Rok: 2013

Réžia: Jonáš Karásek
Scenár: Maroš Hečko, Michal Havran, Peter Balko
Kamera: Tomáš Juríček
Hudba: Matúš Široký
Hrajú: Marek Majeský, Roman Luknár, Michal Dlouhý, Michal Kubovčík, Monika Hilmerová, Pavel Nový, Milan Chalmovský, Ján Jackuliak, Pavel Slabý, Lukáš Pelč, Dušan Vicen, Michal Havran a ďalší

Kandidát, 2013Zaslúžený úspech najnovšieho celuloidového prírastku s logom Made in Slovakia tkvie v jeho satirickom nadhľade. Vo veľkej miere paroduje reklamný svet marketingových mágov s ich rafinovanými manipulátorskými technikami, ktoré v reálnom živote našej krajiny skutočne zaberajú. Preexponovaná politická hra mocných veľmi okato poukazuje na nekalé, no čoraz bežnejšie praktiky domácich finančných skupín. Všetko darčekovo zabalené do vizuálne príťažlivého štýlu napáchnutého tým správnym cynickým smradom fullservisovej agentúry.

Dej filmu sa odohráva na ploche dvoch mesiacov, počas ktorej sme svedkami bežiacej politickej kampane na voľbu prezidenta Slovenskej republiky. Rozprávač príbehu dostáva zákazku odpočúvať snobsky nesympatického šéfa reklamky Lamberta, slizkého biskupa s mafiánskymi sklonmi a popri nich všetkých zainteresovaných do podozrivej volebnej frašky. Konečne sa v mozgoch lokálnych scenáristov zrodil nápad, ktorý mal potenciál zaujať neexistujúceho slovenského diváka. Ba čo viac, svojou atraktívnou tematikou dokázal prilákať do kina masu a na nezanedbateľné obdobie vypredať premietacie sály.

Medzi základné prednosti radím pútavý dej, podmanivý vizuálny štýl, efektné prostredie a výborný kasting. Marek Majeský je v postave Adama Lamberta ako znovuzrodený. Takto ho z televíznej produkcie nepoznáte. Vysúkal zo seba dokonalého hedonistu hrajúceho vabank. Len z toho trvalého basu by som trochu ubral. Michal Kubovčík začína byť v kurze a spolu s českým kolegom Michalom Dlouhým vytvorili nezabudnuteľný tím expertov na odpočúvanie. Ich nesúrodý tandem je zdrojom výborných dialógov, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani lepiči z VÚB. Monika Hilmerová zvládla rolu tvorivej milenky na výbornú. Sexepíl a uveriteľná profesná zručnosť z nej prýšti v každej scéne. Zvyšok známych tvárí poteší, ale neprekvapí.

Kandidát, 2013 Kandidát, 2013

Do vysokej politiky, plnej goríl a úzko previazanej s reklamnou brandžou, nazerá scenár vychádzajúci z rovnomennej knižnej predlohy autorov Mareka HečkaMichala Havrana ml. V spolupráci so scenáristom Petrom Balkom tvorcovia previedli knižný bestseller na veľké plátno. Režisér Jonáš Karásek ponúka kritický pohľad na nelichotivý stav našej spoločnosti. Povrchné pozlátko plytkej morálky zachytáva výborne zvolený videoklipový vizuál plný psycho-filtrov. Podobný štýl nemá v našej kinematografii obdoby a k aktuálnej téme pasuje ako k Lambertovi košele. Hudobný podmaz vyhovie širšiemu publiku a hravý humor cielene odľahčí vážnosť zobrazovaných okolností. Z diela je cítiť inšpiráciu svetovými titulmi a neraz zarezonuje odkaz na konkrétnu situáciu z pera iného umelca. Asi náznaky, do akej ligy by sa Kandidát rád začlenil. Túto ambíciu preverí čas.

Ak by som mal niečo vytknúť, tak by to bolo kolísavé tempo rozprávania. Miestami prílišné dusno odľahčujú bezpredmetné dialógy, no ich absurdnosť je o to zábavnejšia. Filmu sa darí držať diváka v napätí do poslednej chvíle, čo pri domácich snímkach doposiaľ nebolo zvykom. Presýtenosť product placementom je pri obrazoch permanentne sršiacich luxusom doslova nevyhnutná. Citlivejších príjemcov môže rušiť miestami nevyvážený postsynchrón, nehovoriac o priehrští vulgarizmov. No nalejme si čistej doublecrossky, v ktorej profesii sa dnes ešte naplno neudomácnili hrubšie výrazy?

Kandidát, 2013 Kandidát, 2013

Pri odchode z kina sa ma zmocnil nevšedný pocit. Po slovenských projekciách má človek zväčša trpkú pachuť v dutine ústnej a túži po navrátení posledných deväťdesiatich minút života. Po skončení  Kandidáta som však zatúžil vidieť ho znova. Vyššie hodnotenie som zvolil kvôli čiastočnej osobnej zainteresovanosti v reklamnom prostredí. Pripomínam, že ide o poriadne nadnesený pohľad do tajov manipulatívnych kampaní. No i divák nepoškvrnený kreatívnym brífingom si Kandidáta užije naplno a ocení jeho výrazné kvality. Presne takto si predstavujem slovenský film 21. storočia a podľa jeho rekordných tržieb nie som jediný. Ak patríte medzi tých, ktorí ho ešte nestihli vidieť, len smelo do toho. Obdobná domáca senzácia sa len tak ľahko nezjaví.

A pamätný claim na záver: ,,Aj Boh potrebuje reklamu“.