Woman in the Window © 2021 Netflix Woman in the Window © 2021 Netflix

Pozerať sa susedom do okien je neslušné. Tak nás to učili rodičia, lebo vedeli, že človek môže v paneláku naproti vidieť niečo, čo by nemal. Lenže keby ľudia neboli zvedaví, nemali by sme sériu filmov, v ktorých je práve špehovanie tohto typu spúšťačom všetkých problémov. Ak sa vám zdal potenciál príbehov o príliš zvedavých susedoch dávno vyčerpaný, Netflix sa vás pokúsi vyviesť z omylu. Prekvapivo, v roku 2021 vyšiel ďalší film na túto tému.

The Woman in the Window

krimi, dráma, mysteriózny, triler
2021 / 101 min. / MP 18

Joe Wright
Tracy Letts

The Woman in the Window (v českom preklade Žena v okně) rozpráva príbeh Anny (Amy Adams), ktorá sa presťahovala na Manhattan do rozľahlého bytu. Detská psychologička z neho nevychádza a väčšinou ani neotvára dvere, ak to nie je nutné. Trpí totiž agorafóbiou, ktorá jej bráni viesť normálny život. Poradiť si so svojim zdravotným stavom nevie ani ona, ani jej ošetrujúci lekár.

Dni v byte si kráti pozorovaním susedov na ulici alebo v bytoch. Občas to, čo vidí, rozoberá s manželom, občas s lekárom a občas si nie je istá, či by si nemala dať pohov. Napokon ju z takýchto myšlienok vyvedú návštevy, ktoré, na svoje prekvapenie, pustí do bytu. Jednou z nich je syn majiteľa bytu naproti (Fred Hechinger), tou druhou je jeho matka (Juliane Moore), s ktorou strávil príjemný večer pri vínku. V momente, keď sa zdá, že Anna si konečne našla kamarátku, naberú veci šokujúci spád. Z okna vidí brutálny zločin, lenže jej svedectvu nikto neverí. Anna totiž nie je celkom príčetná a jej susedia sú tiež veľmi svojskí…

Pôvodne mal byť film v kinách ešte minulý rok, napokon sa kvôli pandémii posunula jeho premiéra a práva naň odkúpil Netflix. Pôvod filmu môžeme hľadať v bestselleri spisovateľa A. J. Finna, inšpiráciu zasa, okrem iného, aj vo filmoch Alfreda Hitchcocka. Z nich si berie veľa pozitívneho, napríklad dobrú prácu s hudbou od Dannyho Elfmana, úchvatný vizuál a skľučujúcu, úzkostnú atmosféru. To všetko sú najväčšie plusy, vďaka ktorým vás film strhne.

Najväčším mínusom, ktorý je rapídne citeľný, je scenár. Viac ako jeho detaily a jednotlivé scény vadí celok. Film The Woman in the Window rozohráva pomerne náročnú hru s divákom, láka ho do rôznych slepých uličiek, košatí dej a vrství ho, mieša a motá drobnosti, dokonale mätie, ale to len do momentu, kým sa začne veľké finále. Rozuzlenie je príliš jednoduché a rýchle. Scenár totiž využil veľmi veľa komplikovaných skratiek pri rozprávaní v prvej polovici filmu, no na rozlúštenie náročného prípadu akoby neostali sily. Možno vyústenie zápletky odhalíte prirýchlo, možno vás prekvapí, ale je takmer isté, že budete sklamaní.

Woman in the Window © 2021 Netflix

Napriek nedostatkom, stále sa je v tomto prípade na čo pozerať. Nehovorím len o vyššie spomenutých nadpriemerných atribútoch filmu, ale napríklad aj o hereckých výkonoch. Amy Adams je tu síce v drvivej väčšine sama, sekundujúci herci na seba však aj pri krátkych sekvenciách dokážu upriamiť pozornosť. Špeciálne by sa dal vyzdvihnúť Gary Oldman, hrajúci postavu, ktorá mu vlastne sedí úplne najviac, teda nevypočitateľný polopsychopat.

Jedna z májových noviniek Netflixu si vyslúžila veľkú kritiku, sčasti je však neoprávnená. Možno nejde o priekopníka v žánri, ale režisér Joe Wright si nemusí sypať popol na hlavu. Ak máte radi príjemné napätie pri sledovaní filmu, možno vám práve The Woman in the Window ulahodí.

P.S.: Skúste si do google máp zadať adresu, na ktorej býva hlavná hrdinka a trochu sa poobzerať v tesnej blízkosti domu. Výhľad vám bude povedomý.