Rok: 2014

Réžia: Akiva Goldsman
Scenár: Akiva Goldsman, Mark Helprin
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: Rupert Gregson-Williams, Hans Zimmer
Hrajú: Jennifer Connelly, Will Smith, Matt Bomer, Colin Farrell, Jessica Brown Findlay, Russell Crow, Kevin Durand, William Hurt, Kevin Corrigan a ďalší

Zimný príbeh (Winter's Tale, 2013)Veľkolepé trailery a hviezdne herecké obsadenie na čele s Colinom Farrellom, či s držiteľmi Oscarov Russellom Croweom a Jennifer Connellyovou. Vo vedľajších úlohách uvidíte ďalších oscarových hercov ako Williama Hurta a Evu Marie Saintovú a popri nich ešte Willa Smitha a krásnu Jessica Brown Findlayovú. Táto romantická dráma je nakrútené podľa scenára taktiež oscarového Akivu Goldsmana (za Čistú dušu), ktorý je v tomto prípade aj debutujúcim režisérom. To všetko môže byť veľkým lákadlom, a to nielen pre romantické diváčky, ale aj pre tých, ktorí bažia po kvalitnom filmovom zážitku. No keď vezmeme do úvahy, že Goldsman dokázal napísať scenáre aj k takým filmom ako Batman a Robin (Batman & Robin, 1997), či Da Vinciho (The Da Vinci Code, 2006) s Anjelmi a démonmi (Angels and Deamons, 2009), treba zbystriť pozornosť a rátať s tým, že to môže dopadnúť všelijako.

Príbeh sa začína v roku 1895, keď mladému páru emigrantov z Európy nie je umožnené vstúpiť na územie Spojených štátov, čo riešia dosť radikálnym spôsobom – pošlú smerom k pevnine aspoň svojho syna na malej loďke. Pokračujeme o dvadsať rokov neskôr, z Petra Lakea (Colin Farrell) je už ostrieľaný zlodej, ktorý sa práve vzoprel svojmu bossovi (Russell Crowe), za čo má zaplatiť životom. Ešte predtým, ako natrvalo opustí New York, odskočí si na poslednú prácičku do zdanlivo opusteného domu, kde natrafí na smrteľne chorú Beverly (Jessica Brown Findlay), do ktorej sa na prvý pohľad zamiluje…

Zimný príbeh (Winter's Tale, 2013) Zimný príbeh (Winter's Tale, 2013)

Mohlo by sa zdať, že je to začiatok silného príbehu plného lásky, no tej romantiky tu v konečnom dôsledku až tak veľa nie je a slogan filmu „Neskutočný príbeh lásky“ nie je veľmi pravdivý. Výstižnejšie by bolo ponechať len „Neskutočný príbeh“. Vlastne aj to slovíčko „príbeh“ je dosť ošemetné. Nachádza sa už v samotnom názve filmu, no akoby práve táto stránka filmu bola jeho najväčšou slabinou. Väčšinou film totiž pôsobí ako zlepenec niečoho, čo je ťažké pomenovať, určite však nie ako celistvý útvar, v ktorom by dej odniekiaľ niekam spel. Nie je to tým, že sa vo filme prelínajú až tri časové roviny – popri už spomínaných dvoch aj súčasnosť – hoci aj to prepojenie s prítomnosťou, mierne povedané, pokrivkáva. V rámci fantasy a mystery žánrov by sa to však dalo akceptovať.

Samotný úvod z roku 1895 bol ale úplne zbytočný, nebyť toho, že sa tam na okamih objavila jedna malá kovová tabuľka. Žiadalo sa mi trošku viac rozviesť, prečo sa rodičia zachovali tak, ako sa zachovali, alebo to úplne vynechať, keď to nebolo dôležité. Treba ale poznamenať, že predlohou filmu bol dosť rozsiahly román (okolo 800 strán), takže na filmové plátno sa mohol dostať len malý útržok z nej, a to je aj dosť evidentné. Tých zbytočných respektíve nedotiahnutých scén tam bolo viac ako dosť a nebyť dorozprávania a vysvetlenia na konci, dej sám o sebe by veľký zmysel nedával. Beztak však nemôžem povedať, že by na konci všetko do seba zapadlo – to ani náhodou. Akoby Goldsman celý film odflákol s tým, že záverečným emotívnym monológom všetko zachráni. Z môjho pohľadu sa to čiastočne aj podarilo, keďže tá myšlienka je veľmi silná a pozitívna (aj keď trošku naivná). Žiaľ, všetko to rozprávkové dianie okolo toho ju akoby vytrháva z nášho reálneho sveta a tým pádom stráca svoju silu. Určite sa k nej dalo dospieť aj reálnejšou cestou, bez množstva nadprirodzených úkazov.

Neoddeliteľnou súčasťou romantických drám býva aj cielený útok na city divákov, takže sa mu nevyhneme ani tu. Mám však pre takéto dojáky slabosť, takže túto scenáristickú vypočítavosť medzi negatíva neradím. Viac mi prekážali niektoré patetické dialógy, v ktorých bol zainteresovaný Collin Farrell. Ten tu nemal herecky veľmi čo predviesť, aj keď takmer neschádzal z plátna. To by sa Goldsman musel trochu viac pohrať s psychológiou jeho postavy. Núkal sa hlavne rozpor zlodej/kladný hrdina, no stačil jeden pohľad na životnú lásku a behom sekundy sa zo zlodeja stal dobrák, čo je veľká škoda. Aspoň že Russell Crowe mal čo hrať, vzhľadom na typ jeho postavy. V záporných úlohách herec vynikne viac , aj keď na Oscara to tentoraz nebude. Keď už spomínam pozitíva, nemôžem vynechať ani kameru a hudbu, ktoré dokážu film držať nad vodou, keď dej viazne, čo je asi 100 zo 118 minút.

Takže celkové dojmy z tohto počinu mám dosť rozporuplné. Nepoznám síce predlohu, no mohol z toho byť podobne silný film ako Zápisník jednej lásky (The Notebook, 2004), no uviazlo to niekde na pol ceste. Pre mňa ide o priemerný film. Cynici si pokojne môžu odrátať dve hviezdičky.