Prístupnosť: MP

Réžia: Jon Favreau
Scenár: David Koepp
Kamera: Guillermo Navarro
Hudba: John Debney
Hrajú: Dax Shepard, Kristen Stewart, Tim Robbins, Frank Oz

/Žáner detský film (ako už z názvu vyplýva) je primárne určený najmä pre detského diváka, ale zväčša sa snaží zaujať aj už trochu odrastenejšie publikum. Pekným príkladom sú napríklad animáky, obzvlášť tie trojdimenzionálne, ktoré sa už pomaly, ale isto stavajú z pôvodných rozprávok pre deti, žánrom pre dospelých. Aj napriek tomu sú filmy ako Shrek, alebo Rodinka Úžasných stále veľmi atraktívne aj pre detského diváka. Z tých „normálnych“ (hraných) filmov je zase ukážkovým príkladom z poslednej doby Narnia, ktorá dokázala očariť množstvo ľudí aj už dospelého veku. Keďže aj tu recenzovaná Zathura je filmom určeným najmä pre deti, tak nám vystáva logická otázka – Je Zathura filmom iba pre deti, alebo má v sebe niečo aj pre nás, už trošku starších?

Bratia Walt a Danny sa nemajú príliš v láske, pretože starší Walter nevie zväčša zniesť prítomnosť menšieho Dannyho, ktorý mu ako keby zavadzal, takže z toho vznikajú len samé problémy. Keďže ich otec musí isť do práce po istý výkres, zverí ich do opatery staršej sestry, ktorá nemá ani najmenšiu chuť starať sa o dvoch malých bratov, skôr mysli na večerné rande a hlboký spánok. V tom ale Danny nájde v pivnici starú stolnú hru Zathura, a začne ju hrať aj napriek odporu staršieho Waltera. Táto hra vyzerá ako typická stolná hra pre deti, kebyže sa postup hráčov nezačal realizovať aj v reálnom svete. A tak sa bratia aj s celým domom stanú nedobrovoľnými cestovateľmi vo vesmíre, kde zažijú množstvo dobrodružstiev…

Ak Vám príbeh Zathury niečo matne pripomína tak máte vcelku dobrú pamäť, pretože dej Zathury je v mnohom podobný deju filmu Jumanji z roku 1995, ale nedá sa povedať, že by to bola presná kópia scenáru. Jumanji aj Zathura sú v podstate adaptované knihy spisovateľa detskej literatúry Chrisa Van Allsburga, takže tá podobnosť je vcelku normálna a pri knižkách určených deťom ani veľmi nevadí (deťom). Hlavne že sa nám zmenilo prostredie, z džungle sa príbeh presunul do vesmíru.

/ /

Základ filmu je hranie hry, ktorá svojich hráčov doslova vtiahne do deja a nepusti kým ju nedohrajú (doslovne :)) A tak hneď na začiatku zažijú pád meteorického roja, následne spoznajú vražedného robota a neskôr zažijú aj útok vraždiacich Zorgonov (mimoriadne nebezpečných mimozemšťanov). K tomu sa začne navyše nabaľovať aj typický prvok podobných filmov a seriálov, a to nejaké to mravné ponaučenie, v tomto prípade najmä pre staršieho chlapca Waltera, aby začal už konečne mať rád Dannyho a prestal ho brať iba ako malé decko. Do deja postupne zasiahne aj ich sestra Lisa a bezmenný Astronaut, ale aj tak základ tvoria práve dvaja bratia a ich vzájomný vzťah. A to je aj dobré, pretože sa našťastie režisér nezameriava na digitálne efekty, ktoré síce občas jemne využije, ale naozaj iba zriedkavo, a nie je to nič bombastické.

Lenže toto nemôže fungovať do nekonečna. Možno takým desaťročným deťom nebude tento dej vadiť rozťahaný na 113 minút, ale ja som sa začal značne nudiť po takých 45 minútach filmu a snažil som sa zabaviť ako sa len dalo, ale úplne inak ako sledovaním filmu. Uznávam, že ma bavia asi trochu iné filmy ako desaťročné deti, ale napríklad taká Narnia ma dokázala upútať omnoho viac, a tá taktiež nebola určená práve dospelým.

/ /

Toto celé by sa dalo zhrnúť do jednej vety a to – Zathura je typickým filmom pre deti, ktorý má len malú šancu nejako výrazne uchvátiť dospelejšie publikum (možno len ak by ste sa naozaj brutálne nudili). Ale toto asi bolo aj cieľom, pobaviť detského diváka jedným vesmírnym dobrodružstvom, čo tvorcovia vcelku splnili.

/