Rok: 2008

Réžia: Eric Valette
Scenár: Andrew Klavan
Kamera: Glen MacPherson
Hudba: Reinhold Heil, Johnny Klimek
Hrajú: Edward Burns, Shannyn Sossamonová, Ana Claudia Talancónová, Ray Wise

ZmeskanyHovorZo všetkých žánrov sa zrejme hororom darí najlepšie, čo sa pokračovaní a remakov týka. (Niekto by s tým mal konečne niečo urobiť, lebo horory majú toľko potomkov, že ich tu bude za chvíľu viac ako Slovákov.) Je to v podstate logické, pretože aj vo filme prirodzeným výberom prežijú tí úspešnejší. Na ich výrobu totiž nie je nevyhnutne potrebné platiť predraženú hviezdu ani zložité počítačové efekty. Dobrý nápad nie je taký drahý a keď sa minú nápady, brutalita to tiež hravo vyrieši za lacný peniaz. Neustále opakovanie nie je len prípad USA, v Japonsku je tých pokračovaní tiež požehnane.

A práve remaky japonských hororov sú v súčasnosti veľmi populárne. Všetko to odštartoval v roku 2002 Kruh (ktorý sa už pochopiteľne dočkal pokračovania). Po jeho úspechu okamžite nasledovali Temné vody, Nenávisť, Pulz… A práve zo šuplíka „japonská inšpirácia“ je aj film Zmeškaný hovor. Pôvodný film z roku 2003 režíroval Takashi Miike (pochopiteľne aj jeho pokračovanie). Americkej verzie sa ujal Francúz Eric Valette. Americký film podľa japonskej predlohy natočený francúzskym režisérom – tomu sa hovorí globalizácia.

Beth Raymondová je mladá žena, ktorej priatelia záhadne zomierajú. Na tom by nebolo nič čudné, ale každému z nich sa krátky čas pred smrťou objaví na odkazovači zmeškaný hovor, v ktorom si vypočujú sami seba pritom ako zomrú. Beth s takouto historkou pochopiteľne nemôže medzi normálne uvažujúcimi jedincami uspieť, ale detektív Jack Andrews jej verí, pretože jeho blízkej osobe sa v minulosti prihodilo niečo podobné. Spolu sa púšťajú do neľahkého pátrania po tom, čo alebo kto stojí za týmito záhadnými odkazmi a úmrtiami.

ZmeskanyHovor ZmeskanyHovor

Už zo stručného popisu je jasné, že sa neustálym opakovaním stále točíme v tom istom kruhu. Tentoraz si však tvorcovia skutočne nedali žiadnu námahu, aby boli aspoň trochu originálni. Zobrali zopár hororov poslednej doby a z nich pozliepali príbeh, ktorý je nudný a hlúpy. Všetok strach, ktorý má vyvolávať pôsobí spočiatku veľmi lacno a primitívne. V pravidelných intervaloch sa objavujú rôzne desivé výjavy, ktoré sa zdajú budúcim obetiam. Nijakým spôsobom nerozvíjajú príbeh, skôr pôsobia, že sú tam len preto, že je to horor, a preto treba diváka opakovane nenáročným a rýchlym spôsobom ľakať.

Divák čaká, kedy sa začne diať niečo zaujímavé, keby už príde nejaká zápletka a dočká sa len titulkov. Ale pozor, žiadne ukončenie príbehu. Tu sa už nedá hovoriť, že tvorcovia si nechali otvorené dvere pre pokračovanie. Ten film sa v podstate neskončil. Klasická schéma hororov sa tak dostala do extrému.

Postavy sú veľkou slabinou. Veľa o nich nevieme a nezmení sa to počas celého filmu. Väčšinou sa správajú zvláštne, nelogicky a majú jednu úchylku: všetky bez výnimky rozmlátia svoj mobil v momente keď sa ocitnú v zúfalej situácii. A zaujímavé je, že sa snažia používať logiku a rozumom vysvetliť a vyriešiť úkazy, ktoré sú evidentne mimo akýchkoľvek fyzikálnych zákonov alebo zdravého rozumu.

ZmeskanyHovor ZmeskanyHovor

Ak by bol film trochu odľahčený, možno by fungoval lepšie. Aj keď sa tu všetko berie veľmi vážne, o humor (ten nechcený) tu nie je núdza. Napríklad v scéne, keď sa pokúšajú vyhnať diabla z mobilného telefónu. Dotiahnuť niektoré maličkosti a môže z toho byť slušná paródia.

Zvláštne je, že počas filmu zaznie len minimum hudby (a to je zrejme jediné čím sa odlišuje od bežnej produkcie). Možno by to aspoň pomohlo atmosfére filmu a trochu zachránilo niektoré scény. V horore má vhodne zvolená hudba veľmi dôležité miesto a potvrdzuje to aj viacero slávnych filmov, ľahko identifikovateľných práve prostredníctvom hudby.

Po týchto riadkoch by sa mohlo zdať, že Zmeškaný hovor je nepodarená zábava bez hlbšieho zmyslu. Ale jednu priam filozofickú otázku nastolil: Ako môže taký krátky film trvať tak dlho? Zmeškaný hovor je úplne zbytočný film, ktorý keď zmeškáte, o nič neprídete. Ale ak z neho niekoho porazí, tak možno poslúži ako námet pre horor o vražiacom filme…

/