96 hodín: Odplata / Taken 2, 2012 96 hodín: Odplata / Taken 2, 2012

Kam sa podeli časy, keď Luc Besson nakrúcal vizuálne úchvatné snímky s dokonalými hlavnými hrdinami v pôsobivých príbehoch, ktoré ste nedostali z hlavy ešte dlhé týždne po odchode z kina? Ostali azda v minulom storočí? V poslednej dobe sa francúzsky filmový mág uchýlil k produkcii akčných zlátanín z vlastného scenáristického pera. Pred časom sa mu podarilo vytvoriť celkom svieži thriller 96 hodín s vynikajúcim Liamom Neesonom v hlavnej úlohe. Po štyroch rokoch prichádza s jeho slabo odvareným pokračovaním.

Taken 2

akčný, krimi
2012 / 91 min. / MP 12
Francúzsko

Olivier Megaton
Luc Besson, Robert Mark Kamen
Minule špeciálnemu agentovi Bryanovi Millsovi uniesli v Paríži dcéru Kim (Maggie Grace). Bryan nezaváhal a vo vyše desaťmiliónovej metropole albánskych únoscov vypátral a do poslednej nohy zneškodnil. Otec ich zosnulého vodcu Rade Serbedzija sa však rozhodol pre krvnú pomstu a tentoraz plánuje uniesť komplet celú rodinu.

Scenár ako cez kopirák má na svedomí okrem Bessona aj Robert Mark Kamen, rovnako ako minule. Dej presunuli do Istanbulu a Famke Janssen získala väčší priestor. Predstavuje unesenú matku Lenoru. To, čo fungovalo v origináli, v pokračovaní absolútne zlyhalo. Postava Bryana bola vykreslená ako majster bojových umení s nekompromisnou analytickou mysľou. Jeho súboje s protivníkmi brali dych. Kinetický spôsob automobilového prenasledovania naprieč uličkami Paríža pripomínali jazdu Jasona Bourna či dokonca Jamesa Bonda. Dnešné Bryanovo besnenie sa však utápa v nemilosrdnom strihu a kope nelogickostí, ktoré vyznievajú smiešne.

Počas únosu ho nechajú v pokoji dotelefonovať s dcérou, nech jej nechá presné inštrukcie, ako má postupovať. Prehľadávanie obetí totálne podcenia, nakoľko mu nechajú funkčný telefón. Únoscovia si dajú prácu s ním aj s manželkou, no nakoniec nechajú nebezpečného agenta bez dozoru v starej pivnici a pokojne sledujú futbal. Jeho dcéra pohadzuje granáty po tureckých uliciach, akoby sa nechumelilo, na základe čoho uväznený hrdina dokáže odhadnúť svoju polohu. Všetci Albánci perfektne ovládajú angličtinu.

96 hodín: Odplata / Taken 2, 2012

Najviac však bije do očí fakt, že Kim dvakrát prepadla zo skúšok v autoškole, no v Turecku dokonale šoféruje taxík na úteku. Istanbulské uličky brázdi bravúrnejšie ako taxikár Daniel z Bessonovho megahitu. Je obdivuhodné, čo všetko dokáže dcéra pod vplyvom autoritatívneho otca. Od minulého dielu v sebe prebudila akéhosi akčného ducha.

Najhoršie obídu Bryanove pästné súboje. To, čo predtým tvorilo pri sledovaní obratného Neesona silnú stránka filmu, teraz pôsobí neprehľadne a film stráca svoje oporné body. Zvlášť vo finálnom zúčtovaní je to na škodu. Ktovie, čo viedlo Bessona k výmene osvedčeného režiséra prvého dielu Pierra Morela za nepresného Olieviera Megatona, ktorého meno evokuje antagonistu z Transformerov. Megaton je akýmsi Bessonovým chránencom, ktorému znovu dáva šancu napraviť si reputáciu. Tento režisér stihol pochovať kuriérsku sériu tretím nevýrazným dielom, či absolútne sfušovať sľubnú Columbianu. Najnovšie sa mu podarilo pretvoriť napínavý thriller v nechcenú komédiu.

Film ako tak zachraňuje vynikajúci Liam Neeson, ktorý ani čerstvo po šesťdesiatke nestráca na svojej charizme neohrozeného pomstiteľa. Hoci ku koncu začína pôsobiť unavene, partiu ozbrojených únoscov zvláda s prehľadom. Miestami jeho postup pripomína videohru.

Hlavným problémom pokračovania je šablónovité kopírovanie prvého dielu. To, čo fungovalo v prípade Smrtonosnej pasce však v Megatonových rukách zlyháva. Prípadný tretí diel, našťastie, Neeson zavrhol s tým, že by ho už nudil. Motív pomsty je však vo filme večný a Albánci disponujú obrovským počtom krvavej vendety chtivých potomkov. Invenčne by zapôsobilo predať štafetu vyškolenej dcére. Pokračovaniu by to dodalo potrebnú sviežosť. Napriek všetkým negatívam, film vďaka optimálnej minutáži rýchlo odsýpa a ak je vám po chuti trochu akčného výplachu, tak táto jednohubka účel splní.