Už úvodné titulky naznačujú, že nasleduje niečo vymikajúce sa bežným slovenským štandardom. Mená účikujúcich bežnému divákovi vo väčšine prípadov asi nič nehovoria. Netreba si z toho však nič robiť, o viacerých som aj ja len počul a nemal ich možnosť vidieť hrať. O to príjemnejšie je potom neskoršie spoznávanie známych hlasov z dabingu.

Za posledných 15 rokov sme tu nemali ani len pokus o nakrútenie kriminálky. Najdôležitejšie je, že keď tento pokus prišiel, môžeme jej s čistým svedomím dať prívlastok slovenská. Lebo taká práve je. Nepodobá sa na americké ani na nemecké kriminálky, ktoré sa u nás tešia stále vysokej obľube. Tvorcovia sa vybrali vlastnou cestou. Aj keď k dokonalosti to má ešte ďaleko, určite je to to najlepšie, čo sme zo slovenskej seriálovej produkcie doteraz mohli vidieť.

Seriál Mesto tieňov pochádza z dielne produkčnej spoločnosti D.N.A Production, ktorá vyrobila napríklad dokumentárny seriál Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Na tomto základe stojí po obsahovej stránke aj nový kriminálny seriál. Jednotlivé epizódy sú inšpirované reálnymi prípadmi. Mnohé skutočnosti však boli pre potreby dramatizácie upravené. Samotné príbehy sú teda fikciou.

Prípady riešia kriminalisti zo sekcie obzvlášť závažných zločinov úradu justičnej a kriminálnej polície v Bratislave. Ide o brutálne, úkladné, sexuálne motivované vraždy, či sériových a masových vrahov. Ústredná dvojica je tvorená veliteľom tímu vyšetrovateľov majorom Ivanom Tomečekom (v podaní Pavla Višnovského) a čerstvým absolventom policajnej akadémie nadpráporčíkom Tomášom Benkovským (Marián Mitaš). Hlavne na nováčikovi je vidieť, ako je zvládnutie takýchto prípadov pre neskúseného človeka ťažké. Tomáš je zároveň aj synom súdneho lekára, ktorý vžiadnej kriminálke azda ani nemôže chýbať.

Vyšetrovací tím dopĺňajú ďalší kriminalisti a psychologička. To, že hlavné postavy sú naozaj hlavné je zrejmé vďaka tomu, že kamera venuje priestor aj pohľadu do ich súkromného života. Je to prvok, ktorý sa v kriminálkach takmer nevyskytuje (ak sa to teda netýka priamo práce, či konkrétneho prípadu). Otvára to možnosti pre lepšie vykreslenie charakterov.

Pozrime sa na herecké obsadenie. Ako sme už spomenuli v úvode, až na pár výnimiek sú to širokej verejnosti takmer neznámi herci, čo v prípade kriminálky určite nie je na škodu. V seriáli sa však v rôznych menších, epizódnych rolách objavili aj známejšie tváre. Okrem Pavla Višňovského a Mariána Mitaša v seriáli účinkujú Ivan Romančík v úlohe vedúceho policajného oddelenia Milana Horkého, Anton Vaculík ako súdny lekár, Ladislav Hrušovský, Róbert Jakab a Ivan Vojtek ako kriminalisti. Asi nájznámejšov tvárou, vďaka inému seriálu na Markíze, je Soňa Norisová v úlohe psychologičky a odborníčky na forenznú psychológiu.

Herci museli pred nakrúcaním absolvovať výcvik zameraný na rôzne súčasti policajnej profesie ako je napríklad zatýkanie, streľba zo zbrane, sebaobrana či postupy vyšetrovania. Rôzni odborníci boli prítomný aj na samotnom nakrúcaní. Určite to pomohlo k vierohodnosti celého seriálu.

Réžiu seriálu mala nastarosti dvojica Robert Šveda a Peter Bebjak. Mne osobne sa viac páčili časti režírované Petrom Bebjakom. Rober Šveda je trochu viac umelecky zameraný a používa rôzne inak pekné zábery, ktoré by ale v kriminálke nemuseli byť. Je to však len detail a veľmi subjektívny. Čo kazí celkový dojem asi najviac, sú reklamy. Po ani nie desiatich minútach seriálu (aj s úvodnými titulkami) nasleduje šesť minútový blok komerčných reklám a potom takmer dvoj minútové selfpromo televízie (a to je len začiatok). V posledných týždňoch však bolo tej reklamy predsa len menej. Aspoň blok tesne pred záverečnými titulkami už Markíza vynechala.

Mesto tieňov prináša zaujímavé príbehy a uveriteľné herecké výkony. Rozhodne sa oplatí vidieť.