Bombshell © 2019 Lionsgate Bombshell © 2019 Lionsgate

Scenárista uznávanej Stávky na neistotu (The Big Short, 2015), Charles Randolph, sa špecializuje na silné skutočné príbehy. Najnovšie napísal scenár o dlhoročnom, dobre utajovanom sexuálnom obťažovaní v televíznej stanici Fox News.

Bombshell

biografický, dráma
109 / min. / MP 15
USA / Kanada

Jay Roach
Charles Randolph
Keď moderátorka Gretchen Carlson (Nicole Kidman) zažalovala zakladateľa stanice Rogera Aliesa (John Lithgow) za údajné sexuálne obťažovanie, nikto nemohol tušiť, akú lavínu to spustí. Jej rozhodnutie ovplyvní aj uznávanú spravodajkyňu Megyn Kelly (Charlize Theron), ktorá sa rozhodne zverejniť svoj príbeh. Popridávajú sa viaceré ženy, ktoré podnietia vznik hnutia s celosvetovým dopadom. Spomeňme si na hollywoodsku paralelu #metoo, ktorá sa odohrávala približne v rovnakom čase.

Pálčivú tému zneužívania moci na ukojenie zvrátených chúťok priniesol striktne komediálny režisér Jay Roach (trilógia Austin Powers, Foter je lotor či Borat). Tentoraz urobil výnimku a skutočný príbeh plný reálnych postáv vyrozprával v naliehavej, miestami až tiesnivej atmosfére.

Samotný priebeh obťažovania uvidíme na začínajúcej reportérke Kayle, ktorú úchvatne zahrala Margot Robbie. Jej dravá ambicióznosť ju dovedie až do spárov vrchného šéfa Rogera, ktorý jej výmenou za protislužbu ponúkne vysnívaný job. Rozhodne sa mu vyhovieť. Sledovať, čo takéto niečo urobí so psychikou mladého dievčaťa, je náročné. Zo samotných piruet v Aliesovej kancelárii sa vám bude obracať žalúdok.

V týchto scénach je Bombshell veľmi silným zážitkom. Dôkladne popisuje zákulisie fungovania televíznej stanice, v ktorej si museli hlavné hviezdy svoje postavenie na výslní doslova odpykať. Vidíte nedotknuteľnú zvrchovanú moc, ktorej nesmierne záleží na fyzickom zjave svojich moderátoriek a obzvlášť na kráse ich nôh v protiklade s ambíciami hrať celoštátny televízny prím výmenou za absolútne poníženie. V závere filmu trochu dochádza para, hoci, paradoxne, sledujeme pád veľkého zvieraťa, ktorým je spravodlivosť naplnená.

Bombshell © 2019 Lionsgate

Zaujímavé je, že ženské hrdinky vlastne vôbec nedržia pri sebe, ale, naopak, neustále medzi sebou súperia. Najlepšie je ich puto vykreslené v scéne, kedy sa všetky tri blondínky spolu ocitnú vo výťahu. Na každej z herečiek je vidno, že prežíva svoje vlastné peklo a nedochádza im, že sú v tom spolu. Táto scéna bola použitá ako prvý teaser k filmu.

Z neznámych dôvodov sa Bombshell neukázal v našej kinodistribúcii, čo je vzhľadom na tému pomerne škoda. Spracovanie síce občas kolíše tesne nad hladinou priemeru, no má svoje silné miesta. Celkový dojem je stále pozoruhodný a už len kvôli silnej hereckej trojici Charlize Theron, Nicole Kidman a Margot Robbie sa film oplatí pozrieť. Maskéri pri nich navyše odviedli bravúrnu prácu a herečky ako by z oka vypadli svojim predlohám. Za zmienku stojí aj výkon Johna Lithgowa, ktorý stvárnil úlisného Rogera Aliesa dokonale mrazivo. Garantujem vám, že by ste nechceli pracovať v jeho blízkosti.

Randolphov scenár končí sympatickým posolstvom a núti človeka k zamysleniu. Koľko podobných zvrhlíkov by skončilo nepotrestaných nebyť prvotnej odvahy postaviť sa im? Bombshell dokázal ponúknuť pohľad, ktorý nepôsobí prehnane feministicky, čo je vzhľadom na tému malým víťazstvom.