Minutáž: 110 minút

Réžia: Mike McCoy, Scott Waugh
Scenár: Kurt Johnstad
Kamera: Shane Hurlbut
Hudba: Nathan Furst
Hrajú: Alexander Asefa, Jeffrey Barnachea, Kenny Calderon, Raul Canizales II, Drea Castro, Sam Cespedes, Jimmy Chhiu, Charles Chiyangwa, Antoni Corone, Jason Cottle a ďalší

Act of Valor (2012)Akčná snímka Act of Valor vyvolala pomerne veľký záujem, možno až nadšenie, a to nielen trailermi, ale aj tým, čo sľubovala. Dobrých akčných filmov je vždy málo, ale o takých, ktoré by sa snažili priniesť realistickú akciu, sa snáď nedá ani hovoriť. Skutoční mariňáci zo špeciálnych jednotiek NAVY SEALS aj s ich pracovnými postupmi sú veľkým lákadlom a to sme aj dostali. Film však doplatil na veci, ktoré boli rovnako očakávateľné.

Po príbehovej stránke je film veľmi jednoduchý. V úvode sme svedkami teroristického útoku na Filipínach. Následne vidíme pri práci agentov CIA v Južnej Amerike a zároveň na domácej pôde sledujeme špeciálnu jednotku tuleňov (seals). Potom, čo sú agenti odhalení a jednu z nich, Lisu Morales (Roselyn Sanchez), unesú, je jednotka povolaná do boja. To, čo však začína ako jednorazová záchranná akcia, sa vďaka nájdeným dôkazom mení na sériu operácii, ktoré majú zastaviť teroristu s plánom zaútočiť na civilné ciele priamo v Spojených štátoch.

Act of Valor (2012) Act of Valor (2012)

Kameňom úrazu je neskúsenosť tvorcov a herecké výkony nehercov. Film je tak veľmi nevyvážený. Akčné scény sú veľmi dobré. Vďaka skutočným aktívnym vojakom majú punc realistickosti, k čomu dopomáha aj výborná práca s kamerou. Takmer vždy sme priamo medzi nimi. Zaujímavé je to aj ako ukážka práce takýchto jednotiek v dnešnej dobe. Horšie je už na tom celkové vyznenie bojových scén. Réžia dvojice Mike McCoy a Scott Waugh v nich pokrivkáva, a sú tak často neprehľadné a chaotické. Nehovoriac o nočných scénach. Globálne je to však v pohode a nudiť sa tu určite nebudete. Problematickejšie sú však sekvencie, v ktorých sa viac rozpráva. Iste, od vojakov nemôžeme čakať zrazu kvalitné výkony, ale scenárista Kurt Johnstad sa rozhodne mohol viac potrápiť.

Act of Valor pre slabý scenár výrazne neprekračuje pôvodný zámer tvorcov. Tým bolo nakrútenie propagačného filmu pre americké námorníctvo. Vďaka tomu mali silnú podporu armády, vojenskú techniku a prístup k vojakom. Aj keď sa projekt rozrástol na celovečerný film, svoju pôvodnú úlohu plní rovnako dobre. To však trochu uberá snímke na filmovosti. Zvláštna situácia nastáva vo vzťahu neherci-vojaci a herci prevažne v záporných úlohách. Tých zlých teda zosobnili herci, nie známi, nie až tak dobrí, ale predsa len ich herecký prejav je niekde inde ako u partie vojakov. Na tom samozrejme nie je nič zvláštne, ale v rámci scenára sa tak nevytvoril priestor pre väčšie „zblíženie” sa diváka s hlavnými postavami. Je to trochu odťažité.

Act of Valor (2012) Act of Valor (2012)

Po formálnej stránke je na filme vidieť silnú inšpiráciu počítačovými hrami. Často sa objavuje pohľad z vlastných očí, pri ktorom je vidieť časť zbrane. Používaná je napríklad aj informačná grafika, ktorá nám dáva informácie o vojakoch, pred každou misiou je nám ukázaná mapa a tak podobne. Teda mnoho prvkov, na ktorých akčné vojenské hry stoja. Samo o sebe to nie je zlé, ale zvýrazňuje to istý odklon od filmového rozprávania príbehu. Ten je tým navyše rozkúskovaný. Chýba tu výraznejšia práca s napätím a silné postavy, ktoré by vtiahli diváka do deja.

Act of Valor priniesol, čo sľúbil. Kvalitnú a aspoň na pohľad realistickú bojovú akciu a skutočných aktívnych mariňákov. Ak obľubujete akčné a vojenské filmy, malo by to byť pre vás zaujímavé. Ostatných pravdepodobne sklame slabý príbeh a nie veľmi duchaplné dialógy. Tie výrazne podkopávajú výsledný dojem.