Majteľ Markízy a mnohých iných televízií v strednej a východnej Európe, nadnárodná spoločnosť Central European Media Enterprises (ďalej len ako CME), kupuje za 200 miliónov českých korún veľkého filmové distribútora Bonton film, ktorý pôsobí u nás a u našich západných susedov. Jeho primárnym poľom pôsobnosti je DVD distribúcia, ale v Českej republike sa venuje aj kinodistribúcii. K uzavretiu prevzatia by malo dôjsť po schválení protimonopolným úradom v najbližších troch mesiacoch.

Ako vyplýva z reakcií v českej tlači, iné televízie sa obávali, že budú popri Nove (tiež súčasť CME) znevýhodnené pri nákupe vysielacích práv pre klasické české filmy. Vedenie CME však tieto tvrdenia vyvrátilo tým, že televízne práva nie sú súčasťou prevzatia. Každopádne bude zaujímavé sledovať ďalší vývoj situácie. 30% akcií CME dnes totiž kontroluje americký mediálny konglomerát Time Warner. Filmy jeho štúdia dnes distribuuje v Česku MagicBox a na Slovensku Continental Film. Je možné, že budú chcieť dostať distribúciu pod svoju strechu. Logickým pokračovaním akvizície by mohla byť snaha kúpiť aj slovenskú distribučnú spoločnosť TatraFilm, ktorá s Bontonom výrazne spolupracuje a do našich kín dodáva všetky jeho filmy.

Tento najnovší krok vedenia CME je súčasťou väčšieho plánu na vytvorenie silnej mediálnej a filmovej spoločnosti v širšom stredoeurópskom priestore. Šéf CME Adrián Sarbu sa v jednom rozhovore vyjadril, že chce vytvoriť niečo na spôsob Endemolu alebo Warner Studios. Po vstupe do distribúcie mimo televízií má nasledovať i zvýšenie produkcie filmov pod hlavičkou samostatnej divízie MediaPro (slovenskú pobočku riadi Wanda Hrycová). Táto snaha nápadne pripomína vertikálnu integráciu, ktorú urobili v 20. storočí Hollywoodske štúdia, čo im prinieslo veľký úspech.

Zdroj: CME, iHNED, Digizone.cz