlaku Darjeeling Limited. Ich cieľom je zlepšenie ich vzťahov, duchovná cesta, ale aj návšteva ich matky žijúcej niekde v indických horách. Táto ich cesta nebude len takou jednoduchou cestou za duchovnou obnovou, ale postupne sa zmení na mimoriadny a netradičný zážitok…

Darjeeling Darjeeling

Základom filmu je roadmovie, veľká časť filmu sa odohráva počas jazdy indickým vlakom vyššej triedy. Scenár filmu vznikol tak, že režisér spolu so svojimi dvoma kamarátmi podnikol presne rovnakú cestu, ako hlavná hrdinovia filmu a popri tom písal jednotlivé dialógy. Ako som spomínal v úvode, Andersonové filmy majú veľmi zvláštnu atmosféru, ktorá zo začiatku môže pôsobiť veľmi bizarne, ale ak si zvyknete na jeho štýl, tak možno objavíte v Darjeeling s ručením obmedzeným niektoré veľmi vtipné veci a postupne sa budete na filme čoraz viac baviť. Časom sa možno budete baviť aj na scénach, v ktorých sa zdanlivo nič nedeje a ktoré vo filme pôsobia občas veľmi zvláštne.

Opačnou možnosťou ale je, že sa budete na týchto scénach poriadne nudiť. To je riziko tohto filmu, nemusí sadnúť každému a úplne nadšená z neho asi bude len menšina divákov. Najviac sklamaný môžu byť tí, ktorí od filmu budú očakávať čistú komédiu. Môže ju titiž evokovať aj herecké obsadenie filmu. Na prvom mieste je Owen Wilson, teda typický komediálny herec. Jeho bratov si zahrali Adrien Brody a Jason Schwartzman.Táto trojka vytvorila veľmi zaujímavé herecké minimalistické kreácie, keďže vo viacerých scénach neprehovoria takmer ani slovo, ale napriek tomu presne viete, čo sa medzi nimi odohráva. Vo filme sa objavia v cameo úlohách aj mená ako Bill Murray a Natalie Portman.

Darjeeling Darjeeling

Ak sa cítite na bizarnú komédiu, ktorá sa len veľmi vzdialene podobá na iné žánrové kúsky, tak je Darjeeling s ručením obmedzeným film ako stvorený pre Vás. Rovnako sa Vám bude možno páčiť ak máte radi indie atmosféru amerických nezávislých filmov a atmosféru orientu v podobe mystickej Indie. V prípade, že tieto kritéria nespĺňate, tak sa filmu radšej vyhnite, mohli by ste sa byť veľmi sklamaný a poriadne sa počas sledovania nudiť.

/