Halo © 2021 Paramount+ Halo © 2021 Paramount+

Nedávny štart novej streamingovej služby SkyShowtime zaujal najmä cenovo veľmi výhodnou ponukou, ale do budúcnosti by mohla byť zaujímavá aj z hľadiska obsahu. Ide totiž o spojenie inak dvoch samostatných služieb, Paramount+ a Peacock, ktoré sa rozhodli na niektorých európskych trhoch pôsobiť spoločne. Zároveň sa tak k nám prvýkrát legálne dostali aj ich viaceré pôvodné produkcie.

Medzi nimi aj zatiaľ deväťdielny seriál Halo s už potvrdenou druhou sériou. Svetovú premiéru mal v minulom roku, v marci. Ide o military sci-fi nakrútené podľa populárnej rovnomennej hernej série, ktorej prvý diel uzrel svetlo sveta v roku 2001. A to nám celkom výrazne určuje charakter výsledného diela.

V mnohom je totiž Halo odrazom doby, v ktorej vznikla hra a nie doby, v ktorej vznikol seriál. Nepomohlo tomu ani to, že sa na ňom pracovalo takmer 10 rokov. Dnes sme už jednoducho inde.

Tu mi nedá nespomenúť seriál The Expense, ktorý je tiež v podstate military sci-fi, ale prepracovanosťou príbehu a tém, ktorým sa venuje, ide do úplne iných levelov. Halo sa tak pohybuje niekde okolo priemeru, ale našťastie ostáva na tej dobrej strane. V skratke, ak máte radi takéto veci a nemáte práve nič lepšie na pozeranie, pravdepodobne neoľutujete.

Halo © 2021 Paramount+

Príbeh sa v zásade verne drží hernej predlohy, akurát pridáva nové postavy, za čím bude zrejme snaha vyrozprávať ho komplexnejšie, ale aj cez viac interakcií plnohodnotnejšie vykresliť charakter hlavnej postavy, Master Chiefa/Johna 117 (Pablo Schreiber). Treba však povedať, že práve tieto nové postavy (Kwan Ha, Makee) trpia slabším scenárom. Vedľajšie dejové línie totiž nie sú dostatočne rozpracované. Čiastočne to možno vyriešia ďalšie série.

Hlavná dejová linka však vie doručiť to, čo sľúbi. Akčné scény sú fajn, majú dynamiku, ale ostávajú prehľadné. Ústredný hrdina je správne sympatický a aj v prísnej vojenskej hierarchii si vďaka svojmu špecifickému postaveniu dokáže uveriteľne nájsť miesto pre svoje rozhodnutia a iniciatívu.

John je veliteľom menšieho tímu vojakov nazývaných Sparťania. Ide o od údleho detstva cvičených, modifikovaných a výborne vystrojených i vyzbrojených špeciálov. Ich pôvodnou úlohou je v 26. storočí bojovať proti separatistom na mnohých ľudských kolóniách, na ktorých sa v neľahkých podmienkach ťaží deutérium (ťažký vodík). Následne sú však ľudia napadnutí teokratickým spoločenstvom Covenant, ktoré združuje viacero rás. Ich vedenie sa pod zámienkou náboženských dôvodov rozhodne vyhladiť ľudí v celej galaxii. Ide o nerovný súboj aj čo sa týka technológii i početnosti. Jedine Sparťania dokážu nepriateľa porážať aspoň na zemi.

Prvá séria sa točí najmä okolo snahy oboch strán získať dve starodávne artefakty, ktoré by mohli výrazne ovplyvniť vojnu, ale aj priniesť odpovede na mnohé, možno aj ešte nepoložené otázky. Uprostred toho stále ostáva John, ktorý je akosi zamotaný do všetkého. Neviem však, či ide o niečo, čo stále vychádza z hernej predlohy, alebo scenáristické barličky. Tých je tu však každopádne viac ako dosť. Mnohé situácie by mohli prebiehať úplne inak. Našťastie nedostáva sa to až do pre diváka frustrujúcej roviny.

V čom seriál prekvapivo zlyháva viac je kvalita vizuálnych efektov a CGI. Čím viac CGI v scéne je, tým je to horšie. Úplne zabité je to potom počas finálneho súboja na planéte Covenantu v poslednej epizóde, kde to vyzerá už ako staršia počítačová hra. Dôvodom je možno nedostatočný rozpočet, ale neviem, informácie sa rôznia. Aj ďalšie rekvizity a scény však pôsobia akosi lacnejšie. Ale opäť, až do spomínaného posledného súboja, je to stále ok.

A to je asi to najpresnejšie, čo môže k seriálu Halo povedať. Je ok. Fanúšikov hier možno sklamú zmeny a nové postavy, tých ostatných možno zas obmedzenia, ktoré prináša predloha a všadeprítomná herná estetika roku 2000. Na druhej strane, je v tom isté čaro a môže to mať nostalgický rozmer. Príbeh je však jednoznačne videoherný. Sci-fi seriály postavené na pôvodných scenároch, či literárnych predlohách toho zvyknú ponúknuť viac.