Salmon fishing in the Yemen… alebo Lov lososov v Jemene má byť symbiotickým spojením romantiky, komédie a drámy. Námetom pre film je rovnomenný román britského spisovateľa Paula Tordaya z roku 2006, ktorý zase hľadal inšpiráciu vo svojom osobnom záujme o lov rýb a o Stredný východ. Jeho kniha vyhrala dve ocenenia a po sériách ju dokonca vysielala britská rozhlasová stanica BBC Radio 4. Tento komerčný úspech politickej satiry našťastie neostal len tak nepovšimnutý. Scenár pripravil skúsený a oceňovaný Simon Beaufoy.

Hlavný hrdina príbehu, vedec Alfred Jones (Ewan McGregor), je expertom na rybolov v službách vlády. Pod tlakom politickej elity je bezvýchodiskovo donútený uskutočniť neuskutočniteľné – zaviesť športový rybolov na Stredný východ do Jemenu, aby tak splnil želanie bohatého a excentrického šejka Muhammeda (Amr Waked). Ten verí, že lov lososov dokáže obohatiť jeho ľud. Tento bláznivý projekt má pred médiami kamuflovať nepríjemnosti, ktoré sa udiali v Arábii, a tak sa to javí ako celkom rafinovaný a diplomatický ťah. Alfred napriek logickým námietkam, neochvejnému skepticizmu a tvrdohlavosti plánuje, ako nájsť lososom nový domov na púšti. Keď sa neskôr stretne so šejkovou elegantnou a krásnou správkyňou majetku Harriet (Emily Blunt), objavuje nielen úchvatnosť cudzej krajiny, ale aj zdroje viery, dôvery a lásky. Alfredov život tak ostane nečakane a príjemne poznačený.

Lov lososov v Jemene (Salmon Fishing in the Yemen, 2011) Lov lososov v Jemene (Salmon Fishing in the Yemen, 2011)

Filmovú podobu dal tomuto príbehu jeden z najrenomovanejších švédskych režisérov, Lasse Hallström. Jeho filmografické portfólio (Čo žerie Gilberta Grapea, Čokoláda, Pravidlá muštárne, Drahý John) je zamerané na osobnú drámu hlavných postáv, a tak sa zdá, že je v prípade tohto filmu človekom na správnom mieste. Možno akurát krútiť hlavou nad názvom filmu, ktorý skôr evokuje prírodopisný dokument než hraný film.

Zaujímavosťou je, že pôvodne mal film režírovať Bill Condon. Ten bol napokon povolaný k inému štábu a podpísal sa pod posledné dva filmy „Twilight ságy“. Sám Hallström dodal, že scenár je tým najlepším, čo čítal za posledné desaťročie: ľudská dráma, komika a love story v jednom. A celé to prišlo práve vo chvíli, keď sa mu zrútil iný rozpracovaný film. Režisérovo úsilie o živosť, autentickosť a o vyobrazenie univerzálnych pocitov nepoznajú hraníc. A to doslova. Príbehy svojich filmov zasadil už do Newfoundlandu, Francúzska, na americký západ či do rodného Švédska, a tak nečudo, že teraz to je pre zmenu Británia a Jemen.

Lov lososov v Jemene (Salmon Fishing in the Yemen, 2011) Lov lososov v Jemene (Salmon Fishing in the Yemen, 2011)

Pred Hallströmom stála pred rovnako zložitá výzva ako pred hlavnou postavou filmu – vybudovať ryboloveckú oblasť pod časovým tlakom, avšak s obmedzeným rozpočtom. Rybníky v púšti počas nakrúcania totiž zničili dve búrky a dve povodne. Druhú z nich tvorcovia využili vo filme. Následky, ktoré uvidíte, sú preto autentické a bez akejkoľvek štylizácie. Nakrúcanie, ktoré sa začalo v auguste 2010, sa počas deviatich týždňov presunulo z Londýna do Škótska a Maroka. Do hlavných úloh boli obsadení Ewan McGregor, Emily Blunt, Amr Waked a Kristin Scott Thomas. Lasse Hallström ich nevybral náhodou. Jeho zámerom bolo zapojiť veľmi rôznorodých hercov, ako sa nechal počuť on sám, aby prispeli svojimi vlastnými myšlienkami, skúsenosťami i osobnostnou skladbou, čím sa filmové dielo malo ešte viac spevniť.

Cieľom totiž nebolo predstaviť čierneho alebo bieleho hrdinu, ale dodať mu rôzne odtiene a hľadieť na svet tak, aby sme nachádzali zábavné momenty, tragické, ale aj tie prekvapivé okamihy, ktorých sa obávame. Preto mal film silnú ambíciu nedostať nálepku len jedného žánru. A podľa prvých ohlasov sa to skutočne podarilo.

Film mal premiéru na medzinárodnom festivale v Toronte v minulom roku a stal sa najväčšou atrakciou pre tamojšie publikum, v ktorom sedel štáb aj so samotným režisérom. Ten bol určite s výsledkom spokojný, pretože Salmon fishing in the Yemen je presne ten druh filmu, ktorý považuje za svoj obľúbený: nepredvídateľný, žánrovo neohraničený, mysticky príťažlivý a mnohovrstvový. Evokujúci zmysel pre miesto, ktoré je živé a autentické, s prísľubom originálneho príbehu súboja medzi racionalitou a vierou.