Čierna krvHudba: Jonny Greenwood

V úvode Čiernej krvi kamera lakonicky zaberá pustú skalnatú krajinu. Ani náznak pohybu či života. No z nehybnosti vyvstáva hrozba a z hrozby dráma. Na nedotknutú pôdu zakrátko vstúpi človek, aby ju prekopal, rozvŕtal, vyťažil jej poklady… A šiel ďalej. Zárodok konfliktu evokuje Jonny Greenwood najjednoduchšími z prostriedkov: Open Spaces, prvá skladba soundtracku pozostáva zo striedania jediného basového intervalu a podráždenej odpovede huslí.

Na rozdiel od mnohých iných Greenwoodova hudba nie je ani tak doplnkom filmového deja ako komentárom duševných pochodov hlavného hrdinu. Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) je prospektor: kočuje po celých Štátoch, odkrýva čierne bohatstvo pod povrchom zeme. Greenwood je tiež prospektor: odkrýva temnotu v duši tohto muža, zdanlivo nositeľa samých najvzácnejších amerických cností (podnikavosti, vytrvalosti, vízie, odhodlania). Greenwoodove skladby nepriamo hovoria o Plainviewovi viac ako jeho repliky ba i konanie. Dávno predtým, ako urobí niečo odsúdeniahodné, cítime, že je toho ľahko schopný.

Autor využíva klasický orchester „neklasicky“ na vykreslenie psychologických odtieňov. Vzrušenie z nových príležitostí vo Future Market huslisti zosilňujú hrou prstami na strunách. Naopak, ťahavé tóny sláčikov v Prospectors Arrive akoby odporovali sústredenému a nástojčivému klavírnemu beatu. V Eat Him By His Own Light už klavír nestráži rytmus, ale podporuje celkovú disharmonickú atmosféru. Témou ďalšej skladby, Henry Plainview, je v podstate iba disharmónia a disonancia. Henryho postava vo filme aj rovnomenná kompozícia umožňujú skôr lepšie spoznať Daniela, ako by rozvíjali paralelný príbeh. Emotívny vrchol predstavuje titulná There Will Be Blood, dvojminútová zmes cynizmu, obsesie a čírej hrôzy, doplnená rezignovaným smútkom skladby Oil.

There Will Be Blood nie je bezprostredne príjemným počúvaním. Ťažko môže niekto Greenwooda obviňovať zo sentimentu či klišéovitosti. Nepobaví; vlezie pod kožu, bude svrbieť a rýpať. Pripomenie vám nielen vaše prehry, ale aj daň, ktorú ste zaplatili za svoje úspechy. Všetkých tých, ktorým ste nezištne pomohli, a oni vám to vrátili pohŕdaním. Každého, po koho neschopných pleciach ste vystúpili hore. Obete, príživníci. Bastardi.

/