1917

vojnový, akčný, dráma
2019 / 119 min. / MP 15
USA / Veľká Británia

Sam Mendes
Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Sam Mendes je pomerne známym menom pre slovenských divákov. Či už je to preto, že natočil kladne prijaté posledné dve bondovky, ktoré mali slušnú návštevnosť aj v našich kinách, alebo pre jeho skoršie kusy, ktoré balansovali na hrane komercie a umeleckého filmu. Po 20 rokoch od Americkej krásy (1998) a Cesty do zatratenia (2002) prináša film, ktorý si všimli pri nomináciách na Oscara, cenu BAFTA či Zlaté glóby.

Mendes vo svojej tvorbe vybočuje zo žánrových škatúľ. Má na konte komédiu, gangsterku z čias prohibície, sociálnu drámu, akčný blokbaster i vojnový film. Naposledy sa vojne venoval vo filme Jarhead s Jakeom Gyllenhaalom ako americkým vojakom na Blízkom východe. Jeho nová vojnová dráma 1917 sa vracia na začiatok 20. storočia a ponúka záživný príbeh hrdinstva počas 1. svetovej vojny.

Ako vyplýva z názvu, dej nás zavedie do prostredia zákopovej vojny na severe Francúzska, kde prebieha krvilačný boj o každý meter územia. Hneď od úvodu doslova nasledujeme dvoch hlavných protagonistov – Toma Blakea (Dean-Charles Chapman) a Williama Schofielda (George MacKay). Mladí chlapci dostanú neľahkú úlohu – prejsť cez územie nikoho i nepriateľom okupované teritórium, aby doručili správu o pripravovanej pasci a zabránili tak masakru nasledujúci deň. V prípade zlyhania 1600 vojakov príde o život, medzi nimi aj Blakeov brat. Poriadne nabalení a silnou motiváciou hnaní vojaci sa púšťajú do zdanlivo nemožnej misie. Začína boj s časom.

Divák sa dozvedá podstatné informácie v zrýchlenom konaní, pretože produkčne náročná snímka stavia na nervydrásajúcej akcii. Sam Mendes spoločne s kameramanom Rogerom Deakinsom a strihačom Lee Smithom využíva dlhosekvenčné zábery a špeciálny digitálny strih, aby sa film javil ako jeden nepretržitý záber. Využil to už napríklad Iñárritu pri Birdmanovi, podobný feeling mal aj Revenant. Vďaka modernej technológii dostáva historická dráma vizuál, ktorý umocňuje veľmi silnú devízu snímky – kontinuálne udržiavanie a gradáciu napätia.

1917 (2019). © Forum Film SK

Štruktúrou a dikciou tempa film pripomína videoherné rozhranie. Hlavná postava pri plnení misie prekonáva rôzne prekážky. Za odmenu má krátky čas na oddych, len aby následne opäť riešil problémovú situáciu. Každá takáto situácia navyše vyžaduje rýchle reakcie, dobrú taktiku i triezve uvažovanie. Divák sa tak neubráni pocitu, že sleduje singleplayer misie v prepracovanej verzii Call of Duty. Videoherná estetika (mnohým familiárna z hodín hrania rôznych vojnových FPS strieľačiek) môže byť pridanou hodnotou pre bývalých i súčasných hráčov najmä preto, že rozumejú pomerne jednoduchému a dobre odkomunikovanému príbehu. Rovnako ako v hrách, čo sa môže pokaziť, to sa pokazí a najľahšia cesta nikdy nie je tou najlepšou.

Mendes stavil na pomerne neznáme tváre hlavných protagonistov, ktoré po svojej strastiplnej ceste stretávajú na pomyselných checkpointoch v príbehu výstavnú skriňu britskej hereckej elity (Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Colin Firth, Richard Madden). Zvolený kasting vhodne odzrkadľuje, že 1917 je vojnovým filmom 21. storočia – novej doby. Namiesto nasteroidovaných frajerov tu na vojnu nahliadame skrz kritické a realistické okuliare. Vojaci sú často chlapci, ktorí neplačú za ženou, ale za mamou, majú sotva toľko kíl ako ich výbava a citová nezrelosť je ich charakteristickou črtou. Táto vojna robila z chlapcov buď mŕtvoly alebo telesne a duševne skaličených chlapov. Stratenú generáciu.

Film je tak silno založený na emóciách, čo je v poriadku, no práve kvôli tomu sa v istých momentoch nevyhne patetizmu či heroizácii zúčastnených. Jednoducho, niekedy sa snaží zapôsobiť aj hĺbkou, no po rozbehnutej akčnodramatickej jazde je podľa mňa na takéto veci prineskoro a dávajú záverečným momentom typický americkoheroický nádych. Vizuálne dokonalá snímka sa nevymanila z problémov, ktoré trápia tento žáner – zbytočné nostalgické zafarbenie i prílišná simplifikácia a stereotypizácia charakterov. Snaha o čo najrealistickejšie zobrazenie konfliktu tak jednoznačne má drobné trhliny.

1917 (2019). © Forum Film SK

Odvrátenú stránku vojny, jej nezmyselnosť i brutalitu však Mendes zachytáva cez nespočetné množstvo odkazov, detailov i replík veľmi šikovne. Aj napriek solídnemu napätiu niekedy scenár kolíše, práve preto si myslím, že viac ako dráma je toto skvelo natočená akcia. Samotné vyvrcholenie príbehu celkom uspokojivo uzatvára brutálnu jazdu francúzskym frontom, no podobne ako pri vizuálne skvelom Mad Maxovi je príbeh len „módnym doplnkom“ a nástrojom, aby sa postavy hýbali vpred.

Musím poznamenať, že ako zarytý pacifista sa pri vojnových filmoch často zamýšľam nad tragickým osudom všetkých zúčastnených ako aj celkovou absurditou konfliktov a vkladám to do kontextu sledovaného filmu. Z tohto pohľadu 1917 spĺňa všetky očakávania i funkcie. Ponúka akciu, napätie, zdravú kritiku i zopár prekvapujúcich momentov, ktoré by ste od takého priamočiareho filmu možno neočakávali. No a keď k tomu pripočítam výborné obrazové spracovanie frontu 1. svetovej vojny i dramatickú hudbu, ktorá sedí ako riť na šerbeľ, 1917 je jeden veľký kinozážitok.