For All Mankind © 2021 Apple TV+ For All Mankind © 2021 Apple TV+

Streamingová služba Apple TV+ u nás zatiaľ ani zďaleka nemá tak veľkú popularitu ako napríklad Netflix. Je to škoda, lebo tituly, ktoré ponúka, majú vysokú kvalitu. Seriál For All Mankind patrí rozhodne medzi skvosty a uniknúť by nemal fanúšikom sci-fi, ale aj alternatívnej histórie. Ale pozor! Pri sledovaní hrozí, že dostanete chuť navliecť sa do skafandra a vybrať sa na Mesiac… a ešte ďalej.

Ako už názov napovedá, seriál začína v momente vstupu prvého človeka na povrch Mesiaca. Podobné slová použil Neil Armstrong pri svojej pamätnej vete, ktorú počuli milióny ľudí po celom svete. V prvej epizóde sú takisto diváci nalepení na televízne obrazovky, lenže miesto Armstronga mávajúceho na Zem sledujú vztyčovanie sovietskej vlajky a muža prednášajúceho akési socialistické heslá.

For All Mankind pracuje s možným alternatívnym vývojom histórie. Dobývanie vesmíru a preteky medzi Sovietskym zväzom a USA v realite dávno skončili, tu však, na radosť divákov, pokračujú. Američania sa jednoducho nemôžu zmieriť s porážkou od úhlavného nepriateľa v čase Studenej vojny a Sovieti by zase radi expandovali a rozšírili svoje pôsobenie nielen na Zemi, ale aj mimo nej. Začíname teda v roku 1969 a NASA si musí stanoviť nový cieľ, ktorým by získala celosvetové uznanie aj dotácie zo štátneho rozpočtu. Prvá žena na Mesiaci? Ťažba vody na jeho povrchu? Prvá základňa na našej prirodzenej družici so stálou posádkou? Možností je dosť, šikovných inžinierov tiež, rovnako tak nie je núdza o odhodlaných astronautov (a astronautky).

Hlavná téma seriálu je doplnená o osobné drámy jednotlivých hrdinov. Niektorí riešia rodinný život, iní viac kariéru a niektorým scenár pripíše smutný osud v podobe tragickej smrti. Aj tieto veci pripomínajú fakt, že aj televízne celebrity a ľudia, ktorí sa približujú ku hviezdam, sú len tvory z mäsa a kostí a práca vo vesmíre je veľmi rizikovým povolaním.

Patriotizmus je tu síce všadeprítomný, neschádza však do patetickosti a v postavách je viac ľudskosti než hrdosti na rodnú vlasť. Prejaví sa to vo vypätých situáciách, a to je len dobre. Ak by sa niekto sťažoval, že ide len o plytký súboj dobra so zlom v podobe vesmírnej súťaže medzi dvoma veľmocami, mýli sa. Samozrejme, hrozba ozbrojeného konfliktu je reálna, ale inžinieri pracujúci pri raketách na oboch stranách barikády oplývajú vedomosťami, zdravým rozumom a ctia si ľudský život.

Celkovo sa seriál vyhýba zbytočným a trápnym patetickým scénam, ktoré by mohli dobrým myšlienkam robiť medvediu službu (s výnimkou trápne nerealistického sledovania pristátia prvej ženy na Mesiaci). Rôzne postavenie, pohlavia, farba pleti či pôvod sa síce do istej miery riešia aj tu, menšia agitácia v tomto smere však skôr pomáha a pôsobí prirodzene, nenútene a veľmi autenticky. Že je vedenie NASA plné žien? Že je v konštrukčnom tíme mexická migrantka? Že sa do vesmíru chystá aj Afroameričanka? To je tu doslova každému jedno, vrátane divákov. Takéto nenásilné a prirodzene vyzerajúce obsadzovanie postáv sa mi zdá o dosť prijateľnejšie, než to býva v iných seriáloch a aj za toto si seriál zaslúži moju chválu.

For All Mankind je vyšperkované dielo po všetkých stránkach. Keď sa rozprávame o technickej, mám na mysli tak vizuálne spracovanie záberov na techniku aj na astronautov na Mesiaci, ale takisto aj fakt, že vedecké objavy v seriáli nie sú vôbec „strelené“. Keď sa rozprávame o obsahovej časti, pobavia napríklad aj rôzne drobné detaily, na ktorých si dali záležať. John Lennon žije, na rozdiel od pápeža Jána Pavla II., prezidenti v USA dávajú prejavy hodiace sa k aktuálnej situácii a vyzerá to naozaj autenticky a skutočný svet sa pretína s tým seriálovým v nečakaných dimenziách a oblastiach.

For All Mankind © 2021 Apple TV+


Na dobrý scenár, réžiu aj technickú stránku veľmi dobre nadväzujú herecké výkony. Netýka sa to len ostrieľaného predstaviteľa astronauta Eda Baldwina (Joel Kinnaman), zaujala ma aj postava tvrďáčky Molly (Sonya Walger), mierumilovná pilotka Danielle (Krys Marshall) či na nepoznanie zmenená Wrenn Schmidt v úlohe kariérou posadnutej Margo. Zaujímavé bude sledovať, koľko sérií jednotlivé postavy prežijú. Seriál je totiž viacgeneračný a každá sezóna posúva dej približne o desaťročie, mladším postavám musia nájsť staršiu náhradu, pri zvyšku sa možno potrápi maskérsky tím odvádzajúci kvalitnú prácu.

Dovolím si skromne skonštatovať, že For All Mankind patrí k tomu najlepšiemu, čo svet seriálových noviniek ponúka. Nedávno skončila jeho druhá séria, v tej tretej sa presunieme do roku 1994 a o čosi ďalej než na Mesiac. V alternatívnom vesmíre sa totiž v čase smrti Kurta Cobaina z kapely Nirvana chodí po Marse.