Krajina: Francúzsko
Rok: 2010

Réžia: Richard Berry
Scenár: Richard Berry, Matthieu Delaporte, Alexandre de la Patellière
Kamera: Thomas Hardmeier
Hudba: Klaus Badelt
Hrajú: Jean Reno, Kad Merad, Marina Foïs, Jean-Pierre Darroussin, Joséphine Berry, Fani Kolarova, Richard Berry, Claude Gensac, Venantino Venantini, Daniel Lundh, Moussa Maaskri, Carlo Brandt, Joey Starr, Catherine Samie, Charlotte Marcoueille a ďalší

22 výstrelovFrancúzsky film 22 výstrelov je inšpirovaný skutočnou udalosťou z marseillskeho prostredia, ktorá sa stala v roku 1970. Režisér Richard Berry vychádzal z románu Franza-Oliviera Giesberta, z legendárnej postavy skutočného „nesmrteľného“ Jackyho Imberta. Film však nie je životopisom. Režisér Richard Berry sa nechal inšpirovať len jednou udalosťou zo života skutočného človeka, pričom vytvoril jeho fiktívny život a postavu vo filme.

V podzemnej garáži zaznie 22 výstrelov. Bývalý šéf mafie Charley Mattei (Jean Reno) mal byť odstránený zo sveta živých. Útok zázračne prežil. A hoci sa zaprisahal, že s mafiou už nechce mať nič spoločné, jediný jeho cieľ je pomstiť svoju „smrť“. Čoskoro sa začnú stierať hranice medzi priateľmi a nepriateľmi. Nielen on, ale i jeho milovaná rodina je v nebezpečenstve. Práve kvôli rodine, ktorá je Charleyho slabosťou, chcel so všetkým skončiť. Z mafie však cesta von neexistuje. Je to ako doživotné prekliatie. Charley si uvedomuje, že to, čo sa stalo, nikdy nezmení. Krv, ktorú má na rukách, nikdy nezmyje. Prenasleduje ho vlastná minulosť. Charley však nechce žiť ďalej v obavách. Chce poznať pravdu. Nájsť toho, kto dal príkaz – nechať ho odstrániť.

Jean Reno je vynikajúci herec. Scenár mu však v tomto prípade nedovolil naplno sa realizovať a predviesť svoje herecké umenie. Napriek tomu, že Charley Mattei je tiež len chladnokrvný zabijak, divák ma pocit, že je ten „dobrý mafián“ a pomstou robí správnu vec. Režisér sa ho skutočne tak snažil vykresliť, napriek tomu však ostáva jeho správanie neospravedlniteľné a vysoko nemorálne.

22 výstrelov 22 výstrelov

Možno trošku viac originálna je postava policajnej detektívky Marie Goldmanovej (Marina Foïs), ktorá je vdovou po bývalom policajtovi. Je múdrejšia ako jej nadriadený, podobne ako Charley hľadá pravdu a snaží sa objasniť zločiny. Má podozrenie, že osoba, ktorá objednala zbabraný útok na Charleyho, má prsty aj vo vražde jej manžela. Pre získanie spravodlivosti niekedy musí jednoducho prižmúriť oči, zabudnúť na skorumpované zákony a pravidlá.

Kad Merad sa predstavil v úlohe Tonyho Zacchia, mafiána, ktorý je Vám chvíľami sympatický a ľudský, chvíľami sa ho bojíte, keď trpí neznesiteľnými bolesťami hlavy či neovládateľným hnevom. Výstredný mafián miluje moc a peniaze. Vtedy i priateľstvo na život a na smrť ide stranou. Musím uznať, že Merad zahral svoju hereckú úlohu skutočne presvedčivo. Režisér zrejme vedel, prečo si ho vyberá.

Trojicu starých dobrých priateľov, mafiánov z podsvetia, uzatvára Martin Beaudinard (Jean-Pierre Darroussin). Film má však okrem hlavných aj veľa vedľajších postáv. Hlavné postavy sa tak pri nich občas strácajú. Postavy nie sú dokonale prepracované. Nedozvedáme sa takmer nič o ich charaktere, o ich štýle života, o ich činoch, o ich myšlienkach. Postavy z kruhov mafie jedna za druhou veľmi rýchlo umierajú. Niet sa čo čudovať, film je aj o vybavovaní si účtov.

22 výstrelov 22 výstrelov

Francúzi sú typickí svojim zmyslom pre detail. Vo filme sú tak skutočne realisticky a podrobne vykreslené krvavé scény, až sa miestami človeku zviera žalúdok. Nebránia sa vo filme ubližovať ani ženám, zvieratám, či deťom. Scenáristi však diváka predsa len ušetrili tých najnechutnejších scén. Spočiatku vyzerá film akčný, časom sa však napätie vytráca. Atmosféra sa v priebehu filmu plynule mení na kriminálku.

22 výstrelov je predovšetkým film o pomste marseillskeho mafiána na dôchodku a o špinavých praktikách mafie. Sčasti filmom o morálke, priateľstve a rodine. Príbeh nie je ničím nový, občas síce pôsobí trochu nelogicky a mätúco, avšak dej je od začiatku predvídateľný. Striedajúce sa rýchle scény, občas roztrasená kamera, ktorá má umocňovať autentickosť záberov. Zaradila by som ho medzi priemer, ktorý je fajn si pozrieť, avšak nič viac.