Minutáž: 122 minút

Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Scenár: Ethan Coen, Joel Coen
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Carter Burwell
Hrajú: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald, Tess Harper, Barry Corbin, Beth Grant, Kathy Lamkin

TatoKrajina2Predstavte si, že ste relatívne chudobný muž žijúci na hranici USA s Mexikom a jedného dňa si zájdete len tak zastrieľať na divoké zvieratá. Váš lov ale vyústi do faktu, že nájdete zopár opustených áut (jedno z nich bolo asi plne naložené kokaínom), okolo ktorých sa povaľuje hŕba mŕtvol a niekto zabil dokonca aj psa. Po chvíľke si uvedomíte, že tu niečo chýba, a tak sa vyberiete po ľudských stopách a nájdete polomŕtveho chlapíka. Váľa sa pri ňom kufrík s dvoma miliónmi dolárov. Uvedomujete si, že tie peniaze budú niekomu chýbať, a že po vašich stopách pôjdu všemožní zabijaci, ale aj tak sa rozhodnete si tie ohromné peniaze nechať. Najmä keď si spomeniete na svoju nie príliš úžasnú životnú situáciu a fakt, že so svojou manželkou žijete iba v úbohom karaváne.

Presne toto je prípad Lleywelyna Mossa (Josh Brolin), ktorý si napriek možným dôsledkom peniaze nechá a tým odtštartuje poľovačku na seba, počas ktorej sa po jeho stope spustí zopár ostrých chlapov, ale najmä jeden zabiják par excellence. Je ním Anton Chigurh (Javier Bardem), ktorý bez mihnutia zabíja svoje obete s veľkým potešením a často bez zjavného dôvodu. Jeho obľúbenou zbraňou je plynová bomba, pomocou ktorej dokáže urobiť svojej obeti v čele poriadnu dieru. Okrem Chigurha sa za Lleywelynom pustí aj pragmatický šerif Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones), ktorý chce Lleywelynovi pomôcť, pretože vie, čo ho asi čaká keď ho chladnokrvný zabijak dostihne…

Tieto tri postavy tvoria základ románu spisovateľa Cormaca McCarthyho s názvom Táto krajina nie je pre starých, podľa ktorého nakrútili bratia Coenovci svoj najnovší film. Film, ktorý je v USA v mimoriadnej miere chválený a kritici všeobecne hlásia návrat starých dobrých Coenovcov z čias výroby Farga. Coenovci ako miláčikovia najprv nezávislého diváka sa postupne etablovali na rešpektovaných tvorcov. Pri ich posledných filmoch však bolo badateľné, že ako keby strácali postupne inšpiráciu a ich posledné dva filmy nepriniesli takmer nič nové. Pri výrobe filmu Táto krajina nie je pre starých sa vraj bratia vrátili do svojej starej formy, ale bohužiaľ táto veta nie je úplne pravdivá.

TatoKrajina2 TatoKrajina2

Film vyniká v jednotlivých scénach ako je napríklad rozhovor medzi Chigurhom a majiteľom benzínky. Táto scéna je bezchybne vygradovaná, je vynikajúco zvládnutá po režijnej stránke a keby bol takto urobený celý film, tak jasám od radosti. Takisto aj akčné scény v moteloch vynikajú perfektným spracovaním, keď Coenovci nemajú problém s brutalitou, ktorá ale nie je zase samoúčelná. Niektoré scény vo filme sú teda priam geniálne, ale tieto skvelé filmové sekundy sú pospájané občas až desivo nudnými pomaly plynúcimi minútami, kde sa prakticky nič nedeje. Autori sa často vyžívajú v pomalých záberoch, ktoré by asi mali navodzovať atmosféru. Pôsobia však skôr naopak. Diváka viac nudia a len ťažko vtiahnú do deja. Navyše vo filme je minimum hudobného podmazu, čo síce pomáha pri budovaní atmosféry pustatiny, ale občasná melódia by určite filmu neuškodila.

Casting filmu patrí medzi tie kladné aspekty filmu. Veľký podiel na dusivej atmosfére filmu má výkon Javiera Bardema, ktorý ako maniakálny vrah s priam perfekcionistickým správaním je ukážkovým stelesnením takmer nadpozemského zla, ktoré sa prakticky nedá poraziť. Stačí jeden jeho šialený pohľad a divák tuší, že Chigurh nebude len tak obyčajný kriminálnik. Josh Brolin ako muž, ktorý je najviac na plátne je trochu strnulý, ale v podstate vierohodne stelesňuje svoju postavu. To sa dá povedať aj o Tommy Lee Jonesovi v úlohe šerifa, ktorý je už tesne pred dôchodkom a videl toho v živote už poriadne veľa.

TatoKrajina2 TatoKrajina2

Táto krajina nie je pre starých nie je teda úplne tým geniálnym filmom, ako sa o ňom hovorí na druhej strane Atlantického oceánu. Obsahuje viaceré silné momenty, ktoré ale nedokážu utiahnuť celý film. Potreboval by prestrihať alebo obohatiť niektoré scény. Napriek tomu sledovanie tohto filmu nie je rozhodne strata času, má svoje kvality a bola by škoda prepásť napríklad skvelý herecký výkon Javiera Bardema. Coenovci skrátka mali na viac.

/

PS: Výsledky tohtoročného Oscara dokázali, ako je film v USA mimoriadne populárny. Zo štyroch získaných zlatých sošiek najmä tá pre Javiera Bardema je bez debaty, pri ostatných troch by sa dalo polemizovať.