Jia Zhang-ke patrí do generácie režisérov-štyridsiatnikov z Ďalekého východu, ktorí výrazným spôsobom skúmajú a posúvajú možnosti filmového vyjadrovania sa, vďaka čomu ich filmy pravidelne získavajú ocenenia na veľkých filmových festivaloch. Jia Zhang-ke vyhral v roku 2006 festival v Benátkach s filmom Zátišie (Still Life/Sanxia Haoren) a so svojim najnovším dielom Dotyk hriechu (A Touch of Sin/Tian Zhu Ding) získal na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za najlepší scenár.

Dotyk hriechu sú štyri príbehy zo súčasnej Číny, ktorými Jia Zhang-ke potvrdzuje, že je majstrovský pozorovateľ tejto meniacej sa krajiny. Vychádza zo skutočných udalostí, sleduje sociálne rozdiely postáv a drobné konflikty končiace násilím. Jednu z postáv stvárňuje známa čínska herečka Zhao Tao, ktorú si môžu festivaloví diváci pamätať z talianskeho filmu Shun Li a básnik (Shun Li and the Poet/Io sono Li), ktorý uviedol minuloročný MFF Bratislava. Režisér Andrea Segre za film získal ocenenie Európskeho parlamentu Cenu LUX 2012 a Zhao Tao ocenila Talianska filmová akadémia Davidom pre najlepšiu herečku.

Dotyk hriechu (Tian Zhu Ding, 2013) Dopraváci (Drogówka, 2013)

Nemenej strhujúcim filmom zo sekcie Panoráma je aj poľský thriller Dopraváci (Traffic Department/Drogówka). Pri sociálnej kritike sa režisér filmu Wojtek Smarzowski vydal skôr žánrovou cestou. Jeho inteligentne vystavaný kriminálny thriller z prostredia varšavskej dopravnej polície zobrazuje svet plný cynizmu a amorálnosti. V popredí je 7 policajtov (každý z nich nevtieravo reprezentuje jeden smrteľný hriech), skrz ktorých Smarzowski ukazuje, v akom stave sa nachádza jeho rodné Poľsko.

Film Dopraváci uviedol tohtoročný karlovarský festival v sekcii Desať európskych režisérov očami Variety. Režisér Wojtek Smarzowski nie je neznámy ani bratislavskému publiku. Jeho filmový debut Svadba (The Wedding/Wesele) bol uvedený na MFF Bratislava 2004 v súťaži prvých a druhých hraných filmov.