Krajina: USA, Francúzsko

Réžia: Duncan Jones
Scenár: Ben Ripley
Kamera: Don Burgess
Hudba: Chris Bacon
Hrajú:Jake Gyllenhaal, Michelle Monaghan, Vera Farmiga, Jeffrey Wright, Russell Peters, James A. Woods, Michael Arden, Cas Anvar, Joe Cobden, Nick Ferrin a ďalší

Zdrojový kódBritský režisér Duncan Jones ostal verný svojmu žánru. Tento rok sa rozhodol pre akčný sci-fi triler… a nesklamal. Po jeho celovečernom debute Moon prichádza do kín Zdrojový kód. Skvelé herecké obsadenie a vyšší rozpočet v rukách. Zdrojový kód sa sčasti inšpiroval inými známymi filmami. Skúsme spomenúť napríklad film Déjà Vu od režiséra Tonyho Scotta s Denzelom Washingtonom. Rozhodne to však neuberá nič z atraktivity a novosti Zdrojového kódu.

Celý dej sa točí okolo vojaka Coltera Stevensa (Jake Gyllenhaal). Vojak sa prebúdza dezorientovaný vo vlaku, aby splnil neznámu tajnú misiu. Vlak má namierené do Chicaga. Oproti na sedadle sedí Christine (Michelle Monaghan). Tá oslovuje Coltera zásadne len menom „Sean“. Dezorientovaný Colter v zrkadle zisťuje, že „on vlastne nie je on“ a skôr, než si stihneme utriediť všetky naše myšlienky v hlave, vlakom otrasie silný výbuch, ktorý rozmetá všetkých živých na ploche. Film ale zďaleka nekončí. Práve naopak, začína. Znova a znova tiká čas na záchranu sveta. Colterových osem minút.

Jake Gyllenhaal ako Colter Stevens a Michelle Monaghan ako Christina Warren v sci-fi trileri Zdrojový kód (Source Code, 2011) Jake Gyllenhaal ako Colter Stevens v sci-fi trileri Zdrojový kód (Source Code, 2011)

Film je skladačkou, akýmsi puzzle, ktoré si jednoducho musíte poskladať sami. Môže sa spočiatku zdať, že vás bude nudiť, ale nenechajte sa prvým dojmom pomýliť. Režisér Vás vtiahne priamo do deja. Žiadne úvody, ani omáčky. V hlave Vám okamžite prepukne chaos a zvedavosť. Kto je Christine, Sean a Colter? Čo sa vlastne stalo? Prečo? Režisér si uvedomuje, že udržať diváka v pozornosti nie je jednoduché. Musel sa samozrejme pridržiavať scenára, ale zvládol to všetko brilantne. Kamera zaujme krásnymi farbami a pútavými efektmi. Neustále ste v pohybe, hľadáte, bádate, sledujete. Vlastne máte pocit, že ste sami v zdrojovom kóde. Film má aj šikovné vedľajšie zápletky, ktoré nie je ľahké rozlúsknuť.

Herecké výkony sú vynikajúce. Jake Gyllenhaal ukáže vo filme silný zmysel pre spravodlivosť, povinnosť, česť a lásku. Na plátne funguje správne vyvážená a jemná chémia medzi ním a Michelle Monaghanovou. Tá je nepochybne prirodzenou herečkou s talentom. Vo filme stvárňuje nevinnosť a naivitu samú o sebe. Neustále hľadanie nových a nových dôkazov nám pomáha utvoriť si postupne obraz aj o Colterovom charaktere. Pochvalu si zaslúžia tiež ďalší dvaja herci, a síce Vera Farmiga v úlohe Colleen Goodwinovej a Jeffrey Wright v úlohe Dr. Rutledga. I oni na plátne žiarili.

Vera Farmiga ako Colleen Goodwin v sci-fi trileri Zdrojový kód (Source Code, 2011) Jake Gyllenhaal ako Colter Stevens a Michelle Monaghan ako Christina Warren v sci-fi trileri Zdrojový kód (Source Code, 2011)

Filmu nechýba romantika, napätie, tajomstvo, vzrušenie, ani skvelé akčné scény. Z každého si vychutnáte kúsok, v presne vyváženom pomere. I keď, pripúšťam, fanatikom čistého sci-fi sa bude zdať záver asi príliš jemný. Hudba Chrisa Bacona dokonale podfarbuje. Pri odchode z kina bude ešte dlho sprevádzať Vaše kroky a myšlienky.

Vymkne sa teda situácia Colterovi Stevensovi z rúk? Čo je ten zdrojový kód a ako funguje? Pár slov Vám prezradím. Paralelný vesmír, časové slučky, neprebádaná veda, fyzika a experimentálny program armády. I keď záver filmu prináša viac otázok ako odpovedí, nenechajte si túto snímku ujsť. Prívlastok dobrého sci-fi si právom zaslúži i bez strašných príšer, či mimozemšťanov. Minúty letia a ubiehajú neskutočne rýchlo. I to Vás presvedčí, že Zdrojový kód bol dobrým výberom.